اصفهان- کریمی عنوان کرد: ایجاد دانه های قرمز رنگی همانند جای گزش حشرات که می تواند به صورت نقطه به نقطه و یا متصل به هم و به صورت قرمزی یک دست روی بدن باشد، از علائم این بیماری است.

کنه های شهر گلپایگان آلوده و ناقل تب کریمه کُنگو/ دامداران از لباس سفید رنگ استفاده کنند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از صاح نیوز، کارشناس مسئول مبارزه با بیماری های واگیردار شبکه بهداشت و درمان گلپایگان، عنوان کرد: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی و مشترک بین انسان و دام بوده که ابتدا در منطقه کریمه و کنگو دیده شده است.

علی کریمی در گفت و گو با خبرنگار دیار عالمان، یکی از عوامل سرایت این بیماری از دام به انسان را نوعی کنه دانست و گفت: متأسفانه طبق گزارش دامپزشکی گلپایگان کنه های این شهرستان همگی آلوده بوده و می توانند این انتقال را صورت دهند.

وی اضافه کرد: گزش و یا له کردن کنه ای که روی بدن دام تب دار و آلوده به این بیماری نشسته یکی از مهمترین عوامل انتقال این بیماری است.

کارشناس مسئول مبارزه با بیماری های واگیردار شبکه بهداشت و درمان گلپایگان، بیان کرد: این عامل دام داران، چوپانان، سلاخان، قصاب ها و همه کسانی که با دام ارتباط مستقیم دارند در معرض خطر جدی قرار می دهد.

کریمی انتقال از طریق خون و ترشحات انسان بیمار را راه دیگر انتقال بیماری دانست و گفت: این عامل بیشتر بخش پزشکی و پرستاران را تهدید می کند.

وی با اشاره به شیوع این بیماری از استان سیستان و بلوچستان در سال جاری اظهار کرد: تاکنون حدود ۴۰ مورد ابتلا به این بیماری در کشور تأیید شده است.

کارشناس مسئول مبارزه با بیماری های واگیردار شبکه بهداشت گلپایگان افزود: تعداد مبتلایان به این بیماری در اصفهان چهار مورد بوده که تنها دو مورد تأیید شده و یک نفر نیز منجر به فوت شده است.

کریمی با اشاره به مورد مشکوک مبتلا در روستای لایبید عنوان کرد: وی ابتدا در بیمارستان امام حسین(ع) گلپایگان بستری بود که به درخواست خودش به بیمارستان الزهرا اصفهان منتقل شد.

وی وضعیت این بیمار را مناسب دانست و بیان کرد: فرد مبتلا درمان و در حال حاضر از بیمارستان مرخص شده است.

کارشناس مسئول مبارزه با بیماری های واگیردار شبکه بهداشت گلپایگان در ادامه توصیه هایی به مردم و مخصوصا دامداران کرد و گفت: دامداران در هنگام کار حتماً لباس ویژه پوشیده و بعد از خروج از محل نگهداری دام لباس های خود را تعویض کنند. 

کریمی اضافه کرد: بهتر است رنگ لباس سفید باشد تا در صورت وجود کنه روی آن بتوان به راحتی متوجه شد.

وی بیان کرد: بهتر است روزانه پوست بدن از حیث امکان چسبیدن کنه بررسی شده و کنه های احتمالی به وسیله پنس با دقت از پوست جدا شود.

کارشناس مسئول مبارزه با بیماری های واگیردار شبکه بهداشت گلپایگان با تاکید بر اینکه ذبح حیوانات فقط باید در کشتارگاه انجام شود، گفت: افراد از ذبح و قربانی کردن در منازل و کوچه ها به علت احتمال آلوده بودن خون حیوان به شدت پرهیز کنند.

کریمی با اشاره به اینکه اغما و احشا حیوانان آلوده نیز عامل انتقال است، عنوان کرد: دست زدن به پوست، کله پاچه و لاشه حیوان آلوده می تواند عامل انتقال این بیماری باشد.

وی با تاکید بر اینکه گوشت در منزل قبل از تمیز کردن ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری شود، گفت: افراد حتما برای تمیز کردن و خرد کردن گوشت از دستکش استفاده کنند.

کارشناس مسئول مبارزه با بیماری های واگیردار شبکه بهداشت گلپایگان اضافه کرد: خوشبختانه در کشتارگاه صنعتی گلپایگان بعد از ذبح گوشت به مدت ۱۲ ساعت در اتاق پیش سرد نگهداری می شود.

کریمی با اشاره به اینکه دام های آلوده به این بیماری علائم خاصی بروز نمی دهند، عنوان کرد: قرار بر این است که کشتارگاه صنعتی گلپایگان از ذبح دام های دارای تب مختصر نیز جلوگیری کند.

وی تاکید کرد: مردم عزیز شهرستان حتماً گوشت را از مراکز مجاز تهیه کرده و به مهر تایید آن نیز توجه کنند.

کارشناس مسئول مبارزه با بیماری های واگیردار شبکه بهداشت گلپایگان بیان کرد: مردم حتماً گوشت و جگر را به صورت کاملا پخته استفاده کرده و از خام خواری به شدت پرهیز کنند.

کریمی بهترین راه مبارزه با این بیماری را سم پاشی برای از بین بردن کنه دانست و گفت: مردم با سم پاشی محل نگهداری دام های خود این عامل مهم انتقال دهنده را حذف کنند.

وی تب بالای ۳۸/۵ درجه را از علائم اولیه ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو دانست و عنوان کرد: ایجاد دانه های قرمز رنگی همانند جای گزش حشرات که می تواند به صورت نقطه به نقطه و یا متصل به هم و به صورت قرمزی یک دست روی بدن باشد، از علائم بعدی این بیماری است.

کارشناس مسئول مبارزه با بیماری های واگیردار شبکه بهداشت گلپایگان افزود: وجود خون در ادرار یا مدفوع و یا استفراغ، خونریزی از اعضا بدن همچون بینی و دهان از دیگر علائم ابتلا به تب کریمه کنگو است.

کریمی تاکید کرد: مردم و بیماران، بلافاصله بعد از دیدن یکی از این علائم در بدن خود به بیمارستان مراجعه کنند.

وی اظهار کرد: خوشبختانه در سطح استان و همچنین شهرستان گلپایگان داروی ” ریباویرین ” که داروی اصلی درمان است، به اندازه کافی موجود بوده و مبتلایان به صورت کاملاً رایگان تحت درمان قرار می گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.