زاهدان- استان سیستان و بلوچستان صنایع دستی فراوانی با قدمتی طولانی دارد ،زنان و مردان این دیار با دستانی توانا و فکر خلاق هنر را به زیبایی و با علاقه بسیار در همه قسمتهای زندگی خود بکار میگیرند .

صنایع دستی سیستان و بلوچستان نیاز به توجه بیشتر دارد

با ورود لوازم لوکس تزیینی در بازارهای این منطقه باز هم شاهد خریدو فروش صنایع دستی در بازارهای استان هستیم، این جذابیت از نظر گردشگران داخلی و خارجی نیز پنهان نمانده و همیشه شاهد استقبال بی‌نظیر خریدشان به عنوان سوغاتی از سیستان و بلوچستان بوده ایم .

صنایع دستی سیستان شامل ؛ قالیچه سیستان ، توتن سازی (قایق سیستانی) ، پرده بافی ، ابزار و ادوات تعزیه ، لباس محلی ،سفالگری ، جولایی و معماری بومی و تزئینات وابسته به معماری که اکنون نیز به وضوح در روستاها و شهرستان های سیستان قابل مشاهده است. از دیگر صنایع دستی در استان سیستان و بلوچستان بویژه در منطقه بلوچستان که بسیار کاربرد دارد و از سابقه طولانی برخوردار است می‌توان به سوزن دوزی ، سکه دوزی و خمک دوزی یا همان خامه دوزی اشاره کرد.

هنر سوزن دوزی و سکه دوزی با سوزن و قلاب برای تزئین برروی‌ پارچه استفاده میشود و در اصل بلوچی دوزی هم گفته میشود این طرح بیشتر از سلیقه و ذوق زنان بلوچ الهام می‌گیرد . سکه دوزی در بین خانواده های بلوچ کاربرد زیادی دارد و اغلب برروی شال های مخصوص زنان ، زینت بخشیدن دیوارهای خانه و رو تختی کاربرد دارد.

مردم منطقه بلوچستان برای حفظ از صنایع دستی همواره سعی بر استفاده در زندگی خود داشته اند، زنان ، مردان و کودکان بلوچ در هرجایی از ایران با پوشش محلی و به کارگیری سوزن دوزی و سکه دوزی برروی لباسهایشان شناخته می‌شوند. همچنین با توجه به مشکل اشتغال که یکی از معضلات جامعه به حساب می‌آید از همین رو تعدادی از جوانان استان نیز به تولید صنایع دستی روی آوردند که متأسفانه با این تنوع صنایع دستی سیستان و بلوچستان بازارچه ای دائمی برای صنایع دستی در استان وجود ندارد.

در همین خصوص معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان در گفتگو با قدس؛ ضمن تبریک به مناسبت روز صنایع دستی به صنعتگران صنایع که با دستهای توانا زیبایی را نقش می‌دهند، اظهار داشت: از جمله برنامه های این‌ هفته تجلیل از فعالان ، پیشکسوتان صنایع دستی و برگزاری نمایشگاه ترویجی صنایع دستی در زاهدان می‌باشد .

محمد بهروز عیسی زهی افزود: ظرف دو سال اخیر بسیاری از افراد تحصیل کرده وارد این عرصه شده اند و به این خودباوری رسیده اند تا از این طریق امرار معاش داشته باشند. وی با اشاره به اینکه در صورت تامین اعتبار، امسال برنامه های زیادی در حوزه صنایع دستی اجرا خواهد شد، خاطرنشان کرد: خانه ملک با ایجاد ۲۰ غرفه برای بازارچه صنایع دستی دائم در نظر گرفته شده که در صورت تامین اعتبار کلنگ زنی و ساخته خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در سیستان و بلوچستان بازارچه دائمی صنایع دستی وجود ندارد و نیاز صنعتگران برای ارائه محصولات خود ضروری است که در شهرستانهایی که قابلیت احداث بازارچه دائمی دارند، این بازارچه ها را احداث کنیم.

وی همچنین در خصوص فراهم کردن مکان برای تولید صنایع دستی صنعتگران توسط اداره کل میراث فرهنگی استان، گفت: صنایع دستی تکلیفی ندارد تا در این زمینه به صنعتگران سرویس دهی کند و خانه ابویی نیز ۴ سال برای توانمندسازی این تولید کنندگان در اختیار شان قرار گرفته بود.

عیسی زهی افزود: باتوجه به ارتباط وجود گردشگران در استان و صنایع دستی نوروز سال جاری​ شاهد پیشرفت در فروش صنایع دستی بویژه در شهرهای زاهدان ، چابهار و ایرانشهر بوده ایم. وی خاطرنشان کرد: سال ۹۵موفق شدیم تا در نمایشگاه کشورهای چین ، مالزی و عمان شرکت کنیم و توانستیم به خوبی فرهنگ مردم استان را با صنایع دستی بومی ( خامه دوزی، سکه دوزی ، صنایع دستی دریایی ، پوشاک سنتی ) معرفی کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.