مشهد- تولیت آستان قدس رضوی گفت: رمز نپذیرفتن حق و ریشه چرخش در مردان نیک هوای نفس و دنیا طلبی است، در صدر اسلام نیز عده‌ای به دین اسلام گرویدند اما بعد از مدتی از راه حق منحرف و در برابر حقانیت ایستادند.

رمز چرخش مردان نیک از راه حق هوای نفس و دنیا طلبی است

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی روز سه شنبه در جلسه تفسیر قرآن کریم در ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد حرم مطهر رضوی پیروی از هوای نفس و دلباختگی به دنیا را مایه ذلالت انسان معرفی و تصریح کرد: عاشورا جلوه هم بد عاقبتان و هم خوش عاقبتان بود، قرآن کتاب هدایت انسان هاست اما نه همه، تنها متقین هستند که بوسیله این کتاب هدایت می‌شوند. سخن حق را تنها کسانی می‌توانند بپذیرند که فطرت‌های خود را با گناه تیره نکرده باشند. ابوجهل در کنار پیامبر(ص) و در معرض انوار هدایت الهی بود، اما هدایت نشد. دنیای امروز نیز با ابوجهل‌هایی رو به رو است که حق را به چشم می‌بینند اما نمی‌پذیرند. بسیاری با دیدن معجزات انقلاب اسلامی هنوز هم منکر حقانیت این نظام مقدس هستند.

وی در ادامه مفسران حقیقی قرآن کریم را تنها ائمه اطهار(ع) و اوصیاء الهی دانست و اظهار کرد: سنت‌های الهی پایدار هستند و نمی‌توان آن‌ها را مخصوص یک دوره خاص دانست، این سنن تا پایان حیات بشر، فرا زمانی و فرا مکانی هستند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان دلیل پایداری اسلام در طول اعصار و قرون را تطابق آن با فطرت خواند و عنوان کرد: رمز پایداری دین الهی این است که با فطرت انسان‌ها مطابقت دارد و از آن‌جا که فطرت و طبیعت بشر امری ثابت و غیرقابل تغییر است، دین و برنامه‌ای هم که بر اساس فطرت انسانی طراحی شده باشد، همواره ثابت و پایدار است.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: رمز جاودانگی و پایداری دین نیز در همین تطابق نهفته است. تنها عرفان‌هایی مشروعیت دارد که بر اساس احکام الهی و آموزه‌های ائمه معصومین(ع) باشد.

وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به آیه هفتم سوره «بینه» که خداوند در آن می‌فرماید «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ أُوْلَئِکَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ» ابراز کرد: در این آیه خداوند می‌فرماید «بی شک کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده‌اند آنان خود بهترین مخلوقات هستند.» که بر اساس روایات شیعه و اهل سنت از رسول خدا(ص) منظور از «خیر البریه» جایگاه معنوی امام علی(ع) و شیعیان آن حضرت هستند.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با اشاره به روایت «هُوَ أَنْتَ وَ شِیعَتُکَ تَأْتِی أَنْتَ وَ شِیعَتُکَ یَوْمَ الْقِیامَةِ راضِیْنَ مَرْضِیِّینَ» گفت: هنگامی که این آیه نازل شد پیامبر اکرم(ص) خطاب به حضرت علی(ع) فرمودند: ای علی، آن «خیرالبریه» تو و شیعیانت هستید. تو و شیعیانت روز قیامت در حالی که شما از خدا خشنود و خدا از شما خشنود هستید، محشور می‌شوید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.