ساری- پخش تصاویر انتقال بیمار کلاردشتی مبتلا به تب کریمه کنگو در فضای مجازی، موجب نگرانی مازندرانی ها از شیوع این بیماری در شمال کشور شد.

تب کریمه کنگو در مازندران به پیش می رود

قدس آنلاین - استانها - حسین احمدی: بدنبال تایید ابتلای تب کریمه کنگو در بیمار دوم، نگرانی ها شدت گرفت و مسولان بهداشتی و دامپزشکی به فکر سمپاشی دامداری ها افتادند تا از شیوع این بیماری در سطح وسیع تر جلوگیری کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این ارتباط از شناسایی هشت مورد مشکوک به تب خونریزی‌ دهنده‌ی کریمه‌ کنگو (CCHF) خبر می دهد و می گوید: تاکنون ابتلای دونفر توسط انستیتو پاستور تایید گردید و بیماران مذکور در بیمارستان های ساری و نوشهر بستری هستند.

دکتر محمد سلطان تویه در گفتگو با خبرنگار قدس با اشاره به اینکه تاکنون هیچ مرگ ناشی از این بیماری در استان گزارش نشده است، اظهار می کند: شروع ناگهانی تب بیشتر از ۳۸ درجه، سردرد شدید، درد عضلانی، تب و لرز، درد عضلانی، گیجی، سفتی گردن، درد چشم، تهوع و استفراغ، خونریزی بینی، لثه و دستگاه گوارش، خون ریزی زیرجلد پوست و وجود خون در مدفوع و ادرار از علائم مهم تب کریمه کنگو می باشد.

وی به مردم توصیه می کند از خرید گوشت های بدون مهر دامپزشکی و غیر از مکان های تحت نظارت جددا خودداری کنند.

مبتلایان به تب کریمه کنگو در مازندران از دام آلوده نشدند

در این ارتباط مدیرکل دامپزشکی مازندران می گوید: طی بررسی بعمل آمده توسط کارشناسان اداره کل، دام در ابتلای هیچ یک از این دو بیمار تب کریمه کنگو، بطور مستقیم دخالت نداشته است.

دکتر سید حسین رضوانی با اشاره به اینکه براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی مازندران ۲ تن از دامداران مازنی به ویروس تب خونریزی دهنده کریمه کنگو مبتلا و تحت مراقبت ویژه به سر می برند، سه روش ابتلا به این ویروس را تماس مستقیم فرد با خون یا ترشحات بدن حیوان یا لاشه ‌ی حیوان آلوده به ویروس، آلودگی به‌ صورت غیرمستقیم توسط کنه ‌و انتقال ویروس از انسان به انسان عنوان می کند.

وی در خصوص وجود دو بیماری که توسط دانشگاه علوم پزشکی مازندران تحت مراقبت ویژه قرار دارند، خاطرنشان می کند: با بررسی های بعمل آمده، مشخص شده این دو دامدار مازنی از روش دوم به این بیماری مبتلا شده و دام بطور مستقیم در سرایت بیماری به این دو شهروند مازندرانی نقشی نداشته است.

مدیرکل دامپزشکی مازندران اظهار می دارد: تب کریمه‌ کنگو، یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان به شمار می ‌رود و این بیماری توسط کنه منتقل می‌شود که همه‌ گیری بالایی هم داشته و با توجه به فصل گرما و فعالیت کنه ها، انتظار می رود افراد خصوصاً دامداران و روستائیانی که در حاشیه جنگل زندگی می کنند علاوه بر رعایت بهداشت فردی نسبت به سمپاشی روی بدن دام و اماکن دامی خود برای مقابله با این کنه ها اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند و در صورت عبور از مراتع یا مناطق جنگلی یا مزارع، قسمتهای پایینی بدن خود را پوشانده تا از گزش کنه در أمان باشند.

رضوانی تصریح می کند: به محض دریافت گزارشاتی مربوط به شیوع این بیماری در استان، اقدامات پیشگیرانه در دستور کار دامپزشکی قرار گرفت و با تهیه و توزیع رایگان سم و مواد ضد عفونی کننده و همچنین پوستر و پمفلت های آموزشی بین روستائیان تلاش می کنیم تا با مبارزه با عامل انتقال این بیماری که یک انگل خارجی محسوب می شود، درصد بروز و شیوع این بیماری مشترک بین انسان و حیوان را به حداقل برسانیم.

از مراکز مجاز گوشت بخرید

وی به حساسیت این ویروس به گرما و سرما اشاره و خاطرنشان می کند: باید لاشه دام کشتار شده به مدت ۲۴ ساعت و جگر و قلب دام کشتار شده حداقل به مدت ۴۸ ساعت در دمای معمولی صفر تا ۴ درجه سانتیگراد یخچال نگهداری شود.

رضوانی با اعلام اینکه با توجه به حساس بودن ویروس این بیماری به دماهای پایین، پس از اطمینان از بین رفتن ویروس، گوشت این دام‌ها وارد چرخه مصرف انسانی شود، تاکید می کند: گوشت و بخصوص جگر را مغز پخت کرده و از مصرف نیم پز آنها خودداری کنیم.

مدیرکل دامپزشکی مازندران ضمن درخواست همکاری دهیاران با اکیپ های عملیاتی دامپزشکی، می گوید: انتظار می‌رود مردم در هنگام خرید گوشت قرمز از ممهور بودن آن به مهر بهداشتی دامپزشکی و داشتن تگ بهداشتی اطمینان کامل حاصل کرده و در صورت امکان، فراورده‌های خام دامی مورد نیاز خود را به صورت بسته بندی کددار و تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی تهیه کنند.

نقل و انتقال دام ممنوع شد

همچنین رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران از تشکیل جلسه اضطراری با مدیران دامپزشکی استان خبر می دهد و می گوید: هم دامپزشکی که وظیفه نظارت بر سلامت دام و جلوگیری از انجام ذبح غیر بهداشتی را به عهده دارد، مسئول است و هم دانشگاه علوم پزشکی که به عنوان متولی اصلی سلامت است.

دکتر قاسم جان بابایی می افزاید: مقرر شد تیم های مشترک تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی مازندران و اداره کل دامپزشکی استان تشکیل تا جهت اطلاع رسانی و آموزش مردم به مناطق غرب استان اعزام شوند.

وی از  فرمانداران، بخشداران و دهیاران می خواهد تا با دراختیار گذاشتن امکانات آموزشی  به تیم های اعزامی، زمینه لازم را جهت آموزش به جمعیت هدف و دامداران فراهم کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه مقرر شد تا اطلاع ثانویه نقل و انتقال دام در سطح استان بدون اخذ مجوز از دامپزشکی ممنوع باشد، اضافه می کند: از نیروهای انتظامی تقاضا داریم تا نسبت به این موضوع حساس بوده و اکیداً جلوگیری کنند.

جان بابایی با اشاره به تلاش برای کنترل این بیماری در غرب استان می گوید: ۱۰ اکیپ ۲ نفره برای هریک از شهرستان های نوشهر، چالوس و کلاردشت به منظور کمک به انجام عملیات سمپاشی دامها در اختیار دامپزشکی قرار گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.