۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۵
کد خبر: 537699

گزارش از شخص

جنجال ساز

«رضا اصلان» از سی. ان . ان اخراج شد

قدس / مجید تربت زاده : لابد به عنوان یک ایرانی الاصل که شهروند آمریکاست برای خودش حق و حقوقی قایل بود که آن طور بی رو در بایستی و عریان از «ترامپ» انتقاد کرد. البته از حق نگذریم «رضا اصلان» کار را از انتقاد هم گذراند وقتی در توییتی نوشت: «این کثافت، نه تنها مایه شرمساری برای آمریکا و ریاست جمهوری است بلکه مایه خجالت برای بشریت است»! بار اولش هم نبود و پیش از اینها هم - بیش و کم - با همین ادبیات به «ترامپ» پریده بود. حدود 16 ساعت بعد این پیام از حساب کاربری اش پاک شد و دیروز هم خبر رسید که سی . ان . ان همکاری اش را با او قطع کرده است.

جنجال ساز

از نان خوردن نمی افتد

پژوهشگر ادیان ، نویسنده ، مجری تلویزیونی ، منتقد ، استاد نگارش خلاقانه در دانشگاه و خلاصه یک همه کاره، قرار نیست با این اقدام «سی . ان . ان» از نان خوردن بیفتد. دست اندرکاران این شبکه که مدتهاست رابطه شان با کاخ سفید شکراب شده ، این را بخوبی می دانند و تنها خواسته اند بگویند وقتی کار  - جای انتقاد - به توهین بکشد حاضر نیستند پای پیامدهای فحاشی توییتری یک مجری ایرانی الاصل به رئیس جمهور کشورشان بایستند. شهرت این روزهای «اصلان» هم آنقدر ها هست که با این اخراج مصلحتی نه تنها چیزی از آن کم نمی شود بلکه بیشتر از پیش نامش را سر زبانها می اندازد . نمونه اش همین گزارش از شخص امروز که چه بسا سبب شده شما برای نخستین بار نام این پژوهشگر جنجالی آمریکایی را از زبان ما بشنوید.

مدرکت کو؟

تخصص اصلی اش شاید همان «پژوهشگر ادیان» باشد و خیلی از رسانه های امریکایی در همین زمینه با او همکاری می کنند. اما به جز لیسانس «الهیات» که از دانشگاه «هاروارد» گرفته ، فوق لیسانس ادبیات داستانی و دکتری جامعه شناسی اش را نمی شود چندان به دین پژوهی ربط داد. تدریس «نویسندگی خلاق» در یکی دو دانشگاه هم باز نمی تواند چندان به دین پژوهی مرتبط باشد. دست بر قضا «واشنگتن پست» هم مثل ما چند سال پیش به مدارک تحصیلی و ادعای دین پژوهی « اصلان» گیر داد و نوشت :« ادعای مدارکی را دارد که صاحب آنها نیست و به موارد و جایگاه‌های آکادمیکی افتخار می‌کند که در اختیار ندارد! بارها ادعا کرده دکتری «تاریخ ادیان» یا «جامعه‌شناسی ادیان» دارد  اما جالب است که دانشگاههای محل تحصیل او اصلاً چنین رشته هایی را ندارند»!

برگشت به آغوش اسلام

«رضا اصلان» البته بیدی نیست که بادهایی مانند مقاله های «واشنگتن پست» او را بلرزاند. یعنی در زمینه نویسندگی خلاق تدریس می کند ، کتاب های دینی می نویسد ، حرفهای پژوهشگرانه می زند، از اسلام و ویژگی هایش می گوید، علیه اسلام هراسی موضع می گیرد، از زندگی عیسی مسیح(ع) کتاب می نویسد ، نگاه جامعه شناسانه خودش را به رخ دیگران می کشد و پایش بیفتد نقد سیاسی هم می کند و حتی در باره روابط بین الملل هم نظرات کارشناسانه می دهد. در ضمن تا فراموش نشده بگویم که 6 سال پیش از انقلاب در ایران به دنیا می آید و وقتی هنوز انقلاب پیروز نشده بود ، پدرش دست زن و فرزند را می گیرد و به آمریکا می رود. «رضا» ی رشد کرده در آمریکا، در آغاز جوانی مسیحی می شود و سالها بعد دوباره خودش را به آغوش اسلام می اندازد!  حالا نوشتن از پیشینه و شجره نامه اش و اینکه  آیا واقعاً خواهر زاده فلان بازیگر و خواننده لس آنجلسی است و ... به درد ادامه مطلب نمی خورد!

