مدیر امور شوراهای وزارت آموزش و پرورش از فعالیت ۳ هزار مدرسه هیأت امنایی در کشور خبر داد و گفت: سال گذشته ۲۶ مدرسه به دلیل نداشتن شاخص‌های استاندارد لازم از مدارس هیأت امنایی به مدرسه دولتی تبدیل شدند.

فعالیت ۳ هزار مدرسه هیأت امنایی در کشور/ «یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان» حداکثر نرخ مدارس هیأت امنایی/ نصب «نرخ خدمات» در دید مراجعین الزامی است

   به گزارش «قدس آنلاین»،  محمدباقر آدوسی مدیر امور شوراهای وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت مشارکت مردم در آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مهم‌ترین نکته‌ای که در خصوص مدارس هیأت امنایی مورد توجه است، مشارکت مردم و مدیریت امور مدارس توسط آنان است.  

وی افزود: هم اکنون ۳ هزار مدرسه هیأت امنایی در کشور فعال است که با مدیریت مشارکتی اداره می‌شوند و استقبال بالای مردم از این مدارس نمایانگر موفقیت آنهاست.  

آدوسی با بیان اینکه در مناطق محروم مدارس هیأت امنایی تشکیل نمی‌شود، خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۹۲ تا کنون رشد این مدارس بیش از ۹۰ درصد بوده است که البته امسال تلاش داریم رشد کمی آنها را به جهت رشد متوازن و تلاش برای بالا بردن کیفیت، کنترل کنیم.

مدیر امور شوراهای وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: ۱۵۳۷ مدرسه در سال ۹۲ فعال بودند که این آمار امسال به ۲۹۴۷ مدرسه رسیده است که نشانگر رشد سالانه ۲۳ درصد است.  

وی ادامه داد: یکی از دلایل رشد این مدارس علاوه بر استقبال مردم، کیفیت بالای خدمات آموزشی آنهاست زیرا این مدارس می‌توانند بالاتر از میزان مصوب وزارت آموزش و پرورش خدمات آموزشی و پرورشی ارائه کنند.

آدوسی تصریح کرد: با رشد این مدارس بسیاری از مشکلات نظام آموزش و پرورش هم از جهت اقتصادی و هم مدیریتی کاهش پیدا می‌کند.  

مدیر امور شوراهای وزارت آموزش و پرورش شاخص‌های میزان تعیین شهریه مدارس هیأت امنایی را برشمرد و خاطرنشان کرد:‌ شاخص‌هایی همچون محل جغرافیایی، امکانات، کلاس‌های فوق‌برنامه و کیفیت مدرسه در تعیین این نرخ تأثیرگذار هستند.  

وی نحوه تعیین این نرخ را توضیح داد و گفت: ابتدا مدارس، پیشنهادی بر اساس امکانات خود تهیه می‌کنند و آن را به منطقه می‌فرستند و سپس منطقه پیشنهاد را به شورای شهرستان ارجاع می‌دهد و نهایتاً در شورای شهرستان بر اساس شاخص‌های تعیین شده نرخ خدمات مدارس هیأت امنایی در سه سطح تعیین می‌شود.  

آدوسی تصریح کرد: این نرخ باید در بنری در مدرسه برای مراجعه‌کنندگان نمایش داده شود و دریافت مبالغ بالاتر از آن تخلف است.

مدیر امور شوراهای وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه پژوهش ملی درباره کیفیت آموزش در مدارس هیأت امنایی انجام نشده است، گفت: نتایج پژوهشی کوچک در چند مدرسه نشان می‌دهد که میانگین معدل ورودی دانش‌آموزان در مدارس هیأت امنایی ۱۸.۴۳ و خروجی ۱۹.۴ بوده است.

آدوسی افزود: بالاترین میزان نرخ مدارس هیأت امنایی از ابتدایی تا پیش دانشگاهی در سال گذشته از ۵۰۰ هزار تا یک میلیون و دویست هزار تومان برای مقاطع مختلف متغیر بود.

مدیر امور شوراهای وزارت آموزش و پرورش ابراز داشت: طبق قانون میزان نرخ مدارس هیأت امنایی قابل یکسان‌سازی نیست و ما فقط اصول و ضوابط آن را اعلام می‌کنیم.

وی با بیان اینکه کمیته‌های کیفیت‌بخشی بر روند کار مدارس هیأت امنایی نظارت می‌کنند، خاطرنشان کرد: این کمیته‌ها ماهانه از این مدارس بازدید می‌کنند و تخلفات و شکایات رسیده را بررسی می‌کنند.

به گزارش فارس، آدوسی افزود: سال گذشته ۲۶ مدرسه به دلیل نداشتن شاخص‌های استاندارد لازم از مدارس هیأت امنایی به مدرسه دولتی تبدیل شدند.

مدیر امور شوراهای وزارت آموزش و پرورش به نحوه اداره مدارس هیأت امنایی اشاره کرد و گفت: این مدارس باید ماهانه یک بار تشکیل جلسه داده و صورتجلسات و مصوبات آن را نگهداری کنند و در اختیار بازرسان قرار دهند.

وی اضافه کرد: آنچه در آیتم‌های مختلف به عنوان فعالیت فوق‌برنامه نیازسنجی شده است، در طول سال برنامه‌ریزی می‌شود و نرخ خدمات مدارس هیأت امنایی بر آن اساس در ابتدای سال از والدین دریافت می‌شود.

آدوسی توضیحاتی در خصوص اجرای قانون شوراهای آموزش پرورش داد و اظهار کرد: در حوزه جلب مشارکت با توجه به قانون شوراهای آموزش و پرورش، استان یزد رتبه نخست را دارد و شهرستان‌های استان تهران و استان کردستان در رتبه‌های بعدی هستند.  

مدیر امور شوراهای وزارت آموزش و پرورش میزان درآمد استان‌ها از قِبل این قانون را ۱۵۰۰ میلیارد تومان در سال گذشته دانست و گفت: امسال تلاش داریم تا با به روز کردن قانون شوراها که بخش‌هایی از آن یا نسخ شده یا قابل اجرا نیست، کارآیی شوراها را بیشتر کنیم.  

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.