مشهد- تولیت آستان قدس رضوی گفت: سیاست توام با رعایت اخلاق، صداقت و دیانت آموزه حضرت امام خمینی(ره) برای ما و ویژگی مکتب سیاسی ایشان است.

سیاست توام با اخلاق، صداقت و دیانت ویژگی مکتب امام(ره) است

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در جلسه تفسیر قرآن کریم که روز یکشنبه همزمان با سالروز ارتحال جانگداز بنیان گذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی(ره) در ایوان مقصوره مسجد جامع گوهرشاد برگزار شد، به تشریح شاخصه‌های مکتب امام(ره) اشاره و تصریح کرد: خداوند متعال در حدیث قدسی می‌فرماید: «عَبْدی! أطِعْنی، أجْعَلْکَ مَثَلی، أنَا حَیٌّ لا أمُوتُ، أجْعَلُکَ حَیّاً لَاتمُوتُ» بنده‌ی من! مرا اطاعت کن تا تو را مثل خود سازم. من زنده‌ای هستم که نمی‌میرم تو را هم زنده‌ای قرار دهم که نمیری.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود: این حدیث قدسی در واقع حقیقت بندگی را آشکار می‌کند و می‌خواهد بگوید که اگر کسی بنده‌ی حقیقی خداوند شد، مظهر اسماء الهی می‌شود و آثار ربوبیّت خداوند متعال در وجود او ظاهر می‌شود. انسان از یک سو میل به جاودانگی دارد و از سوی دیگر حیات انسان محدود است، آیا راهی برای برآورده کردن این میل وجود دارد؟ خداوند در این حدیث راه حل آن را نشان داده است.

وی با طرح این سؤال که آیا امروز احساس شما این است که امام خمینی(ره) در میان ما نیست؟ اظهار کرد: امام(ره) زنده است زیرا انقلاب، راه، هدف، خط، مقصد و مقصود امام زنده است، حیات امام خمینی(ره) به حیات انقلاب اسلامی است. امام(ره) ما جاودانه است؛ چراکه با گذشت سال‌ها از زمان ارتحال ایشان، پیام و راه او در قلب آفریقا، آسیا و بسیاری از کشورهای اسلامی به وضوح مشاهده می‌شود.

امروز بیش از هر زمانی خط امام(ره) در عالم رونق دارد

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه که امروز بیش از هر زمانی خط امام(ره) در عالم رونق دارد، اظهار کرد: صرف نظر از برخی کم لطفی‌ها، بی‌لطفی‌ها و جفاهای عده‌ای در جامعه ما به امام(ره) و خط ایشان، باید گفت امروز بیش از هر زمانی راه و انقلاب امام راحل در دنیا رونق یافته است.

وی وقوع بیداری اسلامی را یکی از دلایل رونق خط امام(ره) برشمرد و اظهار کرد: امروز مردم عالم آگاه شدند که نجاتش از چنگال ظلم و ستم مستکبران ادامه خط امام(ره) و انقلاب اسلامی است. بیداری اسلامی که در سال‌های اخیر شاهد آن بوده‌ایم نشان از آن دارد که مردم دنیا راه زندگی آزادانه را در پیروی از خط حضرت امام خمینی(ره) یافته‌اند.

حجت الاسلام رئیسی در ادامه به برخی شاخصه‌های خط امام خمینی(ره) اشاره و با بیان اینکه اخلاص و دلدادگی به خداوند متعال یکی از شاخصه‌های اصلی خط امام است، تصریح کرد: توجه به مردم و مردمسالاری یکی از شاخصه‌های خط امام(ره) بود، امام ملت را با همه وجود باور داشت نه اینکه با مردم عکس یادگاری بگیرد و استفاده شعاری کند، ایشان در طول حیات خود اتکاء به خدا و اعتماد به مردم را در عمل اثبات کردند.

 امام با مردم صادق بود

تولیت آستان قدس رضوی صداقت با مردم را یکی از ویژگی‌ها حضرت امام خمینی(ره) خواند و گفت: امام با مردم صادق بودند، چه آن روزی که برای دفاع مقدس فرمان دادند و چه آن روزی که قطعنامه شورای امنیت را پذیرفتند، مسائل را صادقانه با مردم درمیان می‌گذاشتند، این توجه به مردم و مردمداری امام راحل بود که باعث شد ایشان در قلوب آحاد جامعه جای داشته باشند.

