بیست و هفت سال پیش در نوروز 1369 و اوایل ماه میارک رمضان سرآمدترین شاعران آیینی مشهد چون محمدجوادغفورزاده(شفق)، سید رضا مؤید، مرحوم قاسم سرویها، مرحوم سید محمد خسرونژاد، مرحوم‌هاشم شکوهی، محمود اکبرزاده و محمد نیک در غرفه‌ای که میرزا عبدالجواد جودی خراسانی شاعر مرثیه سرای آیینی در آن دفن است دور هم جمع شدند تا بصورت تخصصی به اشاعه شعر آیینی بپردازند.

عصرهای شاعرانه در حرم نور

چند جلسه‌ای که گذشت به دلیل کمبود فضا راهی طبقه دوم موزه قرآن شدند و دوشنبه­های شاعرانه شان را در آنجا ادامه دادند تا اینکه اتاق ۱۵۴ صحن جمهوری حرم مطهر حضرت رضا(ع) برای این جلسه در نظر گرفته شد. همزمان با این اتفاق موسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی تاسیس شد و بدعوت آن‌ها انجمن شعر با حمایت این موسسه « انجمن ادبی رضوی مشهد» نام گرفت و به فعالیت خود ادامه داد. در ابتدا سرحلقه شاعران انجمن ادبی رضوی مرحوم استاد احمد کمال پورکه مورد تفقد رهبرانقلاب نیز بود به سرپرستی این جلسه پرداخت تا اینکه دست اجل او را از یاران شاعرش جداکرد و پس از او مرحوم ذبیح الله صاحبکار جایگزینش شد. پس از درگذشت ایشان نیز این مسئولیت به مرحوم قاسم سرویها رسید. و پس از وی سرپرستی این انجمن ادبی در اختیار هیئت ۶ نفره‌ای از شاعران یعنی محمد جواد غفورزاده شفق، سید رضا مؤید خراسانی، غلامرضا شکوهی، محمدنیک، محمد علی سالاری ثانی، و محمد رضا سرسالاری قرار گرفت.

ارتقای شعرآیینی ، افتخار انجمن ادبی رضوی

محمد نیک شاعر پیشکسوت مشهدی که عضو شورای شعر انجمن ادبی رضوی است عواملی را در بقا و رونق مقوله شعر امروز دخیل دانسته و می‌گوید:«روند تکامل و سیر صعودی شعر ابتدا مدیون پیروزی انقلاب اسلامی بود که بر شعر بسیاری از شاعران تاثیر بسزایی گذاشت. دوم، حماسه هشت سال جنگ تحمیلی و دفاع مقدس راه و جهت فکری عده‌ای از شاعران را تغییر داد و تبدیل به یکی از موضوعات کلیدی شعرفارسی شد. و سوم تشویق و ترغیب رهبر انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای(مدظله العالی) که توجهات ویژه‌ای به ادبیات و مخصوصا شعر داشته و دارند را می‌توان مهمترین عوامل رونق شعر برشمرد.

از ۵۲ هفته در سال حدود ۴۵ جلسه در همه دوشنبه‌ها بجز ماه مبارک رمضان و تعطیلات رسمی کشور داریم که مجموع آن‌ها در این ۲۶ سال ۱۱۸۸ جلسه بوده است

او که یکی از اعضای پیشکسوت انجمن ادبی رضوی است در مورد تعداد جلساتی که تا به حال توسط این انجمن برگزار شده می‌گوید: از ۵۲ هفته در سال حدود ۴۵ جلسه در همه دوشنبه‌ها بجز ماه مبارک رمضان و تعطیلات رسمی کشور داریم که مجموع آن‌ها در این ۲۶ سال ۱۱۸۸ جلسه بوده است. با توجه به اینکه انجمن ادبی رضوی یکی از قدیمی­ترین و شناخته شده­ترین انجمن‌های شعرآیینی درکشور است بیشتر اوقات میزبان شاعران بزرگی از شهرهای تهران، اصفهان، قم، شیراز و... می‌شود و گاهی تعداد شرکت کنند گان در هر جلسه به بیش از ۵۰ نفر می‌رسد. این جلسات از ساعت ۱۷ تا ۱۹ هر دوشنبه در اتاق ۱۵۴ صحن جمهوری اسلامی حرم مطهر حضرت رضا(ع) برپا می‌شود.