مسیح ، یک یهودی بود!

دو سه سال پیش کتابش در باره زندگی مسیح از پر فروشترین کتابهای آمریکا شد. البته به همان نسبت هم جنجالی چون واکنش بسیاری از شخصیت های علمی مسیحی را برانگیخت. خودش در باره انگیزه های نوشتن کتاب و جنجال های پیرامون آن به «بی بی سی» گفت : « من فکر می‌کنم که مردم مشتاق هستند، برداشت دیگری را از زندگی حضرت عیسی(ع) بشنوند. بین مسیح دینی و عیسای تاریخی تفاوت‌هایی وجود دارد... وقتی به آمریکا آمدم، مسیحی شدم. وقتی به کالج رفتم و مطالعه کردم دیدم حقیقت مسیح با آنچه کلیسا به من گفته است،‌ خیلی متفاوت است پس از مسیحیت بازگشتم و دوباره مسلمان شدم. اما نوشتن راجع به عیسی را ادامه دادم... عیسای من عیسای محصول زمان خودش است... نه تصویری که عیسی را فقط یک مبلغ صلح جو می داند و به کارهای دیگر این جهان کاری ندارد... عیسی یک یهودی بود و در سرزمین یهودی‌ها زندگی می‌کرد و برای یهودی‌ها موعظه می‌کرد. همه تعالیم او تبلیغ آیین یهودی بود. عیسی مسیحی نبود»!

خوراک مغز انسان

واشنگتن پست و سایت های مرجع دانشگاهی در باره مدرک تحصیلی و تخصصش هرچه می خواهند بگویند «رضا اصلان» خودش می گوید: « من پرفسور ادیان هستم...شغلم این است». در دین پژوهی و تعریف از ادیان مختلف هم روش خودش را دارد. روش هایی که گاه جنجال برانگیز هم می شود. منظورم جنجال سه سال پیش و کتاب زندگی حضرت عیسی(ع) نیست بلکه همین دو سه هفته قبل و برنامه «بلیور» در شبکه «فکس نیوز» است. توی کانالهای تلگرامی لابد خبرش را دیده اید که یک مجری تلویزیونی ، مغز پخته انسانی را خورد؟ بله آن خبر شایعه نبود و مجری مغزخوارش همین «رضا اصلان» خودمان بود! خلاصه «اصلان» که در راستای تخصصش در برنامه «بلیور» سراغ شگفت انگیز ترین مذاهب و عقاید جهان می رود ، با حضور در مراسم مذهبی یک قبیله گمنام هندی به مُردار خواری افتاد و تکه ای از مغز برشته شده یک جسد را نوش جان کرد. بعد هم در فیسبوکش نوشت: می خواهید بدانید مغز پخته انسان چه مزه ای دارد؟ زغالی... زغالی و ترد شده بود...!

خبر آخری

خلاصه اینکه نوشته هایش ، نوع دینداری، رفت و برگش هایش به دامن اسلام ، نظرهای کارشناسی اش در همه حوزه ها و روی هم رفته شخصیت و رفتارش شما را بشدت شگفت زده می کند. نوآوری های او در نوشتن و روایت کردن داستان ادیان و  نگاه متفاوت و نوجویانه ای که به بسیاری از مسایل جهان دارد از چند سال پیش بسیاری را شگفت زده کرده است . شما حتی می توانید در همین روزنامه های خودمان و در سال 90 گفت و گویی را با او پیدا کنید که در آن می شود نظرات او در زمینه ولایت فقیه، مسایل هسته ای ، اسلام هراسی ، حضور نظامی آمریکا در کشورهای منطقه و... خلاصه از شیر مرغ گرفته تا جان آدمیزاد را پیدا کنید. البته در فهرست هنرهای نوجویانه «رضا اصلان»  این تنها خوردن مغز پخته انسان نیست که شما را شگفت زده می کند. در جریان باشید که آمریکایی ها «سازمان ادیان متحد» را از چند سال پیش راه انداخته اند و دنبال« دین نوین جهانی» هم هستند. سایه شورای روابط خارجی آمریکا نیز پشت این دین نوین جهانی دیده می شود و «رضا اصلان» هم نظریه پرداز نخست و درجه یک این دین نوین جهانی است! یعنی این خبر آخری جای شگفت زده شدن نداشت؟   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.