وی توجه به مستضعفان و فقرا را یکی دیگر از ویژگی‌های خط امام(ره) برشمرد و عنوان کرد: امام(ره) بارها فرمودند «یک موی کوخ نشینان بر همه کاخ نشینان ترجیح دارد» این سخن امام(ره) است که فرمودند آن روزی که مسئولان ما از خوی کوخ‌نشینی بیرون بروند و به کاخ‌نشینی توجه بکنند، از این کشور و نظام اثری باقی نخواهد ماند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این مطلب که یکی دیگر از شاخصه های مکتب سیاسی امام(ره) استکبار ستیزی بود، عنوان کرد: نگاه امام همواره به استکبار، به عنوان یک تنفر عمیق و نگاه ایشان به مستضعفان و محرومان، سرشار از عطوفت و مهربانی بود.

وی افزود: امام(ره) بر توجه به عدالت اجتماعی و وجود فرصت‌های مساوی برای همه مردم تاکید داشتند، در اختیار قرار دادن امکانات کشور برای عده‌ای خاص به هیچ عنوان با عدالت اجتماعی سازگار نیست، شاید یک جوان خلاق و با استعداد در یک روستا در صورت داشتن امکانات به مراتب کارآفرین تر از افرادی خاص باشد.

حجت الاسلام رئیسی سیاست‌ورزی اخلاقی را از دیگر شاخصه‌های خط امام خمینی(ره) برشمرد و تصریح کرد: امام(ره) در عین سیاست ورزی، اخلاق و دیانت را حفظ می‌کردند، سیاست توام با رعایت اخلاق، صداقت و دیانت آموزه حضرت امام(ره) است؛ ایشان حتی در اوج جنگ اخلاق جهاد را رعایت کردند و و اجازه بمباران شهرها عراق را ندادند.

پیوند معنویت و سیاست

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان «پیوند معنویت و سیاست» را به عنوان سومین شاخصه مکتب سیاسی امام(ره) مطرح و بیان کرد: در شرایطی که مغرب زمین طی ۴۰۰ سال برای کنار زدن دین از زندگی مردم تلاش می‌کرد، امام خمینی(ره) پرچم پیوند معنویت و دین با سیاست را برافراشتند.

وی حفظ استقلال کشور در هر شرایطی را به عنوان یکی دیگر از شاخصه‌های خط امام(ره) معرفی و بیان کرد: حفظ استقلال فرهنگی، سیاسی و اقتصادی کشور شاخصه خط امام(ره) است، این آموزه امام(ره) برای مسئولان است که پیش از امضا هر قرار دادی مراقب باشند به استقلال کشور کوچکترین خدشه‌ای وارد نشود.

زخم زبان به شهدای مدافع حرم قدرناشناسی است

حجت الاسلام رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه کرامت انسانی بر دو نوع «ذاتی» و «اکتسابی» تقسیم بندی می‌شود، تصریح کرد: کرامت ذاتی در قالب عقل، فهم و قدرت تحلیل به انسان عطا شده است. اما آن وجهی که موجب تعالی بشر و طی طریق سعادت می‌شود، کرامت اکتسابی است که جز در پرتوی تربیت قرآن کریم و پیامبران و ائمه اطهار(ع) میسر نمی‌شود.

وی افزود: کرامت ذاتی به‌واسطه عقل و خرد و فکر و فطرت ایجاد می‌شود و انسان به‌موجب آن بر دیگر موجودات برتری دارد؛ اما کرامت اکتسابی در پرتو قرآن و عترت کسب می‌شود و این کرامت تنها در پرتو ارتباط با کریمان شکل می‌گیرد.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به جایگاه کرامت شهدای والا مقام اسلام، خاطرنشان کرد: شهدای دوران دفاع مقدس و شهدای مدافعان حرم پیش از مقام شهادت، ابتدا به مقام کرامت نائل شدند؛ زیرا اگر کسی به این مقام نرسد، به شهادت نیز نخواهد رسید.

حجت الاسلام رئیسی با گلایه از برخی بد اخلاقی‌ها نسبت به شهدای والامقام مدافع حرم گفت: شهدای مدافع حرم باید گرامی داشته شوند، نه اینکه برخی با زخم زبان با این بزرگواران برخورد کنند. اگر آن عزیزان نبودند و جان خود را برار دفاع از اسلام نثار نمی‌کدند امروز سنگرهای دفاع از اسلام در میدان آزادی تهران و میدان شهدای مشهد بود، این قدرناشناسی‌ها را خداوند نخواهد بخشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.