۱۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۷
کد خبر: 535857

با بررسی آمار نیروی شاغل در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار در دو سال 1393 و 1394 مشاهده می‌شود که نیروی شاغل در این مجموعه با افت 1.4 درصدی همراه بوده است.

در بازار سرمایه ایران چند نفر کار می‌کنند؟

به گزارش قدس آنلاین، بررسی‌ها از اطلاعات بورس تهران نشان می‌دهد؛ نیروی شاغل در شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار طی دو سال ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴به ترتیب ۵۶۸.۱۷۱ و ۵۵۷.۴۲۸۸ نفر است.

بر اساس این گزارش مدیریت تحقیق و توسعه بورس تهران، صنعت خودرو و ساخت قطعات و بانک ها و موسسات اعتباری به ترتیب با نیروی شاغل ۱۰۶.۳۵۸ و ۹۶.۱۳۹ نفر بیشترین جمعیت شاغل را در میان صنایع بورسی تشکیل می‌دهند و محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و مخابرات نیز در جایگاه بعدی قرار دارند.

در مجموع پنج صنعت خودرو و ساخت قطعات، بانک ها و موسسات اعتباری، محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و مخابرات در حدود ۷۰.۱۳ درصد از جمعیت شاغل در مجموعه مورد مطالعه را تشکیل می‌دهند.

در سطح شرکتی نیز شرکت ایران خودرو و مخابرات به ترتیب با ۵۶.۴۲۱ و ۵۱.۴۲۷ نفر بیشترین آمار شاغل را در بین شرکت های بورسی دارند.

در مقیاس کلان بر اساس آمارنیروی شاغل منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، نیروی شاغل در کلیه بخش های اقتصادی در پایان سال ۱۳۹۴ معادل ۲۱ میلیون و ۵۷۳ هزار و ۶۰۷ نفر می باشد  که در این بین سهم بخش کشاورزی، صنعت و خدمات به تفکیک ۱۶.۱، ۳۲.۴ و ۵۱.۵ درصد می باشد. بنابراین سهم مجموعه نیروی شاغل در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار از کل نیروی شاغل در سال ۱۳۹۴ در حدود ۳ درصد می باشد.

بر اساس این گزارش در سال ۱۳۹۴ جمعیت شاغل در شرکت های بورسی در بخش صنعت در حدود ۶ درصد از نیروی کار شاغل در بخش صنعت کل کشور را تشکیل می دهند. این سهم برای بخش خدمات ۲ درصد و برای بخش کشاورزی کمتر از یک درصد می باشد.

جمعیت شاغل در نهاد های در بازار سرمایه طی سال های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ با رشد ۵.۲ درصدی همراه بود، به گونه ای که جمعیت شاغل در این حوزه ۷.۶۳۹ نفر در سال ۱۳۹۳ به ۸۰۷۳ نفر در سال ۱۳۹۴ افزایش یافت.

در میان نهاد های فعال در بازار سرمایه، نیروی کار شاغل در نهاد های مالی بیش از ۸۳ درصد از کل جمعیت شاغل در بازار سرمایه را تشکیل می دهد به گونه ای که تعداد شاغلین در این نهاد ها از ۶.۳۵۹ نفر در سال ۱۳۹۳ با رشد ۵.۳ درصد به ۶.۶۹۵ نفر در سال ۱۳۹۳ افزایش یافته است.

جمعیت شاغل در ارکان بازار سرمایه از ۱۲۸۰ نفر در سال ۱۳۹۳ به ۱۳۴۲ نفر در سال ۱۳۹۴ افزایش یافته است.

در مجموع می توان بیان داشت که رشد ۵.۲ درصدی جمعیت شاغل در بازار سرمایه طی سال های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ بیانگر موفقیت این بازار در جذب نیرو کار عموماً تحصیل کرده در این بخش می باشد.

با بررسی آمار نیروی شاغل در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار در دو سال ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ مشاهد می شود که طی دو سال اخیر نیروی شاغل فعال در این شرکت ها به ترتیب ۵۶۸.۱۷۱ نفر و ۵۵۷.۴۲۸ نفر می باشد که در حدود سه درصد از جمعیت شاغل کل کشور را تشکیل می دهند.

همچنین جمعیت شاغل در نهاد های فعال در بازار سرمایه طی سال های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ با رشد ۵.۲ درصدی همراه بود به گونه ای که جمعیت شاغل در این حوزه از ۷.۶۳۹ نفر در سال ۱۳۹۳ به ۸۰۳۷ نفر در سال ۱۳۹۴ افزایش یافته است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.