رحمت واسعه وفضل بیکران خداوند شامل حال همه بندگانش است و دلیل روشنی بر نقش انسان در تعیین سرنوشت ومقدرات خودش می باشد و این نعمت شکری مضاعف می طلبد. بی شک اگر قدر و اندازه خود را دریافتیم آنگاه قدر شب قدر و حقیقت بزرگی که در این شب واقع خواهد شد را نیز خواهیم دانست.

«بهار قرآن» در کنار «شریک قرآن» کامل می‌شود که «ربیع الانام» است

اختصاصی قدس آنلاین- اهمیت موضوع برقراری ارتباط و درک عمیق امام عصر در ماه مبارک رمضان موضوع  گفتگوی پیش رو با حجت الاسلام دکتر محمد رضا نصوری معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت است که در ادامه آمده است.

  نصوری با اشاره به اهمیت توجه به استفاده از ثمرات ماه مبارک رمضان و توجه به امام زمان (عج) به قدس آنلاین گفت: رمضان کلاس تربیتی است که سالکان را منزل به منزل تا رسیدن به عید فطر که همان عید بازگشت است می رساند زیرا روزه داران با ارتباط های پی در پی با خداوند و استغفار از گناهان به تصفیه روح پرداخته و خود را از آلودگی های ظاهری و باطنی پاک نموده و به فطرت واقعی خود باز می گردند. هرچند همه روزها و شب های این ماه برای اهل معنا اهمیت خاصی دارد اما فرصت های ویژه ای همانند شب های قدر در این ماه قرار دارد. امام باقر (ع) می فرمایند: در تمامی شبهای جمعه ندای الهی برای دعوت از بندگان خود طنین انداز است و  در شب های جمعه ماه رمضان این ندا بیشتر احساس می شود. شب جمعه اختصاص به قطب عالم امکان دارد لذا اگر ماه رمضان بهار قرآن است این بهار وقتی کامل می شود که در کنار شریک قرآن قرار گیرد، آن شریکی که ربیع الانام است.

این استاد حوزه با طرح سوالی از دلایل دعا برای ظهور امام زمان (ع) در ماه مبارک رمضان اظهار داشت: از این جهت در کنار قرآن دعا کردن برای فرج امام زمان در ماه مبارک از طرف معصومین به کرات توصیه شده است. از جمله دعای افتتاح که  آرزوی دولت کریمه را دارد اما این سوال مطرح می شود که چرا وقتی موضوع دعا پیش می آید می گویند برای فرج آن حضرت دعا کنید؟ در پاسخ باید گفت: فرج صاحب زمان هم برای آن حضرت وهم برای مومنان و شیعیان یک گشایش است. وی ادامه داد: اما مشکل اینجاست که ما نه آن حضرت را خوب می شناسیم ونه خودمان را. اگر در  لیالی قدر به مساجد وحسینیه ها می رویم اول برای خودمان و حوائج خودمان دعا می کنیم نه برای ظهور حضرت، در حالی که آنها که خود و مولای خود را شناختند همیشه به دنبال دعا برای حوائج حضرت بودند.

وی با اشاره به راه رسیدن و تقرب به امام عصر (ع) به قدس آنلاین گفت: یکی از مسائلی که باید بدان توجه کنیم این است که راه رسیدن به حضرت یاد دائم آن بزرگوار در تمام لحظات زندگی است. با کمی تامل درمی یابیم که میان حضور و ظهور تفاوت بسیاری وجود دارد و غیب امام به معنای ظاهر نبودن و نه حاضر نبودن است. وقتی می گوییم به او توجه کنید یعنی بدانید که او همیشه حاضر بوده و صبح وشام ناظر ماست لذا منتظر خواستار ظهور آن حضرت و نه حضور اوست.

این کارشناس مسایل دینی در ادامه با بیان اینکه در شبهای قدر می توانیم به وجود مبارک امام عصر نزدیک تر شویم تصریح کرد: در شب های ماه مبارک رمضان اگر متوجه حضور آن حضرت بوده و با یاد آن حضرت همه لحظات زندگی مان را مهدوی کنیم به بلوغ دیگری خواهیم رسید. همان طور که باید در همه حال به یاد آن حضرت باشیم و در دعاها او را بر خود مقدم بداریم باید دائما مراقب خود باشیم که از آن حضرت جدا نشویم و دعا کنیم خدا ما را از این کشتی نجات خارج نکند. وی افزود: با توجه به اینکه شب قدر شب مقدرات آدمی است این شب از ابتدای خلقت وجود داشته است و تا روز قیامت نیز ادامه خواهد داشت. آنچه که در شب قدر برای انسان مقدر می شود نتیجه عملکرد گذشته و کاشته های قبلیش است. یکی  از اسرار تاکید بر احیاء شب قدر نیز همین است که دراین شب با تضرع و انابه و جبران غفلت ها و کوتاهی گذشته و با توسل به آبرومندان درگاه الهی و  استغاثه به سفره کرم و رحمتش تلاش نماییم از تبعات منفی کردار نادرستمان و با  گرفتن درس عبرت از گذشته خود را اصلاح نماییم و با حرکت بهتر در مسیر عبودیت وبندگی خالقمان قدم برداریم.

حجت الاسلام نصوری با اشاره به اینکه گرچه خداوند براساس عدالتش می توانست طبق عملکرد خودمان برنامه یک ساله ما را رقم بزند اما تعین زمان مشخص برای این تقدیر به عنوان لیله القدر در خواست استفاده ازاین فرصت است بیان داشت: رحمت واسعه وفضل بیکران خداوند شامل حال همه بندگانش است و دلیل روشنی بر نقش انسان در تعیین سرنوشت ومقدرات خودش می باشد و این نعمت شکری مضاعف می طلبد. بی شک  اگر قدر و اندازه خود را دریافتیم آنگاه قدر شب قدر و حقیقت بزرگی که در این شب واقع خواهد شد را نیز خواهیم دانست.

وی با اشاره به آزادی واسارت روح در اثر گناه یا دوری از گناه وتاثیر آن در اطاعت از اولیای الهی به قدس آنلاین گفت: در ماه مبارک رمضان باید مواظب باشیم که بین ما و امام عصر فاصله ای ایجاد نشود و سرنوشت ما مثل سرنوشت فرزند نوح نشود که از پدر جدا شد. وی در خاتمه با بیان این موضوع که اگر گفته شده که در آخر الزمان زلزله بیشتر می شود فقط به معنای زلزله وحوادث طبیعی نیست بلکه زلزله معنوی مانند فساد اخلاقی- اعتقادی، فقر، اعتیاد و... از مصادیق زلزله و ویرانی زندگی به شمار می روند خاطرنشان کرد: در زلزله طبیعی مرگ بدن و آزادی روح رخ می دهد اما در زلزله معنوی ماجرا آزادی بدن و اسارت روح است. این جا آوار و گناهی و  تباه است که بین بنده با خدا ومعصوم فاصله می اندازد از این رو آنگونه که امیرالمومنین حضرت علی (ع) فرمودند که فرصت ها همانند ابر است باید فرصت ماه مبارک رمضان و زنده بودن در این ماه را غنیمت بدانیم چرا که مشخص نیست رمضان سال آینده  را تجربه کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.