قزوین- مدیرکل دامپزشکی استان قزوین گفت: با اقدامات انجام شده و اطلاع رسانی بموقع به شهروندان خوشبختانه تاکنون هیچ موردی از بیماری تب کریمه کنگو در استان مشاهده نشده است.

استان قزوین عاری از هرگونه بیماری تب کریمه است

به گزارش قدس آنلاین، بهمن نقیبی در خصوص بیماری تب کریمه اظهارداشت: تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام است که سابقه بیماری به ۴۴ سال قبل باز می گردد که ما در سالهای گذشته شاهد وجود ویروس در مناطقی از کشور بوده ایم و بیماری در مواردی دیده شده است.

وی افزود:کنه ها عامل انتقال بیماری تب کریمه است و از ترشح و گوشت هم منتقل میشود واگر چرخه انسان و دام قطع شود از بیماری جلوگیری می شود.

وی در خصوص علائم بیماری بیان کرد: شیوع این بیماری بیشتر در فصل گرم سال، یعنی همزمان با فصل فعالیت کنه رخ می دهد و علائم بیماری در انسان شامل سردرد، تب شدید، کمردرد، درد مفاصل و عضلات، دل درد، اسهال، استفراغ، قرمزی چشم و سرخی گونه، خونریزی زیرجلدی، خون دماغ، خلط خونی یا استفراغ خونی و حتی احساس افسردگی است.

نقیبی یادآورشد: علائم بیماری یک تا سه روز پس از نیش کنه آلوده یا پنج تا شش روز بعد از تماس با حیوان آلوده ایجاد شده و بعد از چند روز، بیماری وارد مرحله خونریزی می‌ شود که این خونریزی خطر اصلی برای بیمار است و موارد منجر به مرگ اکثرا به دلیلی خونریزی‌ های شدید داخلی صورت می گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تب کریمه کنگو درمان دارد؟ اظهارداشت: متاسفانه هنوز هیچ نوع واکسن معتبر برای پیشگیری وجود ندارد. اما خوشبختانه درمان موثری برای تب کریمه کنگو وجود دارد که چنانچه فرد به موقع جهت درمان اقدام کند، می‌توان بیماری را درمان کرد.

نقیبی افزود: تعدادی از متخصصان بیماری‌ های عفونی و تب‌دار داخلی با تاکید بر اینکه همواره پیشگیری مقدم بر درمان است، معتقدند که افراد می توانند با رعایت نکات ساده‌ ای از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنند. از جمله باید به پرهیز از خرید گوشت از مراکز غیر معتبر و نگهداری از گوشت خریداری شده به مدت ۲۴ ساعت در یخچال اشاره کرد. زیرا سرما می تواند موجب کشته شدن ویروس های احتمالی بشود.

وی گفت: همچنین توصیه می شود که دامداران حتی المقدور از تماس مستقیم با دام اجتناب کرده و حتما از دستکش، ماسک و عینک استفاد کنند و از کندن کنه روی بدن دام جهت تیمار حیوان جدا خودداری کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین اظهارداشت:درصورت تشخیص زودهنگام ویروس تب کریمه کنگو، احتمال مرگ در بیمار به ۱۰ درصد کاهش می‌ یابد و این درحالی است که در صورت بی توجهی به علائم بیماری و کوتاهی در درمان بموقع، احتمال مرگ در بیمار تا ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین تصریح کرد: اگر در فصل تابستان و بهار محل نگهداری دام سمپاشی و ضد عفونی شود کنه ها نابود شده و بیماری از بین می رود ودر زمان انتقال دام به کشتارگاه هم اگر نکات بهداشتی شخصی مانند پوشیدن روپوش بهداشتی، ماسک، دستکش لباس های پاکیزه و چکمه در زمان کشتار رعایت شود می توان از انتقال بیماری جلوگیری کرد.

نقیبی یادآورشد: مهمترین اصل این است که تمام دام هایی که در کشتارگاه های صنعتی کشتار می شوند مدت ۲۴ ساعت در پیش سردکن بمانند که این کار موجب می شودحتی اگرگوشتها آلوده باشند این بیماری غیرفعال شود لذا اگر کشتاری صورت می گیرد باید در دمای صفر تا ۴ درجه زیر صفر نگهداری شود.

تب کریمه در استان قزوین دیده نشده است

وی در خصوص وضعیت بیماری در استان تصریح کرد: هرچند دانشگاه علوم پزشکی مسئول اعلام بیماری است ولی خوشبختانه تاکنون هیچ موردی ازبیماری تب کریمه در استان مشاهده نشده اما اقدامات پیشگیرانه را انجام می دهیم تا دچار مشکل نشویم.

نقیبی اضافه کرد: به هر حال تهدید ویروس بیماری همیشه وجود دارد اما با سمپاشی اماکن دامی در ۲۰ روز گذشته و اطلاع رسانی بموقع، دامداران و مردم را در جریان راههای ابتلا و پیشگیری قرار داده ایم تا مشکلی ایجاد نشود.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.