۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۲:۳۷
کد خبر: 538238

فصل پنجم سریال House of Cards (خانه پوشالی) به‌صورت یک‌جا توسط نتفلیکس منتشر شده و باز هم مخاطبان زیادی را به خود جذب کرده است.

بررسی فصل جدید سریال «خانه پوشالی»

به گزارش قدس آنلاین،  مجموعه تلویزیونی «خانه پوشالی» سریال سیاسی آمریکایی محصول سال ۲۰۱۳ میلادی است. این سریال در ۵۲ قسمت و توسط نتفلیکس تهیه شد.



خانه پوشالی برگرفته از سریالی بریتانیایی به همین نام ساخت بی‌بی‌سی و نیز رمانی با همین نام نوشته «مایکل دابز» است که خودش عضو حزب محافظه‌کاران بریتانیا بود. موضوع سریال رقابت‌های سیاسی در آمریکاست.
 
شروع یک پدیده

المان‌های شناخته شده‌ای برای جذابیت و پرمخاطب شدن یک اثر نمایشی وجود دارند؛ بازیگران ستاره جوان و اکشن از جمله مهم‌ترین آن‌هاست. از قدیم مرسوم بود که وقتی صحبت از یک اثر سیاسی می‌شد، مخاطب به یاد فیلم‌های کش‌دار و خسته‌کننده می‌افتاد. حال قرار است یک سریال با موضوع سیاسی، آن هم در ده‌ها قسمت ساخته شود و مخاطب را هم جذب کند.

کوین اسپیسی که قبلاً در آثاری چون «هفت» و «مظنونین همیشگی» عیار بالای بازیگری خود را نشان داده بود این‌بار در نقش یک سیاستمدار آمریکایی حضور دارد. این مجموعه هم به روال معمول بیشتر سریال‌های آمریکایی توسط چند کارگردان تولید و از نتفلیکس پخش می‌شود.

سریال خانه پوشالی تقریباً پس از فصل اول آن‌قدری موفق بود که کمتر سریال بین حرفه‌ای حاضر باشد تماشای این مجموعه را از دست دهد. مجموعه‌ای که تلفیقی از هنر در فرم و صداقت در محتواست.
 
تأخیر در انتشار فصل پنجم


پس از پخش موفق چهارفصل از این سریال، شبکه نت‌فلیکس اعلام کرد که طرفداران سریال درام سیاسی و جنجالی خانه پوشالی باید کمی بیشتر برای بازگشت این سریال صبر کنند. این شبکه زمان انتشار فصل جدید را در۳۰ می ۲۰۱۷ (۹ خرداد ۱۳۹۶) اعلام کرد. برخی از عوامل سازنده این سریال، علت تأخیر در تولید و پخش فصل جدید را انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده عنوان کرده بودند؛ ظاهراً نویسندگان خانه پوشالی منتظر نتیجه انتخابات بوده‌اند تا با توجه به آن داستان سریال را ادامه دهند.

اسپیسی در اظهارنظری گفت: «ما هیچ وقت نگران این نبودیم که طبق اتفاقات روز پیش برویم. اصلاً دغدغه این موضوع را نداریم. تنها سعی‌مان بر این است که به هدفمان وفادار بمانیم. یکی از مهم‌ترین وجوه قضیه برای من شخصاً این است که خلاف حدس بینندگان پیش برویم و به پیشبرد سریال در مسیرهای مختلف و گشودن درهای متفاوت ادامه دهیم و اجازه ندهیم دستمان به راحتی رو شود و قابل پیش‌بینی شویم. »
 
فصل جدید باز هم دیدنی

بالاخره و پس از مدت‌ها انتظار فصل پنجم خانه پوشالی به‌صورت یک‌جا و در ۱۳ قسمت منتشر شد. داستان در فصل قبل زمانی تمام شد که فرانک و کلیر در اوج کارزار انتخاباتی مقابل رقیب حضور داشتند و با توجه به مشکلات کمپین تبلیغاتی و عقب ماندگی از رقیب تصمیم به اقدامات افراطی چون آغاز جنگ گرفتند. تصمیمی که در ادامه رفتارهای این زوج سیاسی برای حفظ قدرت کاملاً منطقی و درعین حال برای مخاطب جذاب به نظر می‌رسید.

