بیرجند- یک کارشناس محیط زیست در خراسان‌جنوبی گفت: از بین رفتن تالاب ها، تباهی منابع، به خطر افتادن حیات و ناپدید شدن گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی ارزشمند را بدنبال داشته و توازن معقولانه حیات موجودات را بر هم می‌زند.

نابودی تالاب‌ها توازن حیات موجودات را بر هم می‌زند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، راضیه حسین پور، اظهارکرد: تالاب ها آب و خاک شرایط خاص خود را دارند و این شرایط از یک طرف امکان رویش هر گیاه و زیست‌ هر جانداری را میسر نمی‌سازد و از طرف دیگر گونه‌های زیستی بی‌نظیری را که بعضاً در هیچ یک از زیستگاه‌های دیگر طبیعت یافت نمی‌شوند، پرورش می‌دهد.

این کارشناس محیط زیست ادامه داد: شرایط زیست‌محیطی حاکم بر تالاب دسترسی انسان را به آن مشکل و گاهی غیرممکن کرده و به این ترتیب بکرترین جلوه‌های زیبای طبیعت را به وجود آورده است.

حسین پور تصریح کرد: تالاب‌ها به عنوان یکی از بارزترین زیبایی‌های خلقت، مفیدترین و در عین حال بدبیارترین اکوسیستم‌های طبیعت به شمار می‌روند.

وی اضافه کرد: این زیستگاه‌های حیاتی و متنوع از جمله نظام‌های حیات بخشی هستند که مطلقا جایگزین ندارند.

این کارشناس محیط زیست با اشاره به اینکه روند تخریب این بوم سازگان طبیعی که ده‌ها کارکرد متفاوت و موزون را یکجا در خود دارند متوقف نشده است، اضافه کرد: یکی از مهمترین دلایل عدم توقف تخریب این بوم سازگان وجود خشکسالی‌های پیاپی است که هم باعث کاهش آب ورودی به تالاب‌ها می‌شود و از طرف دیگر نیز با تشدید بیابان‌زایی در حوضه آبخیز مشرف به تالابها باعث آورده شدن رسوب زیاد حاصل فرسایش خاک به داخل آنها است.

حسین پور یادآور شد: خشکسالی‌های طولانی باعث تبدیل تالاب‌ها به سایر کاربری‌ها نظیر کشاورزی، آبزی‌پروری، زهکشی و خشکاندن آن‌ها برای توسعه اراضی زراعی یا تحصیل زمین برای توسعه صنعت شده است.

وی اظهارکرد: باید توجه داشت که خشک شدن تالاب‌ها در اثر خشکسالی‌ها، در نهایت چیزی جز تخریب و یکنواخت سازی پیچیدگی‌های طبیعت و افزایش خطر ریسک‌پذیری و آسیب‌دیدگی انسان نیست.

این کارشناس محیط زیست در استان ادامه داد: با از بین رفتن تالابها، تباهی منابع، به خطر افتادن حیات و ناپدید شدن گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی ارزشمند را بدنبال داشته و توازن معقولانه حیات موجودات را بر هم می‌زند.

حسین پور تصریح کرد: تالاب‌ها سرمایه‌های ارزشمندی هستند که تنظیم آب‌های زیرزمینی در محیط پیرامون، تعدیل شکار، صید پرندگان آبزی و ماهیان، تأمین منابع تعلیف دام و همچنین حصیر بافی و غیره، در گرو حفاظت منطقی از آنها است.

حسین پور یادآور شد: بدیهی است که بدون اندیشیدن به محیط زیست، بهبود و ارتقاء کیفیت زندگی انسان‌ها در چارچوب هرگونه هدف بهره‌وری از طبیعت امکان پذیر نخواهد بود و لزوم شناخت اکوسیستم‌ها به عنوان حساس‌ترین منابع جهانی که همواره با مشکلات متعدد زیست محیطی رو به رو هستند، می‌تواند بنیانی‌ترین گام در رفع این معضلات به شمار آید.

وی تاکید کرد: کشور ما بدلیل ویژگی‌های جغرافیایی و تأثیر عوامل اقلیمی که سبب گشته تا جزء مناطق خشک جهان محسوب شود، دارای چنان رشد سریعی در روند تخریب و انهدام منابع طبیعی بوده که سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های دورنگر را نیز تحت الشعاع قرار داده است.

این کارشناس محیط زیست در خراسان جنوبی گفت: تالاب‌ها به علت رخ دادن خشکسالی‌های مکرر و به تبع این خشکسالی‌ها، دخالت انسان و چرای بیش از حد دام، دستخوش تغییرات شده و متأسفانه ضررهای غیرقابل جبرانی را متحمل شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.