مقام معظم رهبری در دیدار اخیرشان با شاعران، پیروزی انقلاب اسلامی‌را آغاز دوران جدیدِ شعری دانستند و بر ورود جوانان و شاعران با انگیزه به این حوزه و سرودن شعر «بصیرت‌افزا و در خدمت اهداف کشور» تأکید کردند.

جای خالی منظومه نویسی در ادبیات بعد از انقلاب

فرهنگ/ زهره کهندل: عبدالرحیم سعیدی‌راد، یکی از شاعران حاضر در این دیدار به خبرنگار ما گفت: حضرت آقا بسیار شفاف حرفهایشان را زدند، ایشان نه فقط امسال که چند سال است به شکل‌های دیگری نیز موضوع «شعر بصیرت‌افزا» را مطرح کردند. در این دیدار هم ایشان یادآور شدند که قبل از انقلاب، شعرای بزرگی داشتیم و اشعار خوبی می‌سرودند اما شعرهایشان دردی از مردم را دوا نمی‌کرد یعنی مشکلات مردم را مطرح نمی‌کردند، همزبان با مردم نبودند و روشنگری نمی‌کردند. البته برخی این کار را در خفا انجام می‌دادند همچون مرحوم اخوان‌ثالث که در لفافه، نکاتی را برای روشنگری مردم مطرح می‌کرد.

او با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری که شعر باید در خدمت مردم باشد، خاطرنشان کرد: در خدمت مردم بودن، هم می‌تواند آگاهی بخشی باشد و هم می‌تواند همراهی و همدردی با مردم باشد وقتی آقا می‌فرمایند که شعر یک ثروت ملی است، یعنی اینکه شعر باید در خدمت همه مردم باشد.

شاعر باید در صحنه باشد

سعیدی راد افزود: مقام معظم رهبری همواره بر روی پرداختن به موضوعات روز تأکید داشته‌اند. تأکید ایشان براین است که شاعران هرچه از اتفاقات زمانه می‌فهمند به زبان شعر بگویند، مهم نیست که در کدام طیف باشند مهم این است که شاعر در صحنه باشد. درواقع وظیفه شعرایی که گیرنده‌های قویتری دارند این است که افکار خودشان را در قالب شعر به جامعه منتقل کنند.

این شاعر گفت: در این دیدار، رهبر انقلاب به سالهای دور که این جلسات با شاعران شروع شده بود اشاره داشتند و گفتند وقتی برخی شعرها خوانده می‌شد اگرچه شعر خوبی بودند اما چیزی درباره مسائل روز نداشت.

وی تأکید کرد: حضور شاعران در صحنه روزگار از دغدغه‌های اصلی مقام معظم رهبری است که باید شعرا به آن توجه جدی داشته باشند.

سعیدی راد به توصیه‌های رهبری بر منظومه‌نویسی اشاره و عنوان کرد: منظومه نویسی بیشتر از اینکه شعر باشد، نظم است و شاعر، بُعد شاعرانگی زیادی ندارد. جای منظومه‌سازی در ادبیات بعد از انقلاب، خالی است و باید به آن بیشتر توجه شود.

وی ادامه داد: منظومه‌نویسی باعث می‌شود که شاعران درباره حوادث و قضایا مفصل بنویسند مثلاً درباره عملیات تروریستی داعش در تهران می‌توان منظومه‌نویسی کرد. شاعرانی که این توانایی را دارند، از صفر تا صد این ماجرا را به نظم بنویسند و آن را در چند بیت یا یک رباعی، خلاصه نکنند. منظومه نویسی باعث روشنگری می‌شود، زمینه بصیرت افزایی در منظومه سرایی بهتر اتفاق می‌افتد و می‌توان، شرح ماجرا داشت.

 سرمشقی برای شاعران

این شاعر با اشاره به سخنان رهبری درباره «هجو» توضیح داد: ایشان درباره «هجو» هم صحبت کردند و گفتند طنز داریم اما به هجو هم پرداخته شود مثلاً قرار گرفتن دولتی همچون عربستان سعودی در کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل، مسئله‌ای هست که به‌جدّ، جای هجو دارد.

به باور سعیدی‌راد، رهبر معظم انقلاب در این دیدار با صحبت‌هایشان سرمشقی به شاعران دادند که وارد گود شوند و به «هجو» هم بپردازند.

وی پیشنهاد داد که نهادهای فرهنگی می‌توانند به این موضوعات بپردازند و شاعران را به این سمت تشویق کنند یا با بسترسازی و برگزاری کنگره‌های شعری، شعرا به این سمت تمایل پیدا کنند تا بخش منظومه‌سرایی و هجو در شعر تقویت شود. او با اشاره به تأکیدات رهبری بر مسئولیت اجتماعی شاعران و اثرگذاری اجتماعی آنان، خاطرنشان کرد: سخنان رهبر انقلاب در دیدارهایشان با شاعران باعث می‌شود که مسئولیت پذیری بین شعرا بعد پررنگ تری پیدا کند و این از مطالبات ایشان است.شاعرانی که محافل شعرخوانی مقام معظم رهبری بویژه در دیدارهای رمضانی ایشان حضور پیدا می‌کنند، خاطراتی به یادماندنی از این جلسات دارند، عبدالرحیم سعیدی راد هم به خاطره ای از این دیدار اشاره کرده و می‌گوید: تا نوبت من بشود که کتابهایم را تقدیم آقا بکنم می‌دیدم که شاعران با رندی، وقتی کتابهایشان را به حضرت آقا تقدیم می‌کردند چند بیتی شعر هم برایشان می‌خوانند. وقتی نوبت به من رسید و در محضر آقا نشستم، آقای قزوه گفت که ایشان آقای سعیدی راد، مسئول سایت شاعران پارسی زبان هستند، رهبری گفتند همان سایتی که کشورهای تاجیکستان، افغانستان، هند و پارسی زبانان را به هم پیونده داده است؟ گفتم بله. این حرف آقا نشان می‌داد که با سایت ما آشنایی دارند و این باعث خوشحالی بود. بعد از آن هم درباره کنگره‌های شعری که برگزار شده بود توضیح کوتاهی دادم و درباره کنگره شعر مرحوم مرضیه دباغ که برنامه آتی سایت هست صحبت کردم، ایشان گفتند حق است که برای خانم دباغ کاری اینچنینی انجام شود.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.