ساری- کارشناسان جهاد کشاورزی به باغداران توصیه کردند از اختلاط سموم و روغن‌ها با کودهای شیمیایی هنگام سمپاشی خودداری کنند.

پرهیز از از اختلاط سموم و روغن‌ها با کودهای شیمیایی/ درختان و باغات بدون آفت را سمپاشی نکنید

به گزارش قدس آنلاین، عبدالرحمن زاغی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: زمان مناسب برای مبارزه شیمیایی نوبت اول با بالشک مرکبات از اواخر خردادماه آغاز می‌شود و به مدت سه هفته بعد از تاریخ شروع مبارزه تعیین می‌شود.

وی افزود: زمان مناسب برای مبارزه شیمیایی نوبت اول با بالشک مرکبات از اواخر خردادماه آغاز می‌شود و به مدت سه هفته بعد از تاریخ شروع مبارزه تعیین می‌شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: برای مبارزه با این بیماری باید میزان مصرف روغن امولسیون شونده همراه با حشره‌کش و کنه‌کش توصیه شده توسط کارشناسان حفظ نباتات در 3 تا 5 لیتر در هزار لیتر آب انجام شود و در صورت افزایش درجه حرارت هوا بیشتر از 33 درجه سانتیگراد از مصرف روغن امولسیون شونده خودداری شود.

عبدالرحمن زاغی با بیان اینکه باغداران قبل از مبارزه با آفات و عوامل بیماری‌زا ضمن جمع‌آوری نمونه‌های آلوده از باغ به کارشناسان حفظ نباتات مراکز و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها یا کلینیک‌های گیاه پزشکی مراجعه کنند، افزود: باغداران براساس نسخه گیاه‌پزشکی نسبت به تهیه سموم مربوطه از فروشگاه‌های مجاز و معتبر و دریافت فاکتور اقدام کنند.

وی گفت: باغداران در صورت مشاهده آلودگی باغات به کنه قرمز مرکبات، از کنه‌کش‌های توصیه شده همراه با حشره‌کش‌ها استفاده کنند.

وی افزود: به باغداران توصیه می‌شود برای جلوگیری از تنش‌های خشکی، آبیاری درختان را قبل از مبارزه شیمیایی انجام دهند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه برای پیشگیری از عواقب سوء احتمالی، از سموم و روغن‌های امولسیون شونده‌ای که در ظروف اصلی و پلمپ شده و دارای برچسبی که حاوی مشخصات کامل باشد استفاده شود، گفت: از مصرف سموم و روغن‌های بدون برچسب و مشخصات، تاریخ گذشته و توصیه نشده خودداری شود.

عبدالرحمن زاغی افزود: به باغداران توصیه می‌شود برای مبارزه با آفت شپشک آرد آلود مرکبات، ضمن هماهنگی با کارشناسان حفظ نباتات شهرستان مربوطه نسبت به تهیه کفشدوزک کریپت از شرکت‌های تولیدکننده حشرات مفید اقدام کنند و نسبت به رهاسازی کفشدوزک 7 تا 10روز بعد از مبارزه شیمیایی اقدام کنند.

وی گفت: با توجه به اهمیت حفظ تعادل طبیعی و حمایت از دشمنان طبیعی آفات و کاهش اثرات سوء زیست محیطی، سمپاشی با یک نوع از حشره‌کش‌ها و کنه کش‌ها فقط بر روی درختان آلوده توصیه می‌شود و از سمپاشی درختان و باغات بدون آفت خودداری شود.

زاغی افزود: برای پیشگیری از بروز مقاومت در حشرات و کنه‌ها از ترکیب دو حشره‌کش یا کنه‌کش هنگام سمپاشی خودداری و تناوب در مصرف سموم از گروه‌های مختلف رعایت شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: قبل از شروع سمپاشی به زنبورداران منطقه برای انتقال کندوهای زنبور عسل به منطقه امن اطلاع‌رسانی شود.

وی به باغداران توصیه کرد از اختلاط سموم و روغن‌ها با کودهای شیمیایی هنگام سمپاشی خودداری کنند.

منبع: خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.