شهرکرد-مدیر کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و حیوان است ولی در دام‌ها فقط تب خفیف دارد و نشانه و عوارض دیگری نشان نمی دهد.

کشتارهای غیر مجاز احتمال شیوع بیماری کریمه کنگو را افزایش می دهد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی دامپزشکی استان، عبدالمحمد نجاتی گفت: شیوع این بیماری در فصول گرم سال از اواخر فروردین تا اواخر شهریور،زمان رشد، تکثیر و فعالیت کنه‌ها روی می‌دهد و آلودگی با خون یا ترشحات بیمار رخ می دهد.

وی افزود: فقط کنه‌های جنس هیالوما می‌توانند ناقل این ویروس باشند، ویروس بین دام‌های آلوده و کنه‌ها در گردش است و تا ۸۰۰ روز طول عمر کنه فعال می‌ماند و به نسل بعدی کنه منتقل می‌شود.

نجاتی راه های انتقال بیماری را گزش توسط کنه های آلوده، له کردن کنه‌های آلوده و تماس با ترشحات و ذرات کنه های له شده، تماس با خون و بافت‌های انسان مبتلا، تماس با خون و بافت‌های دام آلوده، انتقال بیمارستانی تب کریمه- کنگو از طریق استریلیزاسیون نامناسب تجهیزات پزشکی و استفاده مجدد از سرسوزن‌ها عنوان کرد.

 مدیر کل دامپزشکی استان با اشاره به گروه‌های در معرض خطر، گفت: دامداران، چوپانان و چوبداران، دامپزشکان، کارکنان دامپزشکی، کارکنان آزمایشگاه‌ها و بازرسین کشتارگاه‌ها، سلاخان، قصابان و کارکنان کشتارگاه‌ها، پزشکان، پرستاران، بهیاران و سایر کارکنان بیمارستان‌ها، کارکنان رستوران‌ها و کبابی‌ها در معرض خطر بیماری تب کنگو می باشند که رعایت اصول بهداشتی الزامی است.

وی علایم بیماری در دام را بدون علایم درمانگاهی مشخصی عنوان کرد و گفت: در دام فقط تب زودگذر و خفیفی ایجاد می کند و در انسان بیماری به طور ناگهانی و با تب، سردرد و دردهای عضلانی شروع می‌شود و پس از گذشت ۴روز، خونریزی‌های نقطه‌ای زیرپوستی در نواحی پوست و مخاطات به ویژه مخاط ناحیه دهان و گلو  ایجاد می‌شود و بعد از مدتی، خونریزی‌ها بیشتر و بزرگتر می شوند.

نجاتی افزود: تب، سردرد و سرگیجه، سفتی و درد گردن، کمردرد، درد شکم، دردهای عضلانی، سوزش چشم و حساسیت به نور از علائم بیماری می باشند و به دنبال آن ممکن است گلو درد، تهوع، استفراغ، اسهال و بیقراری بروز یابد و سه تا پنج روز بعد از ظهور این علایم، بیمار دچار خونریزی می‌شود که به صورت لکه‌های قرمز یا بنفش رنگ روی پوست، داخل دهان و گلو ظاهر می‌شود.

وی جایگاه دام جهت جلوگیری از تخمگذاری و تکثیر کنه ها، سمپاشی بدن و جایگاه دام به خصوص در فصل فعالیت کنه ها، سم پاشی بدن دام‌های خریداری شده و قرنطینه به مدت ۱۴ روز را بسیار مهم برشمرد.

مدیر کل دامپزشکی استان از مردم خصوصا دامداران خواست به موارد بهداشتی از جمله خودداری از له کردن کنه ها با سنگ و یا انگشت، خودداری از تماس بدن با ترشحات و خون دام، خودداری از کشتار دام در محل‌های غیر مجاز، خودداری از رفت و آمد در محل‌های کشتار غیر مجاز، شست‌وشوی کامل و ضدعفونی وسایل و لوازم کشتار به ویژه در مناطقی که احتمال خطر بیماری وجود دارد توجه کنند.

وی افزود: خرید گوشت مورد نیاز از محل‌های مطمئن و تحت نظارت دامپزشکی، نگهداری گوشت تازه کشتار شده قبل از شستن و خرد کردن، حداقل به مدت ۲۴ ساعت در یخچال و سپس مورد استفاده قرار دادن، نگهداری جگر، قلوه، کله پاچه تازه کشتار شده قبل از شستن و خرد کردن به مدت حداقل ۴۸ ساعت در دمای ۰ تا ۴ درجه یخچال برای از بین بردن ویروس، اجتناب از خوردن جگر خام یا نیم پخته، رعایت اصول ایمنی و استفاده از دستکش در موقع تماس با گوشت تازه، جگر و سایر آلایش‌های دامی از دیگر نکات بهداشتی در زمینه این بیماری است.

مدیر کل دامپزشکی استان در پایان در خصوص اقدامات انجام شده جهت پیشگیری از این بیماری گفت: تا کنون اقداماتی از جمله تهیه و توزیع ۲ هزار لیتر سم ضد کنه بین شبکه های دامپزشکی شهرستان ها جهت اجرای عملیات سمپاشی اماکن دامی مناطق دارای آلودگی زیاد، تهیه و تکثیر و توزیع ۷ هزار پمفلت آموزشی جهت توزیع بین دامداران و بهره برداران و برگزاری کلاس های آموزشی برای قصابان و سلاخان کشتارگاه های استان توسط شبکه های دامپزشکی شهرستان ها انجام شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.