روزنامه لبنانی الاخبار نوشت: مقامات رژیم صهیونیستی معتقدند با حمایت اقتصادی و تکنولوژیکی ایران، توانمندی حزب الله لبنان در رویارویی سایبری از جمله شنود تلفنی افزایش یافته است.

به گزارش قدس آنلاین، یکی از جوانب جنگ خاموش بین اسرائیل و حزب الله، جنگ سایبری و تکنولوژیک پیشرفته است و اهمیت آن از نظر تاثیر و نتایج همچون جنگ مستقیم و نظامی است که دو طرف تاکنون تاکید کرده اند، امکان وقوع آن در این مرحله بعید است.

اگر اسرائیل به خاطر هشدار دادن درباره مقابله سایبری و هدف قرار دادن پیامدهای آن و تاکید بر لزوم آماده سازی برای مقابله با آن، بخشی از برگه های این مقابله غیر آشکار با حزب الله را فاش کرده است، حزب الله درباره امکانات دفاعی و تهاجمی خود در میدان این مقابله سکوت پیشه می کند؛ مقابله ای که افسران عالی رتبه اسرائیلی معتقدند در صورت وقوع آن، تاثیرش از جنگ کلاسیک بیشتر خواهد بود.

چند روز پیش، روزنامه هاآرتص از آمادگی های روزافزون ارتش اسرائیل برای مقابله با پیشرفت توانمندی های اطلاعاتی دشمن در زمینه سایبری خبر داد و در عین حال درباره امکان افزایش توانمندی آنها تا رسیدن به سطح قدرت اطلاعاتی ارتش اسرائیل هشدار داد. این روزنامه به نقل از منابع نظامی اسرائیل گفت ارتش اسرائیل با هدف حفظ برتری ویژه ارتش، برای اجرای آنچه استراتژی حرکت می نامد، تلاش می کند.

روزنامه هاآرتص از یک افسر عالی رتبه ارتش اسرائیل نقل کرد در ماه های اخیر، در زمینه تکنولوژی و نفوذ منطقه ای با سازمان های تروریستی در حال رقابت هستیم. از این رو، از خود می پرسیم راه درست برای ابقای ارتش در حالت برتری در برابر دشمنان پس از ده سال چیست.

یکی از مهم ترین چالش هایی که ارتش دشمن با آن روبرو است، امنیت اطلاعاتی است. بنابر این گزارش، حزب الله توانمندی های اطلاعاتی پیشرفته ای دارد و بخش اطلاعات را با تلاش های بسیار زیاد و با حمایت اقتصادی و تکنولوژیک ایران تقویت می کند که این حمایت در بالا بردن توانمندی اطلاعاتی آن در سال های اخیر تاثیر بسیاری داشته است.

یکی از جوانب این مقابله که کشف نادر اسرائیل محسوب می شود، این است که توانمندی حزب الله در شنود تلفنی در سال های اخیر افزایش یافته است و این مسئله ارتش اسرائیل را بر آن داشت که بر اهمیت شنود تلفن های همراه افسران و نظامیان متمرکز شود. از جمله اقدامات پیشگیرانه که تصویب و اجرا شده است اعمال محدودیت هایی برای بردن تلفن به مراکز نظامی و همچنین مناطق مشخص (و حساس) است. همچنین آموزش هایی در خصوص لزوم گذاشتن تلفن همراه بیرون از دفتر کار و سالن نشست ارائه شده است.

اما عملیات شنود تلفن های افسران و نظامیان به شنود از راه دور محدود نشده است. این روزنامه فاش کرد ارتش اسرائیل اخیرا ناچار شد به علت نگرانی درباره کار گذاشتن دستگاه شنود در خودروی افسران عالی رتبه ارتش، برای دریافت خدمات یک شرکت تکنولوژی هزینه کند.

یک منبع نظامی به این روزنامه گفت این اقدام پیشگیرانه است و به خاطر نگرانی درباره نفوذ به خودروی افسران یا پارک بودن آن به مدت طولانی بدون نظارت امنیتی، اتخاذ می شود.

الاخبار در ادامه نوشت آنچه هاآرتص برملا کرد، موضوع جدیدی نیست، بلکه به اهمیتی که ارتش اسرائیل به هک شدن و شنود سایبری توسط حزب الله می دهد، اشاره می کند. دو سال پیش نیز منابع نظامی اسرائیل (هاآرتص ۱۱ ژوئن ۲۰۱۵) فاش کردند حزب الله از سال ۲۰۱۲ تاکنون رایانه های اسرائیل را هک می کند.

موشه آرنس، وزیر سابق امنیت اسرائیل گفت موشک های حزب الله بزرگ ترین تهدیدی است که اسرائیل با آن مواجه است. وی در گفتگویی با روزنامه اسرائیل هیوم گفت اگر این موشک ها به سمت ما شلیک شود، می تواند خسارت بزرگی به بار آورد، چرا که امکان انتقال میلیون ها اسرائیلی به زیر زمین و دفاع از تل آویو و محدوده آن وجود ندارد.

آرنس که از مهم ترین استراتژیست های اسرائیل محسوب می شود، گفت در صورتی که ده ها هزار موشک شلیک شود، این خسارت هنگفت خواهد بود. این بدان معنی است که عقب نشینی ایهود باراک (نخست وزیر پیشین اسرائیل) از لبنان (در سال ۲۰۰۰) بخش بزرگی از سرزمین های اسرائیل (فلسطین اشغالی) را در معرض خطر قرار داد و تمام اسرائیل از دان (شمال تل آویو) گرفته تا ایلات (جنوب فلسطین اشغالی) تهدید می شود. یعنی باید با این خطر مقابله کنیم و مطمئن شویم در صورتی که دستور شلیک موشک صادر شود، این مسئله تحقق نمی یابد.

منبع: العالم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.