جامعه:پرورش گل از آن شغل‌هایی است که خیلی شاعرانه و دوست داشتنی به نظر می‌رسد، اما آن‌هایی که در این شغل فعالیت می‌کنند، می‌دانند این حرفه، سختی‌های خاص خود را دارد.

محصول خوب تولید کنید مشتری هم پیدا می‌شود

عباسعلی سپاهی یونسی: سری به یک گلخانه پرورش گل زدم و ساعتی با «حمید کثیرالسفر» تولید کننده گل‌های شاخه بریده رز به روش هیدروپونیک حرف زدم تا من و خوانندگان صفحه مهارت بیشتر از چند و چون این شغل بدانیم.

 برای شروع بفرمایید چند وقت کار پرورش گل را شروع کردید؟

 قبل از اینکه من سراغ این کار بروم پرورش گل در خانواده ما وجود داشت؛ یعنی پدرم به خاطرعلاقه فراوانی که به این حرفه داشت، کارش را از پرورش گل‌های گلدانی در خانه شروع کرد و بعد در همان فضای منزل، کارش را گسترش داد. بعدها زمین خالی را که روبه‌روی منزل ما بود اجاره کرد و کارش را آن جا ادامه داد. این عشق و علاقه به گل به من هم رسید و سراغ این شغل رفتم.

 تحصیلات شما هم در همین زمینه است؟

 بله! من در رشته باغبانی تحصیل کردم، چون معتقدم وقتی علم و تجربه به کمک هم بیایند، نتایج بهتری به دست می‌آید.

 چند سال است در کار پرورش گل هستید؟

 حدود ۲۵ سال می‌شود.

 پس تجربه فراوانی به دست آورده‌اید. بفرمایید برای اینکه کسی این شغل را شروع کند باید از کجا شروع کند و به چه امکاناتی نیاز دارد؟

 قبل از هر چیز برای موفقیت در این کار و البته هر کار دیگری، باید علاقه و عشق وجود داشته باشد. همچنین بستگی دارد که خواسته باشیم در چه سطحی کارمان را شروع کنیم. اگر خواسته باشیم یک گلخانه بزرگ داشته باشیم، خُب به سرمایه بالایی نیاز است اما گاهی فرد در موقعیتی است که می‌تواند از کم شروع کند. مثلاً زمین کوچکی را اجاره کند و گلخانه‌ای را راه‌اندازی کند و یا می‌تواند گلخانه‌ای را اجاره کند و در آن کارش را شروع کند. شاید هم فردی بخواهد از خانه خودش کارش را با پرورش یک تعداد گل و فروش آن‌ها به گلفروشی‌ها شروع کند، اما چیزی که مهم است این است که عاشق آموختن باشید، به دنبال تجربه و علم بروید و بدانید که کاشت، داشت و برداشت گیاه نیاز به گذر زمان دارد، پس باید بردبار بود. این را هم بگویم که جهاد کشاورزی به دانش آموختگان مرتبط با این رشته وام هم می‌دهد، اما گرفتن آن وام هم شرایط خاص خود را دارد و اگر خواسته باشم عدد و رقم بدهم شما برای آماده سازی یک گلخانه ۵۰۰۰ متری با آماده سازی سازه و دیگر امکانات به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان سرمایه نیاز دارید.

سختی کار پرورش گل و حساسیت‌های این کار چیست؟

 چیزی که مهم است این است که عاشق آموختن باشید، به دنبال تجربه و علم بروید و بدانید که کاشت، داشت و برداشت گیاه نیاز به گذر زمان دارد، پس باید بردبار بود. گل یک موجود زنده است. درست مثل کودکی است که قرار است او را بزرگ کنیم با این تفاوت که کودک وقتی مشکلی دارد گریه می‌کند و انسان متوجه درد او می‌شود، اما در مورد گل، درد و مشکل را باید درک کنی. گل موجود زنده حساسی است و رشد و نمو آن به عوامل متعددی از جمله آب، خاک و نور وابسته است. در کنار این مسائل ممکن است مشکلاتی در گلخانه شما پیش بیاید؛ مثلاً درجه حرارت گلخانه در اثر غفلتی بالا یا پایین برود و به گلخانه آسیب وارد شود و این چیزی است که نباید از آن غفلت کرد. آفت‌ها و مبارزه با آن‌ها از دیگر مسائل مهم در یک گلخانه است.

 پیدا کردن بازار فروش محصول هم از نکات مهم است. در این باره هم توضیح دهید؟

 اگر شما به عنوان یک پرورش دهنده گل، محصول خوب تولید کنید، مشتری خودتان را هم پیدا خواهید کرد و حتی در صورت خوب بودن محصول می‌توان به صادرات محصول به کشورهای همسایه از جمله برخی از کشورهای آسیایی هم فکر کرد؛ کاری که خود بنده برای محصولی که تولید می‌کنم یعنی گل رز انجام می‌دهم.

 کسی که سراغ این کار می‌رود بعد از چه مدت به سود می‌رسد؟

 بستگی به نحوه سرمایه‌گذاری شما دارد. اینکه این همه سرمایه از پس انداز خودتان بوده است و یا وام گرفته‌اید و مواردی از این قبیل. البته می‌توانم این توصیه را هم داشته باشم کسانی که در شروع راه هستند، به جای اینکه مثلاً با پرورش گل رز شروع کنند که سختی خاص خود را دارد، با کاشت صیفی جات گلخانه‌ای شروع بکنند که ریسک پذیری کمتری دارد و زودتر هم می‌توانند به برداشت محصول برسند.

 آیا دیگران را هم برای ورود به این کار تشویق می‌کنید؟

 حتماً؛ اگر فردی سرمایه، تجربه و علم لازم را داشته باشد این حرفه می‌تواند حرفه سودآوری باشد.

 آیا پرورش گل شغل اصلی شماست و برای چند نفر شغل ایجاد کرده‌اید؟

 بله پرورش گل شغل اصلی بنده است. چون زمان فراوانی را از من می‌گیرد و همیشه باید بالای سر گلخانه و محصولم باشم. در این گلخانه که ۴۰۰۰ متری است هفت نفر به طور مستقیم مشغول کار هستند. در کنار این افراد، افراد دیگری هم هستند؛ مثلاً راننده، فروشنده گل، فروشنده سر چهارراه و افراد شاغل در مرکز پخش گل.

 در حرفه پرورش گل، جنسیت هم مهم است یا آقا یا خانم فرق ندارد؟

 نه این شغلی است که مرد و زن ندارد و هر دو می‌توانند در این کار فعالیت کنند.

 به نظر خودتان در کارتان موفق بوده‌اید؟

 بله! چون برای من پرورش گل، هم عشق و علاقه است و هم نوعی کارآفرینی است و تلاش می‌کنم با گسترش کارم افراد بیشتری بتوانند از این راه نانی بخورند.

 و سخن آخر؟

 برای موفقیت نباید از شکست ترسید. یادم هست سال ۱۳۸۶ که سرما و یخبندان بدی شد بر اثر آن اتفاق به گلخانه‌ام ۱۵۰ میلیون تومان آسیب رسید، اما این بخشی از کار است و انسان باید از اتفاقات تلخ هم تجربه کسب کند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.