شعرخوانی در حضور یار

قاسم شاهد مسئول انجمن ادبی رضوی نیز در این خصوص می‌گوید: این جلسه بیشتر به عنوان انجمن شعرآیینی شناخته و شاخص شده درحالی که چندین سال است در حوزه حجاب، عفاف و دفاع مقدس فعالیت داشته و ارتباط خود را با شعرای فارسی زبان این بخش‌ها گسترش داده و در سال ۹۳ نیز درکنار شاعران پاکستان، افغانستان و هندوستان در شب شعر بین المللی رسول عشق حضوری پر رنگ داشته است. ، رضا رحیمی عنبران و حجت بحرالعلوم که از شاعران جوان انجمن هستند در حضور مقام معظم رهبری به شعرخوانی پرداختند.

مسئول انجمن ادبی رضوی می‌گوید: این انجمن در کنار برگزاری جلسات خود، از میلاد حضرت معصومه(س) تا میلاد امام رضا(ع)؛ با حضور شعرای سرشناس کشوری و استانی شب شعر ملکوت هشتم که یکی از برنامه‌های محوری و برجسته موسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی در دهه کرامت بوده و اکنون در شهرهایی چون قم، طبس، شیراز، تبریز و مشهد برگزار می‌شود را در برنامه خود دارد. از دیگر مناسبت‌هایی که انجمن ادبی رضوی با برگزاری شب شعر آن‌ها را گرامی می‌دارد می‌توان به ایام الله دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی، ایام محرم و عزاداری سالار شهیدان،ایام فاطمیه و... اشاره کرد. اعضای انجمن ادبی رضوی نیز در روزهای خاص و مناسبت‌های ادبی تقویم، برسر مزار شاعرانی چون فردوسی،خیام، عطار و... حاضر شده و با شعرخوانی درآن محل این روزها را پاس می‌دارند. از دیگر فعالیت‌های این انجمن می‌توان به ‌تلاش برای شناسایی و شکوفایی استعدادهای بالقوه و جوان شاعران آیینی در سطح کشور از طریق برگزاری شب شعرهای استانی چون «ریحانه» اشاره داشت که در سال گذشته و ایام شهادت تا ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) ویژه بانوان شاعر برجسته کشور در ۱۰ مرکز استان و با حضور شعرای بومی برگزار شد.

از دیگر فعالیت‌های این انجمن می‌توان به ‌تلاش برای شناسایی و شکوفایی استعدادهای بالقوه و جوان شاعران آیینی در سطح کشور از طریق برگزاری شب شعرهای استانی چون «ریحانه» اشاره داشت که در سال گذشته و ایام شهادت تا ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) ویژه بانوان شاعر برجسته کشور در ۱۰ مرکز استان و با حضور شعرای بومی برگزار شد.

کارنامه‌ای درخشان از آثار ادبی

انجمن ادبی رضوی از سال ۹۳ تاکنون ۹ نشست تخصصی با موضوع شعر و ادبیات آیینی و با حضور اساتیدی چون دکتر علیرضا قزوه، دکتر عباس خیرآبادی، دکترهادی منوری، دکتر اشرف زاده، سید عبدالله حسینی ، محمدکاظم کاظمی و حجت السلام راشد یزدی برگزار کرده که این جلسات را می‌توان نقطه عطف و تعاملی با اساتید برجسته ادبیات و شعر کشور دانست. این انجمن می‌کوشد با حمایت مؤسسه‌ی آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی، ارتباط گسترده‌ای با شعرا و نویسندگان ایجاد کرده و حمایت از آثار مکتوب اعضای انجمن ادبی رضوی را در حیطه فعالیت خود برای انتقال مفاهیم رضوی با زبان منظوم و منثور وسعت بخشد که می‌توان به ۳۰ جلد کتاب تالیف شده از جمله «صد سال شعر خراسان» ،« این حسین کیست» ، « گلبرگ‌های احساس» ، «۱۱۰ شعر رضوی» ، «خورشید ولایت» ، «چلچراغ صلوات» ، «هشتاد و هشت شعر رضوی» ، «منظومه عشق» ، « شکوفه‌های وحی» مجموعه‌ چهار جلدی « از پشت پنجره» حاوی نمایشنامه‌های رضوی ، « السلطان علی بن موسی الرضا (ع) » اثری پژوهشی در مورد آیین‌های رضوی ، مجموعه‌ شعر «یک خانه‌ی خیلی قشنگ» ویژه‌ کودکان و نوجوانان، رمان« قریب غریب» ۲ و ۱، رمان «مشاق»، «السلام علیک یا خورشید»، « نیایش نامه» و ... اشاره کرد. همچنین مجموعه‌ پنج جلدی «شمیم بهشت» نیز که از سال ۱۳۹۰ بعنوان کارنامه سالانه انجمن ادبی رضوی شامل اشعار برگزیده این جلسات است در پایان هر سال گردآوری شده و در سالروز ولادت حضرت رضا(ع) رونمایی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.