اراک- استان مرکزی با وجود آنکه برند صنعتی بودن را یدک می کشد و بسیاری از صنایع مادر را در خود جای داده است به تأثی از شرایط حاکم بر کشور، طی سال های گذشته قادر نبوده آنچنان که باید از حیثیت صنعت خود دفاع کند.

«آذرآب» هر روز آب می رود/ صدای کارگران طلبکار درآمد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین،شرایط نامناسب صنایع بزرگ نظیر هپکو، واگن پارس، کمباین سازی، آذرآب و ماشین سازی حال این روزهای چهارمین قطب صنعتی کشور است.

شرکت های ماشین سازی و آذرآب که روزی بزرگترین نقش را در ایفای بازسازی کشور و پروژه های بزرگ داشتند، امروز با کمتر از ۲۰ درصد از ظرفیت تولید خود در حال فعالیت هستند.

گفتنی است شرکت اذرآب اراک از جمله واحد های تولیدی و موثر در ساخت پروژه های صنعتی کشور است که طی چندین سال گذشته با مشکلات جدی دست و پنجه نرم کرده تا آنجا که این روز ها توان پرداخت دستمزد کارگرانش را نیز ندارد و این رویه موجب شد تا بسیاری از کارگران این شرکت روز سه شنبه با تجمع در مقابل استانداری حقوق عقب مانده خود را طلب کنند.

بسیاری از کارگران این شرکت ۱۶ خرداد ماه با تجمع در مقابل استانداری در حالی که از استاندار طلب استمداد داشتند یک صدا خواهان دریافت ۴ ماه حقوق عقب مانده خود شدند.

۷۵ درصد از ظرفیت شرکت آذرآب اراک غیرفعال است

آذرآب که روزگار مدیدی است با رکود دست و پنجه نرم می کند بنا بر گفته قائم مقام مدیرعامل هم‌اکنون ۷۵ درصد از ظرفیت شرکت آذرآب اراک با بدهکاری ۱۰۰ میلیارد تومانی غیر فعال است.

غلامحسین کاتوزیان با اشاره به اینکه آذرآب به عنوان بزرگ‌ترین سازنده تجهیزات پالایشگاهی در کشور مطرح است، افزود: متاسفانه به دلیل رکودهای اخیر کشور این شرکت با مشکلات بسیار زیادی مواجه شده که مهم‌ترین این مشکلات انتقال ارز و خرید و هزینه‌های سنگین تحمیل شده بابت خرید است.

قائم مقام مدیرعامل شرکت آذرآب اراک تصریح کرد: باید تدابیری اتخاذ شود که شرکت‌ها و تصمیم‌ گیرندگان استانی از توان این صنایع استفاده کنند و در زمینه رفع مشکلات این شرکت‌ها گام بردارند.

کاتوزیان ادامه داد: همچنین استفاده از تولیدات داخلی که در اقتصاد مقاومتی نیز مورد توجه مقام معظم رهبری است باید در دستور کار قرار گیرد و از این ظرفیت‌ها نیز در زمینه اشتغال‌زایی استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی پیش برویم و از ظرفیت‌های داخلی استفاده شود مشکلات این شرکت و بسیاری از صنایع کوچک و بزرگ استان به زودی برطرف خواهد شد.

وی اظهار کرد: بانک‌ها نیز باید در زمینه ارائه تسهیلات به این شرکت با ما همکاری لازم را داشته باشند تا بتوانیم ظرفیت نیمه فعال این شرکت را فعال کنیم و گامی مهم و تاثیرگذار در زمینه رفع مشکلات اقتصادی و اشتغال استان برداریم.

قائم مقام مدیرعامل شرکت آذرآب اراک تصریح کرد: هم‌اکنون این شرکت با ۱۰۰ میلیارد تومان بدهی به امور مالیاتی، تامین اجتماعی، شرکت‌های دولتی، بازار و فروشندگان و تامین کنندگان مواد و همچنین ۵۰ میلیارد بدهی به بانک‌ها در حال فعالیت است.

ظرفیت های بلااستفاده آذرآب

بزرگترین مشکل شرکت آذرآب، در حال حاضر نبود بازار کار برای این شرکت است البته با حاکم شدن شرایط تحریم، تأمین مواد اولیه، قطعات و تجهیزات طی سالیان گذشته، مشکلات عدیده ای را برای شرکت رقم زد که طولانی شدن زمان تولید، افزایش هزینه های شرکت، بالا رفتن ریسک پرداخت و افزایش قیمت تمام شده محصول از این دست بوده است.

همچنین در دوران پیش از تحریم، آذرآب، بیشترین مواد اولیه و قطعات خود را از کشورهای اروپایی و ژاپن تأمین می کرد که اکنون به دلیل محدودیت های ناشی از تحریم ها، تأمین قطعات و تجهیزات از کشورهای اروپایی بسیار دشوار شده است.

پتانسیل شرکت صنایع آذرآب در انجام پروژه هایی در چهار حوزه خلاصه می شود. فیلد اصلی که حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد فعالیت های شرکت را در برمی گیرد؛ ساخت بویلرهای صنعتی و بویلرهای نیروگاهی است، فعالیت دوم شرکت شامل ساخت تجهیزات نفت و گاز (تجهیزات پالایشگاهی و پتروشیمی) می باشد و حوزه فعالیت سوم شرکت که تقریبا ۵ سال است به دلیل عدم سرمایه گذاری دولت در بخش سدسازی متوقف شده، ساخت توربین های آبی است و آخرین کار شرکت آذرآب ساخت توربین در سد سیابیشه بود.

فعالیت چهارم شرکت نیز شامل ساخت تجهیزات کارخانجات سیمان و فولاد است که به دلیل متوقف شدن بسیاری از پروژه های این بخش، تقریبا شرکت آذرآب در این حوزه نیز فعالیتی ندارد.

متأسفانه شرایط کشور به گونه ای است که سرمایه گذاری های دولت در پروژه های نفت و گاز و عمرانی به دلیل افت شدید قیمت نفت به شدت کاهش یافته است که به دلیل ارتباط مستقیم فعالیت های آذرآب به وجود چنین پروژه هایی بخش زیادی از ظرفیت های این شرکت بلا استفاده باقی مانده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.