سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: کشورهای مختلف دنیا بویژه اتحادیه اروپا از برجام حمایت می‌کنند و موضع مخالفی در این رابطه وجود ندارد.

برجام علی‌رغم سروصدای آمریکا پیش می‌رود/ خرید کیک زرد از قزاقستان در حال پیگیری است

  به گزارش «قدس آنلاین»،  بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی، درباره ادعای برخی رسانه‌های غربی مبنی بر اینکه قزاقستان به‌دلیل سیاست‌های ضدایرانی دولت آمریکا صادرات اورانیوم به ایران را معلق کرده است، اظهار داشت: مذاکرات با قزاقستان برای تحویل کیک زرد در جریان است و اینها تعابیری است که از سوی رسانه‌های دسته چندمی انگلیس پخش می‌شوند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه اگر به صحبتهای چند روز اخیر مقامات رسمی قزاقستان توجه کنید، می‌بینید این موضوع در حال پیگیری است اما چون به تصویب کارگروه خرید نیاز دارد باید در کمیسیون مشترک مطرح شود، افزود: در یک مرحله از کمیسیون موضوع تحویل کیک زرد مطرح و تا حدودی موافقت شد که انگلیس‌ها بعد از انتخابات آمریکا از مواضع اولیه خود عدول کردند.

 وی با اشاره به اینکه رفتار انگلیسی‌ها به این مفهوم نیست که کار تحویل کیک زرد به ایران تمام شده و اتفاقا بالعکس است، گفت: بعد از انتخابات آمریکا اقبال بیشتری به سمت ایران است و دیدگاههای متفاوتی در رابطه با مواضع آمریکا و برجام وجود دارد.

کمالوندی با بیان اینکه کشورهای مختلف دنیا بویژه اتحادیه اروپا از برجام حمایت می‌کنند و موضع مخالفی در این رابطه وجود ندارد، عنوان کرد: ترامپ مواردی که قرار است تحریم‌ها ادامه پیدا نکند را امضا کرده که البته تحریم‌هایی در خصوص اشخاص و شرکتها هم وجود داشته که وزارت خارجه متقابلا پاسخ داده و به هر حال واقعیت قضیه این است که علی‌رغم سر و صداهای آمریکا برجام پیش می‌رود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: وقتی موضوع خرید کیک زرد مطرح می‌شود یکی از موضوعات جنبی مسائل برجام است که برای آن مشکل جدی وجود ندارد و در دستور کمیسیون مشترک قرار دارد و انتظار داریم در آینده حل شود.

وی با بیان اینکه انگلیسی‌ها اعلام نکردند مخالف خرید کیک زرد هستند و تنها دلایل خواستند که چه نیازی به ۹۵۰ تن کیک زرد دارید، گفت: ما دلایل‌مان را به کمیسیون مشترک دادیم و آنها موضوع را بررسی می‌کنند.

کمالوندی با بیان اینکه ممکن است بخشی از دلایل و سوالها با اهداف سیاسی مطرح شود که امری طبیعی است، افزود: آن چه مسلم است در ساز و کار برجام پیش‌بینی شده که درخواست‌های ما به کانال خرید برود. اینکه ما به سوالاتی که آنان مطرح میکنند پاسخ می‌دهیم هم امری طبیعی است. آنهاسوال کردند و ما هم  توضیح دادیم چرا به این مقدار کیک زرد نیاز داریم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه بخشی از اینها به صورت گاز UF۶ است و صادر شود، تاکید کرد: با توجه به اینکه بخشی از آن به مرحله غنی سازی نمی‌رسد مغایرتی با برجام ندارد.

وی خاطرنشان کرد: وقتی موضوعی سیاسی می‌شود مسیرش کندتر پیش می‌رود، اما مفهومش این نیست که سرو صدا کرده نتیجه نهایی است، به هر حال تلاش می‌کنیم و به نتیجه هم میرسیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.