رشت- با توجه به مخاطرات زیست محیطی گیاه مهاجم آزولا ، جمع آوری فیزیکی این گیاه از سطح تالاب های استان گیلان باید به صورت جدی دنبال شده تا تالاب ها به عنوان سرمایه های طبیعی برای نسل های آینده حفظ شوند.

آزولا، بلای جان تالاب های گیلان/ مخاطرات زیست محیطی حیات آبزیان را تهدید می کند

به گزارش قدس آنلاین، ریشه کلمه آزولا یونانی است. آزولا از دو بخش olloyo , azo تشکیل شده است . معنای این کلمه «در خشکی مردن» است .
پس نام آزولا وابستگی کامل آن را به آب نشان می دهد . آزولا شناور آزادی است که معمولأ در آب های راکد و آرام نهرها تالاب ها و شالیزارها از نواحی معتدله گرفته تا نواحی گرمسیری یافت می شود. این گیاه با ریشه های نازکی که دارد همانند فرشی است که روی سطح آب گسترش پیدا کرده است. برگهای این گیاه ظریف و کوچک و حساس است و بسته به اینکه در چه مقطعی از زمان رشد باشد رنگهای متفاوتی دارند. مثلأ هنگامی که گیاه در آستانه رشد است رنگ آن سبز مغز پسته ای و کم کم رنگ آن تیره میشود و گاهی قرمز و نقره ای هم می شود . این گیاه میتواند در عرض دو تا سه روز به دو برابر حد معمول خود برسد. این گیاه دارای گونه ها و زیر گونه های متفاوتی است و بسته به شرایط محیطی رنگ و اندازه های گسترش آن متفاوت است.

این گیاه موجب جلوگیری از ورود نور به درون آب می گردد و در این صورت آبزیان مفید ماهی ها و موجودات ذره بینی نیز قادر به رشد و تکثیر نبوده و سیر نابودی در پیش می گیرند و مرداب با تالاب تبدیل به سیاه چاله های بد بو و غیر قابل زیست می گردد و دیگر مکان مناسبی برای پرندگان مهاجر نخواهد بود و اکثر گیاهان بومی به دلیل خفگی نابود می گردند.

جمع آوری آزولا و بازیافت کمپوست

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لاهیجان با اعلام آغاز برداشت آزولا در تالاب سوستان که یکی از زیستگاه های مهم آبریان محسوب می‌شود، گفت: همزمان با هفته محیط زیست برداشت آزولا از تالاب سوستان آغاز شده و این اقدام که با استقبال خوب مردم و مسئولین مواجه شد بصورت نمادین مقداری از آزولا برداشت شد.

امیری خاطر نشان کرد: با توجه به حجم وسیع آن به تجهیزات و امکانات بیشتر جهت پاکسازی کامل نیاز است.

وی با اشاره به اینکه قرار است، در هفته های آتی برداشت آزولا از این تالاب با برنامه ریزی بهتری ادامه داشته باشد،تصریح کرد: آزولا یکی از آفات در حال حاضر در کشور بوده که باعث جلوگیری از نفوذ نور و کاهش اکسیژن برای آبزیان موجود در داخل شده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست گیلان همچنین می گوید: آزولاهای جمع آوری شده جهت تولید کمپوست و استفاده مجدد پس از فرآوری برای کشاورزی مناسب هستند.

آزولا سطح تبادلات گازی با خارج از تالاب را برهم می زند
این گیاه سطح تبادلات گازی با خارج از تالاب را برهم می زند و به دلیل اینکه روی سطح آب رشد می کند تاریکی به وجود می آورد و این نبود نور باعث می شود که گیاهان غوطه ور در تالاب به جای انجام عمل فتوسنتز ، اکسیژن را تبدیل به دی اکسید کربن کنند و باعث از بین رفتن ماهیان، پلانکتون ها و کف زیاد این تالاب شوند .

این گیاه موجب جلوگیری از ورود نور به درون آب می گردد و در این صورت آبزیان مفید ماهی ها و موجودات ذره بینی نیز قادر به رشد و تکثیر نبوده و سیر نابودی در پیش می گیرند و مرداب با تالاب تبدیل به سیاه چاله های بد بو و غیر قابل زیست می گردد و دیگر مکان مناسبی برای پرندگان مهاجر نخواهد بود
مشکلات دیگر رشد انبوه گیاهان آبزی جلوگیری از مهاجرت ماهیان به تالاب برای تخم ریزی یا برگشت بچه ماهیان از تالاب به دریاست و این امر تأثیر بسیار نامطلوبی برزادآوری آنها در تالاب می گذارد.

در این ارتباط یکی از مسئولین محیط زیست گیلان می گوید : آزولا ، این مهمان ناخوانده سال ۱۳۶۳ از فیلیپین وارد استان شده و در قالب طرحی پژوهش با عنوان «آزولا جانشین کودهای شیمیایی از ته برنج» به گیلان را یافت و پس از ۳سال مطالعه مقدماتی برای کاربردی شدن پژوهش ها در ایستگاه آزمایشی کشت برنج استفاده شد اما به تدریج با راهیابی به منابع آبی از تالاب انزلی سردر آورد.

وی با بیان اینکه آزولا به دلیل نداشتن رقیب طبیعی و مهاجم بودن شرایط محیطی به صورت بی رویه و کنترل نشده رشد یافته است ، اظهار داشت ؛ این گیاه کوچک از نظر فیزیولوژیکی در سطح آب زندگی می کند و قرار گرفتن هزاران قطعه از این گیاه در کنار هم باعث جلوگیری از رسیدن اکسیژن و نور به آب و نتیجه مرگ آبزیان تالاب می شود.

از این رو با توجه به مخاطرات زیست محیطی گیاه مهاجم آزولا ، جمع آوری فیزیکی این گیاه از سطح تالاب های استان گیلان باید به صورت جدی دنبال شده تا تالاب ها به عنوان سرمایه های طبیعی برای نسل های آینده حفظ شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.