این موضع گیری ها به ویژه نظر مقام معظم رهبری دولت را به این سمت کشانده که در حال حرکت در مسیر اشتباه است و باید جبران مافات کرده و کار را اصلاح کند؛ حکم حکومتی رهبری در سخنرانی های اخیرشان کاملا مشخص و روشن است و حتی اگر کسانی در دولت باور داشته باشند که سند ۲۰۳۰ باید اجرایی شود یا مدافع آن باشند با توجه به نظرات رهبری این سند دیگر قابلیت اجرایی نداشته و باید متوقف شود.

در موضوع عدم الزام برای اجرای سند ۲۰۳۰ با ساده انگاری مسئولین دولتی مواجه ایم/ فضای یونسکو بر مسئولان دولتی ما غالب شده است/  گزارشات ارائه شده به دولت در سند ۲۰۳۰  غلط و پر ابهام است

فرهاد فلاحتی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با قدس آنلاین در خصوص اینکه چرا دولت بعد از انتقادات فراوان در خصوص ماهیت سند ۲۰۳۰ زمین بازی را عوض کرده و حرف از عدم  الزام برای اجرای آن می زند، اظهار کرد: دلیل اینکه موضع گیری دولت عوض شده کاملا مشخص بوده و به سبب هوشیاری نخبگان جامعه، به صحنه آوردن مردم، حساسیت و اعلام موضع مراجع تقلید و از همه مهمتر نظر روشن و صریح مقام معظم رهبری در این خصوص است. وی افزود: این موضع گیری ها به ویژه نظر مقام معظم رهبری دولت را به این سمت کشانده که در حال حرکت در مسیر اشتباه است و باید جبران مافات کرده و کار را اصلاح کند؛ حکم حکومتی رهبری در سخنرانی های اخیرشان کاملا مشخص و روشن است و حتی اگر کسانی در دولت باور داشته باشند که سند ۲۰۳۰ باید اجرایی شود یا مدافع آن باشند با توجه به نظرات رهبری این سند دیگر قابلیت اجرایی نداشته و باید متوقف شود.

نماینده مردم قائنات و زیرکوه در مجلس دهم تصریح کرد: به هر حال در خوشبینانه ترین حالت باید گفت در امضا و الزام اجرای ۲۰۳۰ با ساده انگاری مسئولین مواجه بودیم که این سند را به راحتی قبول و ترجمه کرده و برای اجرا پذیرفته اند.

وی با بیان اینکه در امضا و الزام اجرای سند ۲۰۳۰ دست هایی پشت پرده بوده، ادامه داد: این امر به کم توجهی نهادهای فرهنگی دولت در این زمینه بر می گردد البته با دیدگاه های به موقعی که از طرف کمیسیون آموزش مجلس و بیوت مراجع تقلید و مهتر از همه از جانب رهبری عنوان شد، جلوی این خسارت محض در حوزه آموزش کشور گرفته شد.

فلاحتی به  آخرین جلسه کمیسیون بعد از موضع گیری رهبری در این خصوص اشاره کرده و به قدس آنلاین گفت:  افرادی که از دو وزارت خانه آموزش و پرورش و وزارت علوم در این جلسه حضور داشتند همه یکصدا عنوان کردند که ما این سند را کنار گذاشتیم و وزارت هم دستورش را داده که دنبالش نرویم و کارگروه هایی را هم که دولت برای تحقق این سند تعیین کرده بود تعطیل شدند لذا عملا این سند تمام شده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به سند ۲۰۳۰ و طرح این پرسش که اصولا چرا باید چنین جریانی در دولت شکل بگیرد اظهار داشت: اگر به هر دلیلی هیچ توجه و انتقادی به این سند نشده و قرار بود در طی ۱۰تا ۱۵ سال  آینده ما برنامه آموزشی کشور را براساس سند ۲۰۳۰ و بدون توجه به مباحث بومی و محلی و آیینی خودمان تنظیم کنیم چه خسارت های فراوان و غیر قابل جبرانی به نظام اسلامی وارد می شد؟

دولتمردان باید حساسیت بیشتری در مباحث فرهنگی داشته باشند

فلاحتی سند ۲۰۳۰ را یکی از پازل های طراحی شده  ناتوی فرهنگی دشمن دانست و افزود: این عرصه هوشیاری دقیق تر و قوی تری می طلبد که امیدواریم دولتمردان حساسیت بیشتر ی در این زمینه و به ویژه در مباحث فرهنگی داشته باشند.

