معارف: امروز از خدا می‌خواهیم که صفت زیبای پرده پوشی را در وجودمان توسعه دهد تا آن قدر ظرفیت داشته باشیم که اگر رازی را از کسی می‌دانیم، در هر شرایطی آن را از دیگران حفظ کنیم؛ ‌ اگر بدی دیگران برای ما مسجل شده، آن را برای سایر بندگان خدا تشریح نکنیم و خوبی‌های دیگران را منتشر کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر ناصر رفیعی

اللهمّ زَیّنّی فیهِ بالسّتْرِ والعَفافِ واسْتُرنی فیهِ بِلباسِ القُنوعِ والکَفافِ واحْمِلنی فیهِ علی العَدْلِ والإنْصافِ وامِنّی فیهِ من کلِّ ما أخافُ بِعِصْمَتِکَ یا عِصْمَةَ الخائِفین.

خدایا زینت ده مرا در آن با پوشش و پاکدامنی و بپوشانم در آن جامه قناعت و خودداری و وادارم نما در آن بر عدل وانصاف و آسوده‌ام دار در آن از هر چیز که می ترسم به نگاهداری خودت ای نگهدار ترسناکان ...

یکی از صفات زیبای خدای متعال نگه داشتن سِر همه بندگان است، اسراری که اگر فاش شود ممکن است محبت انسان‌ها نسبت به هم از بین برود و دیگر اعتمادی وجود نداشته باشد، اما خدای متعال همه عیوب و گناهان کوچک و بزرگ ما را می‌پوشاند تا آبروی ما میان سایر بندگانش حفظ شود.

آنچه در دعای دوازدهمین روز از ماه خدا بیان شده، دقیقاً همین است؛ یعنی از خدا بخواهیم ما را در زمره افرادی قرار دهد که با حفظ اسرار دیگران پرده پوشی کنیم و رازهای نهان و آشکار مردم را بر همدیگر فاش نکنیم.

امروز از خدا می‌خواهیم که صفت زیبای پرده پوشی را در وجودمان توسعه دهد تا آن قدر ظرفیت داشته باشیم که اگر رازی را از کسی می‌دانیم، در هر شرایطی آن را از دیگران حفظ کنیم؛ ‌ اگر بدی دیگران برای ما مسجل شده، آن را برای سایر بندگان خدا تشریح نکنیم و خوبی‌های دیگران را منتشر کنیم.

در دعای امروز همچنین از خدای متعال توسعه عفت و حیا می‌خواهیم تا در هر شرایطی خودمان را از گناه و آلودگی دور نگاه داریم. خدا را در همه جا ناظر بر اعمال خویش بدانیم.

یکی از صفات زیبای اولیای خدا قناعت و میانه روی در زندگی است. در دعای امروز از خدا می‌خواهیم ما را در زمره افرادی قرار دهد که به زندگی خود قانع هستند، زیاده خواهی نمی‌کنند تا خدای ناکرده دستشان پیش دیگران دراز نشود.

قناعت و کم خواستن بزرگ‌ترین گنج است، گنجی که با حفظ تعادل در دخل و خرج زندگی حاصل می‌شود. افراد قانع هرگز داشته‌های خود را از دست نمی‌دهند. نگران قرض و طلب‌های معمول که این روزها بین همه ما مردم رایج شده، نیستند.

فراموش نکنیم که زیاده خواهی مقدمه گرفتاری‌های آینده است و کسانی که با داشتن درآمد کم، دست به انجام کارهای پرهزینه می‌زنند، در حقیقت خودشان تیشه به ریشه زندگی شان می‌زنند؛ زیرا دور از عاقبت اندیشی عمل می‌کنند و دچار خسارت‌های مختلف خواهند شد.

چنین افرادی همیشه در فعالیت‌های اقتصادی هم با شکست روبه رو می‌شوند، چون به این ضرب المثل قدیمی توجه ندارند که «چو دخلت نیست خرج آهسته‌تر کن»؛ بنابراین ماه مبارک رمضان همان طور که از یک وعده غذایی کاسته می‌شود و باید از خوردن و آشامیدن امساک کنیم، توجه داشته باشیم که باید در مقابل هوای نفس و خواهش‌های مالی خودمان مقاومت کنیم و برای خریدها و خرج هایمان بر اساس توانایی مالی اقدام کنیم تا دچار مشکلات نشویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.