انگار ایده‌ها و ترفندهای نویسنده این سریال تمامی ندارد. گویا وی سال‌ها در راهروهای مجلس و اتاق‌های کاخ سفید رفت و آمد داشته است. از تمام جزئیات و ریزه‌کاری‌های قانونی ایالات متحده باخبر است و در حد یک منتقد و مطلع به آن دست به قلم شده است؛ اما دراماتیزه کردن همین مسائل و تعاملات سیاسی داخل هرم قدرت آمریکا کار ساده‌ای نیست.

این که بخواهی دیالوگ‌نویسی و سکانس‌هایی خلق کنی که هرنوع مخاطب را به خودت جذب کند، کاری است کارستان و نویسنده‌ای با قلم طلایی لازم دارد.

فرانک آندرود و کلیر، در زمانی که شرایط انتخابات و سبد رأی خود را در مقابل رقیب نامساعد می‌بینند و متوجه باخت در حالت طبیعی می‌شوند، بار دیگر از شخصیت واقعی و نفس شیطانی خود بهره می‌برند. به شیوه ایجاد وحشت بین مردم که از قدیم الایام و به‌صورت سنتی بین حکام آمریکایی مرسوم است، سعی بر تغییر اوضاع می‌کنند و قاعده بازی را برهم می‌زنند.

«آیکو» نام سازمانی تروریستی شبیه به القاعده و داعش است که فرانک با بولد کردن فعالیت‌ها و تهدیدات آن برای ایجاد یک وضعیت فوق العاده در برخی صندوق‌های رأی استفاده می‌کند و به بهانه تهدید آیکو، چند صندوق را که طبق پیش‌بینی‌ها باعث برد رقیب می‌شود، تعطیل می‌کنند و با توجه به قوانین ایالات متحده همین امر باعث مختل شدن روند انتخابات و ایجاد یک حالت فوق‌العاده حاکمیتی می‌شود. روندی که طبق قوانین انتخاباتی این کشور موضوع را به مجلس می‌کشاند و باز هم لابی‌ها و تعاملات پشت پرده به میان می‌آید.
 
تا۲۰۲۰ با آندروود

موسیقی، رنگ‌بندی تصاویر، بازی‌ها و قلم طلایی نویسنده از فصل پنجم هم مانند فصول قبلی یک تریلر سیاسی جذاب ساخته است. اثری که درآن تعاملات پشت پرده سیاسی ایالات متحده نشان داده می‌شود؛ سیستم قدرتی که آن‌قدر خیانت و خشونت و فساد دارد که نتوان داستان خانه پوشالی را اغراق شده و تخیلی نامید.

قدرت، شهوت و ثروت از عناصری‌اند که در این سریال به آن پرداخته می‌شود و آنها را جاری در زندگی روزمره سیاستمداران آمریکایی معرفی می‌کند. سازندگان خانه پوشالی با بهره گیری از ریتم تند داستان و خط تعلیق مناسب در انعکاس بخشی از روابط بین نمایندگان کنگره و اهالی کاخ سفید موفق بوده‌اند. دراین سریال تقریباً سیاستمداری یافت نمی‌شود که به اصول اخلاقی پایبند باشد، نهایتاً قیمتش از دیگران گران تراست. اگر معدود سیاست مدار یا خبرنگاری هم دراین بین باشد که بخواهد حق را افشا کند، یا طرد می‌شود یا سرش زیرآب می‌رود.

همان‌طور که در تریلر اولیه این فصل هم از زبان فرانک آندروود بیان می‌شود، قرار است وحشت‌آفرینی شود. وضعیتی که با تهدیدات دروغین و دشمن‌های فرضی ایجاد می‌شود و هدفی جز باقی ماندن حکام آمریکایی در صندلی قدرت ندارد.

منبع: صبح نو

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.