وی با اشاره به ادعای دولت مبنی بر گزارشات دروغ به رهبری پیرامون سند ۲۰۳۰ عنوان کرد: من فکر می کنم این قبیل موضع گیری های دولت مبنی بر اینکه منتقدان گزارش های دروغ ارائه داده اند به این دلیل است که اتفاقا به خود دولت گزارشات غلطی داده می شود، چرا که مدعی هستند که سند ۲۰۳۰ می تواند یک سند آبرومند باشد و بدون مشکل پیش خواهد رفت!

نماینده مردم قائنات و زیرکوه در مجلس دهم گفت:  واقعیت امر این است که در جلسات متعددی که برگزار شد، نکات شفاف و واضحی از سند به آقایان داده شد که این سند دارای نواقص زیادی است و نمی توان منکر آن شد.

وی افزود:  این خیلی روشن است که سندی که به هر دلیل  ۱۲۰ کشور آن را پذیرفته و دارند اجرا می کنند سندی است که بر مبنای تفکرات اومانیسمی طرح ریزی شده اما اسنادی مانند سند بنیادین تحول نظام آموزش و پرورش که در داخل کشور وجود دارد بر اساس تفکرات توحیدی و الهی است و این حداقل موضع تفاوتی این دو سند است.

سندی که بر مبنای تفکرات اومانیسمی وضع شود مشکلات بسیاری دارد

وی با بیان اینکه وقتی سندی بر مبنای تفکرات انسان محورانه و غیر خدایی وضع شود موارد و مشکلات بسیاری خواهد داشت، عنوان کرد: طبیعی است که در داخل چنین سندی  خیلی از موارد می آید که شاید الفاظش با الفاظ اسناد ما یکی باشد ولی در اصل تفاوت زیادی دارد. فلاحتی عنوان کرد: ما هم می گوییم که ظلم به هر مخلوق خداوند گناه است و در اسلام در خصوص این تعالیمی هم داریم؛ وقتی بحث کودک آزاری و همسر آزاری و دیگر مسائل جنسیتی به عنوان مثال در اروپا مطرح می شود می بینیم که اصل تفکراتشان با تفکرات ما مخالف است. چنانچه در تعالیم ما به جایی می رسیم که این آزارها حتی حکم اعدام دارد ولی آنها با ما مخالفند و می گویند شما حق اعدام ندارید و ما را متهم به رفتارهای ضد حقوق بشر می کنند در حالیکه ما اعدام را جزو حقوق بشر و بر مبنای تعالیم اسلامی می دانیم. محال است بتوان از کنار این موارد و اختلافات دستوری و آیینی ۲۰۳۰ با تعالیم اسلامی  گذشت یا آنها را کتمان کرد.

این عضو کمیسیون آموزش مجلس دهم گفت: افرادی که ما در کمیسیون با آنها وارد بحث شدیم افراد فاضل و مومنی بودند و من نظرم این است که دچار یک خوش بینی در اجرای ۲۰۳۰ شدند و فضای یونسکو بر آنها غالب شده که این سند را به عنوان یک افتخار برای کشور به ارمغان بیاورند. وی ادامه داد: در صورتی که افتخار نظام جمهوری اسلامی این است که بر روی سند تحول بنیادین نظام آمورشی ما ساعت ها کار کارشناسی شده و براساس مبانی قرآنی و اسلامی و بومی سازی طرح ریزی شده  و خودش می تواند برای خیلی از کشورهای اسلامی یک سند توسعه باشد.

فلاحتی با بیان اینکه حال چرا ما باید تحت تفکرات غیر الهی و بعضا الحادی قرار بگیریم، اظهار کرد: اصل و هویت این قضیه قابل بحث است و باید به سمت چرایی این مسئله برویم که علیرغم این همه ایرادات وارده چرا هنوز اصرار بر این است که این مسیر اشتباه نبوده و فقط عدم الزام در اجرا مطرح می شود!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.