۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۳
کد خبر: 536569

جامعه:هفته گذشته ؛ درست در چنین روزی وزیر بهداشت کشورمان پس از پایان نشست هیئت وزیران وقتی با چند پرسش خبرنگار روزنامه قدس مواجه شد ، این پرسش ها را هدفمند ، سیاسی و احتمالاً تلاشی برای تخریب دولتمردان و نادیده انگاشتن تلاش خود و همکارانش در وزارتخانه ای که وی متولی اداره آن است خواند.

جواد صبوحی

آن روز ، طرح این پرسش ها چنان خاطر قاضی زاده هاشمی ؛ را مکدر ساخت که وی ناگزیر شد! با عباراتی تند و توهین آمیز خبرنگار قدس را خطاب و عتاب قرار دهد.

چرایی تاخیر در انتشار حساب‌ ملی سلامت از سال ۹۳ تا کنون، یکی از پرسش هایی بود که وزیر ، طرح آن را نادرست و سیاسی عنوان کرد. موضوعی که گرچه پیش از آن نیز بارها از سوی منتقدان عنوان شده بود اما او خود هیچگاه در این خصوص اظهار نظر نکرده بود.

واقعیت آن است که پس از اجرایی شدن طرح تحول سلامت در اردیبهشت‌ماه سال ۹۳ تا کنون مدیران وزارت بهداشت و درمان همواره کاهش پرداختی از جیب بیماران را به‌عنوان مهم‌ترین دستاورد این مهم مطرح می‌کنند، حال آن‌که این ادعا بارها از سوی برخی از کارشناسان این حوزه با تردیدهایی مواجه شده است. منتقدان می گویند هزینه‌های این طرح بیش از آن چیزی است که در در ابتدا تصور آن می رفت.

گشودن گره از درستی و یا نادرستی این ادعا با تحلیل حساب ملی سلامت قابل بررسی است؛حسابی که داده‌ها و اطلاعات لازم را در خصوص نظام سلامت به‌ صورت جامع و کامل برای دوره معینی در اختیار سیاستگذاران این حوزه قرار می‌دهد.

اما مشکل اساسی در این است که مستندات این حساب از سه سال پیش تاکنون منتشرنشده است .آخرین باری که حساب ملی سلامت منتشر شد، مربوط به سال ۹۲ بوده که در سایت مرکز آمار قابل‌دسترس است؛ و عملاً پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت هیچ آماری در این خصوص منتشر نشده است.

متولیان این وزارتخانه هر از گاه در عین آنکه با اظهاراتی متفاوت مسئولیت انتشار این حساب ها را متوجه مرکز آمار ایران دانسته اند اما با تکرار مطالبات، آمادگی خود را برای انتشار این آمار اعلام می کنند. چنانچه اردیبهشت ماه گذشته رئیس مرکز بودجه و پایش عملکرد وزارت بهداشت در اظهار نظری اعلام کرد:"وزارت بهداشت مسئول حساب های ملی سلامت نیست و اگر مرجعی قانونی این وزارتخانه را در این زمینه بپذیرد حاضریم تا دو هفته دیگر حساب های ملی سلامت را در سال‌های ۹۴ و ۹۵ که مربوط به وزارت بهداشت می‌شود، ارائه بدهیم ."

این درحالیست که پیش از این ایرج حریرچی، قائم مقام و سخنگوی وزارت بهداشت گفته بود حساب‌های ملی سلامت در حال حاضر متولی ندارد .

جالب آنکه در صفحه وبسایت موسسه ملی تحقیقات سلامت ایرانیان، زیر نظر وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی که همچنان قابل دسترسی است در خصوص حساب های ملی سلامت (NHA)آمده است: "از نظر سازمان بهداشت جهانی ایران جهت تهیه حساب های ملی سلامت در گروه کشورهای خاورمیانه و آفریقای شمالی قرار گرفته است. به همین منظور ایران از سال ۱۳۸۰ اقدام به تهیه حساب های ملی سلامت خود به عنوان اولین کشور در منطقه نمود."

اینک پس از گذشت یک هفته از برخورد سوال برانگیز وزیر با خبرنگار قدس ، طرح این چند پرسش را همچنان لازم می دانیم که دلیل عدم انتشار حساب‌های ملی سلامت چیست و اگر وزارت بهداشت خود را متولی انتشار آن نمی داند چرا تا پیش از این اقدام به انتشار آن کرده است؟

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.