مدیر گروه بانکداری اسلامی در دانشگاه امام صادق(ع) گفت: نبود نهادهایی مانند صندوق ضمانت سرمایه و نظام رتبه بندی اعتباری بانک ها و موسسات مالی باعث شده مردم بدون آگاهی از خطرپذیری سرمایه گذاری در این موسسات به سرمایه گذاری خطرناک مبادرت ورزند.

 پر کردن خلأهای سازمانی در حوزه نظام سرمایه گذاری و بانکداری تنها راه حل این مشکل است/ در شرایط فعلی خطرپذیری سرمایه گذاری در این موسسات  به عهده صاحبان سرمایه است

اختصاصی قدس آنلاین- کامران ندری، اقتصاددان و مدیر گروه بانکداری اسلامی دانشگاه امام صادق(ع) در گفت و گو با قدس آنلاین در واکنش به مجوز نداشتن موسسه اعتباری حافظ و ادامه فعالیت آن اظهار کرد: موسسات باید حتما از بانک مرکزی مجوز داشته باشند تا بتوانند فعالیت کنند و نیروی انتظامی با وجود دارا بودن این مجوز اجازه فعالیت به آن ها بدهد.
وی ادامه داد: نمی دانم به چه دلیلی وقتی این موسسات مجوز بانک مرکزی را ندارند، نیروی انتظامی و مسئولان اماکن، اجازه فعالیت به آن ها می دهند؟
ندری با بیان اینکه در شرایط فعلی، هشدار دادن، تنها کاری است که بانک مرکزی می تواند انجام دهد، خاطرنشان کرد: بانک مرکزی تنها می تواند به مردم هشدار دهد که سرمایه گذاری در این موسسات خطرپذیری بالایی برای سرمایه داشته و خود مردم باید مراقب سرمایه شان باشند.
وی با تاکید بر وضعیت نامطلوب موسسات اعتباری بیان داشت: با توجه به چند مورد ورشکستگی موسسات اعتباری خصوصی که ظرف چند سال گذشته رخ داده است، به نظر می رسد این موسسات محل مناسبی برای سرمایه گذاری مطمئن نیست.
مدیرگروه بانکداری اسلامی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به موسساتی مانند کاسپین و میزان به قدس آنلاین گفت: دریافت مجوز فعالیت برای چنین موسساتی چند مرحله دارد و مجوز اولیه ای که به این موسسات ارائه می شود، به این معنی نیست که آن ها می توانند سرمایه مردم را جذب یا شعب خود را تأسیس کنند.
ندری با بیان اینکه حتی سرمایه گذاری در موسساتی که از سوی بانک مرکزی مجوز فعالیت دارند، کاملا بدون خطر نیست، ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته، مکانیزم هایی مانند صندوق ضمانت سپرده وجود دارد که تا سقف مشخصی، از سرمایه ها در برابر احتمال ورشکستگی بانک ها و موسسات مالی و اعتباری محافظت می کنند.
ندری همچنین گفت: در ایران صندوق ضمانت سرمایه از سرمایه هایی تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان حمایت می کند. وی ادامه داد: همچنین در این کشورها، موسسات مالی و اعتباری، رتبه بندی اعتباری می شوند که راه مناسبی برای آگاهی مردم از میزان خطرپذیری سرمایه گذاری در این موسسات است.
ندری با بیان اینکه کمبود چنین نهادهای بانکی در کشور ما مشهود است، ادامه داد: با وجود خالی بودن جای این نهادها در کشور، به نظر می رسد تنها راه باقی مانده توجه به هشدارهای بانک مرکزی است.
وی ادامه داد: به نظرم با وجود هشدارهای بانک مرکزی، در شرایط فعلی سیستم بانکی کشور، مسئولیت خطرپذیری سرمایه گذاری در اینگونه موسسات  به عهده صاحبان سرمایه است.
ندری گفت: یکی از راه های شناخت موسساتی که سرمایه گذاری در آن ها خطرپذیر است، ارائه سودهای نامتعارف به مشتریان است. وی در خاتمه خاطرنشان کرد: پر کردن خلأهای سازمانی در حوزه نظام سرمایه گذاری و بانکداری تنها راه حل این مشکل است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.