۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۷
کد خبر: 537870

از خدا دوست و همنشین نیکو بخواهیم

حجت الاسلام والمسلمین دکتر ناصر رفیعی

شرح دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان

اللَّهُمَّ وَفِّقْنِی فِیْهِ لِمُوافَقَةِ الاَبْرارِ، وَجَنِّبْنِی فِیهِ مُرافَقَةَ الاَشْرارِ، وَآوِنِی فِیْهِ بِرَحْمَتِکَ إِلی دارِ القَرارِ، بِإِلهِیَّتِکَ یا ألهَ العالَمِینَ.

خدایا موفقم دار در این ماه به همراهی کردن با نیکان و دورم دار در آن از رفاقت با اشرار و جایم ده در آن به وسیله رحمت خود به خانه قرار و آرامش به معبودیت خود ای معبود جهانیان.

دعای امروز، دعای ویژه‌ای است، زیرا اگر به خواسته خودمان در این دعا دست پیدا کنیم بی‌گمان رستگاری و آرامش معنوی همیشه و در هر شرایطی همراه ما خواهد بود.

در دعای امروز از خدا می‌خواهیم که ما را به همراهی و همنشینی نیکان و انسان‌های صالح توفیق بدهد.

در این دعا نکته‌ای هست؛ این که دوست و همنشین خوب انسان را اهل بهشت می‌کند و همنشین بد سعادت را می‌گیرد و گمراه می‌شویم.

اما قرآن از چه کسانی به عنوان افراد نیک و صالح یاد می‌کند؟ قرآن کریم صفات متعددی را برای اهل نیکی و ایمان برشمرده است؛ کسانی که در هر شرایطی ایمان آن‌ها به خدا محکم و استوار است، به روز قیامت و آخرت اعتقاد راسخ دارند، به قرآن ایمان دارند، می‌دانند فرشتگان وحی حقیقت محض است، به پیامبران خدا اعتقاد دارند، برای رضای خدا گام برمی دارند، اهل بخشش و انفاق اموال خود برای خشنودی خدا هستند، دست بیچارگان و در راه ماندگان را می‌گیرند، صله رحم به جا می‌آورند و در عهدشان استوارند، هرگز فراموش نمی‌کنند زکات مال خویش را بدهند، به اقامه نماز توجه دارند و در برابر مشکلات هرگز ناسپاسی نمی‌کنند و با نیت خالص فقط خدا را در نظر دارند.

ما در دوستی با چنین افرادی هرگز پشیمان نمی‌شویم و راه راست را از آن‌ها خواهیم آموخت؛ بر اساس این صفات زیبا قرآن تأکید می‌کند با چنین افرادی همنشین باشیم تا ما هم مثل دوست و همنشینمان شویم، چنانکه شاعر می‌گوید:

گِلی خوشبوی در حمام روزی

رسید از دست محبوبی به دستم

بدو گفتم که مُشکی یا عبیری

که از بوی دلاویز تو مستم

بگفتا من گِلی ناچیز بودم

ولیکن مدتی با گُل نشستم

کمال همنشین در من اثر کرد

وگرنه من همان خاکم که هستم

توجه داشته باشیم که همنشین و رفیق ما تا این حد در شخصیت وعقاید ما تأثیرگذار است. خوب است به خاطره‌ای اشاره کنم. چندی پیش جوانی به من مراجعه کرد و از دوستی با فردی یاد کرد که حدود ۸ ماه ادامه داشته و در حال حاضر این دوستی قطع شده است.

علت را جویا شدم که می‌گفت آن فرد رفتارهای غیرمتعارف داشته و حتی تکیه کلام‌هایی که در صحبت‌های روزمره داشته در آن جوان اثر کرده است، همواره پشت سر دیگران غیبت می‌کرده و در مواجهه با هر فردی او را مقصر مشکلات زندگی و کاری خویش معرفی می‌کرده است.

آن جوان می‌گفت، از زمانی که با آن دوستش قطع رابطه کرده حتی تکیه کلام‌های او هم که مدت‌ها بر سر زبانش نشسته بود را فراموش کرده است.

ببینید همنشین بد تا کجا در ذهن و روح انسان اثر می‌گذارد، تا آنجا که حتی صحبت روزمره انسان تغییر می‌کند و چه بسا اگر این همنشینی مدتی طولانی ادامه پیدا کند، انسان به ورطه گناه کشیده شود.

فراموش نکنیم که همنشین بد از شیطان دستور می‌گیرد و همه اعمال وی با نظارت شیطان انجام می‌شود، اما همنشین خوب و مؤمن در همه احوال خدا را در نظر دارد و با قرآن و اهل بیت(علیهم السلام) مأنوس است و چنین دوستی هرگز ما را گمراه نمی‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • زهراخانم IR ۰۵:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
    0 0
    سلام ممنون از مطالب خوب چقدر سخت است تحمل کردن هم صحبتی همسر با مادری که به پسرش حرف های ناپسند یاد می دهد و تلاش می کند از احترام شوهر نسبت به همسر جوانش بکاهد مثلا می گوید ازدواج کاغذ و صیغه است اما بچه فرق دارد و می گوید آدم به همه باید احترام بگذارد حتی به همسر در حالی که واقعیت این است که پایه ی ازدواج احترام است و ازدواج با احترام کم با شهوت برابر است . سخت است زندگی در جامعه ای که به پسران راه درست همسرداری نیاموخته اند و ابراز احترام و عشق به همسر را شرم می دانند و خیلی چیزها سرجاش نیست .حیف امام محمد باقر فرمود گرامی ترین شما نزد خدا کسی است که بیشتر از همه به همسرش احترام بگذارد