مشهد- تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه می‌توان با استفاده از ظرفیت خادمیاران رضوی میلیون‌ها خدمت را به نیازمندان کشور ارائه کرد، بر لزوم ایجاد نهضت خدمت رسانی به نیازمندان در کشور با استفاده از این ظرفیت تأکید کرد.

نهضت خدمت رسانی به نیازمندان با استفاده از ظرفیت «خادمیاران رضوی» ادامه می یابد

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در مراسم «اهدای نشان خادم یاران رضوی» که همزمان با شب میلاد کریم اهل بیت امام حسن مجتبی(ع) در تالار ولایت حرم مطهر رضوی برگزار شد، با اشاره به بخشی از آیه  ۷۰ سوره اسراء که خداوند می‌فرماید «وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنی‌ آدَمَ» اظهار داشت: خداوند متعال همه انسان‌ها را با کرامت آفریده و به واسطه نعمت خرد، تعقل، اختیار و فطرت به انسان‌ها کرامت بخشیده است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه بزرگترین سرمایه انسانی فطرت الهام بخش به خوبی‌هاست، به انواع کرامت «ذاتی» و «اکتسابی» اشاره و بیان کرد: کرامت «ذاتی» حاکی از عنایت ویژه خداوند متعال به انسان‌هاست و کرامتی که بنی آدم همگی از بدو تولد از آن برخوردار هستند. اما مقصود از کرامت اکتسابی دستیابی به کمال‌هایی است که انسان در پرتو ایمان و اعمال صالح به دست می‌آورد.

وی افزود: کرامت اکتسابی، برخاسته از تلاش و ایثار انسانی و ملاک تقرب در پیشگاه خداوند است و کرامتی بوده که باید انسان با صیام و قیام ماه مبارک رمضان و در پرتوی زیارت ائمه اطهار و عمل به آیات نورانی قرآن کریم کسب کند.

ماه مبارک رمضان جلوه دگر خواهی است

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری دگر خواهی در پرتوی خداخواهی را یکی از مهمترین جلوه‌های کرامت اکتسابی دانست و تصریح کرد: ماه مبارک رمضان جلوه دگر خواهی است، در ادعیه‌های ویژه این ماه می‌خوانیم «اَللّهُمَّ اَغْنِ کُلَّ فَقیرٍ اَللّهُمَّ اَشْبِعْ کُلَّ جایِعٍ اَللّهُمَّ اکْسُ کُلَّ عُرْیانٍ»، «خدایا دارا کن هر نداری، سیر کن هر گرسنه‌ای و بپوشان هر برهنه را» و موارد هرکدام تذکری برای توجه به دیگران است.

وی سوره مبارکه «هل اتی» را مظهر دگر خواهی امیرالمؤمنین علی(ع) و حضرت فاطمه اطهر(س) برشمرد و توصیف کرد: دگر خواهی این بزرگواران و تمامی حضرات معصومین(ع) دو ویژگی داشت ابتدا «إنَّما نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللهِ» دستگیری از دیگران تنها برای رضا خدا داشتند و دوم «لا نُرِیدُ مِنْکُمْ جَزاءً وَ لا شُکُوراً» در قبال دست گیری از دیگران انتظار تشکر و قدردانی نداشتند.

حجت الاسلام رئیسی با اشاره به نهضت خدمت‌رسانی در آستان قدس رضوی، گفت: برخی در اوایل آغاز نهضت خدمت رسانی در آستان قدس رضوی خُرده می‌گرفتند و آن را سبب بد عادتی فقرا می‌خواندند؛ سؤال ما این است که اگر امروز شخص حضرت امام رضا(ع) بودند چه می‌کردند؟ آیا نسبت به محرومان بی‌تفاوت بودند و یا می‌فرمودند کمک به آن‌ها سبب بد عادتی می‌شود؟ پاسخ این سؤال در سیره آن حضرت موجود است. آستان قدس رضوی به لطف خدا و عنایات حضرت ثامن الحجج(ع) در حد توان از زندگی نیازمندان گره گشایی خواهد کرد.

وی در ادامه به تفاوت دگرخواهی اسلامی و غربی اشاره و ابراز کرد: دگر خواهی اسلامی با حقوق بشر غربی بسیار متفاوت است؛ دگر خواهی غربی یا برای جلب توجه دیگران، جذب منافع بیشتر و یا تحکیم موقعیت است، اما در اسلام تنها رضای الهی مطرح است.

حجت الاسلام رئیسی ماه مبارک رمضان را ظرفیت زمانی مناسب برای خودسازی انسان با ابزار عبودیت و توجه به دیگران دانست و اظهار کرد: دگر خواهی در پرتوی خدا خواهی در ماه مبارک رمضان راهی برای کسب کرامت اکتسابی است؛ امروز گمشده عالم کرامت انسان بوده و این کرامت فقط در خانه کریمان کسب می‌شود.

 امام حسن (ع)، اسوه صبر

تولیت آستان قدس رضوی در فراز دیگری از سخنان خود به صبر امام حسن مجتبی(ع) در برابر ناملایمات اشاره و ابراز کرد:  درسی که ما از زندگی امام حسن(ع) می‌گیریم الگوبرداری از صبر آن حضرت است. آن حضرت یکی از بارزترین الگوهای صبر هستند. صبر و تحمل امام مجتبی(ع) در برابر خون دل‌هایی که خوردند و ناملایماتی که دیدند، شگفت انگیز است.

وی با بیان اینکه صبر و بردباری ائمه اطهار(ع) در پرتوی عبودیت خداوند حاصل شده است، خاطرنشان کرد: حضرت امیرالمؤمنین علی(ع)، شهید ماه مبارک رمضان آنقدر صبور بودند که در زیارت نامه آن حضرت می‌خوانیم: «السلام علیک یا اصبر الصابرین».

خدمت به نیازمندان مصادق خدمت به امام رضا(ع)

عضو مجلس خبرگان رهبری رسیدگی به محرومان و مستضعفان را از مصادیق خدمت به امام رضا(ع) برشمرد و اضافه کرد: خدمت به امام رضا(ع) و زائرانش محدود و منحصر به حرم مطهر نیست. رسیدگی به محرومان و گشودن گره کار گرفتاران از مصادیق خدمت به امام رضا(ع) است و معتقدیم به لطف آن حضرت می‌توان از زندگی بسیاری از نیازمندان گره گشایی کرد.

وی با اشاره به طرح توسعه خادم، خدمت و مخدوم، عنوان کرد: با استفاده از تخصص خادمان بارگاه منور رضوی سطح خدمت رسانی به اقشار مختلف جامعه و نیازمندان در گستره کشور و استان‌های محروم گسترش خواهد یافت. با استفاده از ظرفیت بی‌نظیر خادمیاران رضوی و با توسعه دایره خدمت، خادمان و مخدومان می‌توان میلیون‌ها خدمت در سطح کشور به نیازمندان ارائه کرد که بر اساس آن خادمیاران رضوی بخشی از خدمت‌شان را در حرم مطهر و بخشی دیگر را در حوزه‌های تعیین شده ارائه خواهند کرد.

حجت الاسلام رئیسی گفت: البته در خدمت رسانی‌ها اولویت با مجاوران حضرت رضا(ع) است و باید در حوزه خادمیاران رضوی مشهد مقدس به الگویی برای سایر نقاط کشور مبدل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.