شمخانی با بیان اینکه اختلافات ایران با عربستان قابل حل است، گفت: اما برخی رهبران عربستان جوان هستند و رفتار معقولی ندارند. محمد بن سلمان شبیه بادکنکی پر از باد است، یک ضربه سوزن کافی است.

شمخانی: همکاری آمریکا و ایران در عراق هیچ آینده ای ندارد

به گزارش قدس آنلاین، امیر دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی  امنیت ملی گفتگویی با فیگارو داشت که مشروح آن در زیر آمده است:

سؤال: دونالد ترامپ تصمیم گرفته است از نفوذ ایران در سوریه، عراق و یمن بکاهد. ایران در نظر دارد چه واکنشی به این موضوع نشان دهد؟

شمخانی: این هدف تازه‌ای از سوی آمریکایی‌ها نیست. آمریکایی‌ها سال‌هاست که در پی آن هستند. همین اعلام همیشگی، دلیلی است بر اینکه آن‌ها شکست خورده‌اند. با این حال، به رغم اظهارات آقای ترامپ، ایران در پی ایجاد تنش با هیچ کشوری نیست، البته به جز رژیم صهیونیستی. ایران با همه کشورهایی که قوانین دیپلماتیک را رعایت می‌کنند می‌خواهد رابطه مناسب داشته باشد.

سؤال: برای نخستین بار، نیروی هوایی آمریکا، گروهی از شبه‌نظامیان شیعی هوادار ایران را بمباران کرد. آیا با این عمل خط قرمزی را زیر پا گذاشتند؟

شمخانی: آمریکایی‌ها این بار هم به ارتش سوریه حمله کردند، و این دومین بار بود، نه اولین بار. این حمله اخیر برای حمایت از داعش انجام شد. ایالات متحده از گروه‌های تروریستی استفاده می‌کند تا اهداف راهبردی خودش را پی بگیرد. اما این حمله بیشتر حمله‌ای تبلیغاتی بود تا حمله‌ای واقعی. خطوط قرمز ما را نیز آمریکایی‌ها تعیین نمی‌کنند.

سؤال: در عراق، پس از تصرف موصل، شما آینده‌ روابط بین حشد شعبی و ایالات متحده را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ پس از شکست داعش در موصل، این گروه‌های شبه‌نظامی به کجا باید بروند؟

شمخانی: همکاری آمریکایی‌ها و ایرانی‌ها در عراق، هیچ آینده‌ای ندارد. گروه الحشد الشعبی پس از بوجود آمدن داعش در عراق تشکیل شد آنان به فرمان مرجعیت دینی سازمان‌دهی شدند و تحت فرماندهی فرمانده کل ارتش عراق یعنی نخست‌وزیر این کشور فعالیت می‌کنند.  

پارلمان این کشور نیز حضور آنان را به رسمیت شناخته و برای تداوم فعالیت آنها قانون به تصویب رسانده  است و بنابراین به کارشان در عراق ادامه خواهند داد چون کسانی که تروریست‌ها را تولید و حمایت می‌کنند همچنان فعال هستند.

سوال: آیا داعش هنوز تهدیدی برای داخل مرزهای ایران محسوب می‌شود؟

شمخانی: داعش به ابزاری در دست برخی کشورهای منطقه برای تهدید دیگر کشورهای منطقه تبدیل شده است. کارخانه‌ تولید اندیشه‌ی تکفیری که داعش را تغذیه می‌‌کند در کشور عربستان سعودی واقع شده است. اندیشه‌ی وهابیت، پول نفت و افراد سرخورده از سیاستهای حکام سعودی، ترکیب این سه خط تولید تروریست در عربستان سعودی است. منظور من از پول، هم مبالغ هنگفتی است که نهادهای خصوصی به تروریست‌ها می‌دهند و هم پولی که دولت این کشور در اختیار آنان می‌گذارد. ایران در طی این سال‌ها هزینه زیادی مادی و انسانی بابت امنیت مرزهایش در برابر تهدیدات داعش پرداخته است و کماکان نیز نبرد امنیتی و اطلاعاتی با نیروهای نفوذی در جریان است.

سؤال: آیا عربستان در ناآرامی‌هایی که گاه بین برخی اقلیت‌های قومی درون کشور شما ایجاد می‌شود نقشی دارد؟ آیا خطر درگیری بین ایران و عربستان وجود دارد.

شمخانی: ولیعهد عربستان محمد بن سلمان اعلام کرد که جنگ را به داخل ایران خواهد کشاند و درست چند روز پس از این حرف، گروهی از سربازان ایران در مرز پاکستان ربوده و چند نفر نیز کشته شدند، اتفاقاتی نیز در اهواز رخ داد. ما چند نفر را که در اهواز عملیات انجام داده بودند پیش از خروج از کشور دستگیر کردیم، آن‌ها اعتراف کردند که عربستان سعودی به آنان پول داده بود. ما با سرویس اطلاعاتی پاکستانی‌ها گفتگو کرده‌ایم و از آنان خواسته‌ایم تا مانع مداخلات سعودی‌ها شوند. پاکستان آماده‌ کمک به ماست. اختلافات ما با عربستان البته قابل حل است اما برخی رهبران عربستان جوان هستند و رفتار معقولی ندارند. آنان ثروت زیادی دارند و مغرورند.  محمد بن سلمان شبیه بادکنکی پر از باد است، یک ضربه سوزن کافی است تا باد او خالی شود.

سوال: در پایان، چه پیامی برای رئیس‌جمهور جدید فرانسه امانوئل مکرون دارید.

شمخانی: انتخاب او به ریاست‌جمهوری، فرصت مناسبی است تا روابط اقتصادی و امنیتی دو کشور را توسعه دهیم، چون فرانسه نیز با تهدیدات تروریستی درگیر است. ایران امیدوار است روابط امنیتی خود را با فرانسه ارتقاء داده و روند تبادل اطلاعات با این کشور را افزایش بدهیم. فرانسه نباید این فرصت مناسب برای توسعه روابط امنیتی با ایران را از دست بدهد. البته ما امروز هم با سرویس‌های فرانسوی ارتباط داریم. ما در فرانسه نماینده‌ اطلاعاتی داریم. از طرفی، سفیر فرانسه در تهران نیز از مقامات امنیتی است. سازمان‌های تروریستی فعال در منطقه، تحت حمایت کشورهای متحد فرانسه بوده‌اند، بنابراین کمک فرانسه می‌تواند برای ما در مسیر مبارزه با تروریسم بسیار مفید باشد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.