سبزوار- نخستین مراسم درگذشت حمید سبزواری در حالی برگزار شد که نه تنها خبری از تحقق وعده های مسئولان برای پاسداشت منزلت پدر شعر انقلاب بود بلکه مسئولان کشوری نیز در این مراسم حضور نیافتند.

نخستین سالگرد درگذشت حمید سبزواری برگزار شد

به گزارش قدس آنلاین، طی مراسمی یک شنبه شب با حضور خانواده استاد سبزواری ، تنی چند از مسئولان استانی و شهرستان و جمع زیادی از شهروندان سبزواری مراسم نخستین سالگرد درگذشت حمید سبزواری در محل آرامگاه پدر شعر انقلاب در بوستان جانباز این شهر برگزار شد.

معاون سیاسی اجتماعی امنیتی استاندار خراسان رضوی در این مراسم گفت: دیار سربداران مهد پرورش اندیشمندان بزرگی از جمله حاج ملاهادی سبزواری، عطاملک جوینی، ابولفضل بیهقی، ابولحسن بیهقی و استاد محمد تقی و معلم شهید دکتر علی شریعتی است و استاد سبزواری در این مرز بوم در این دیار به دنیا آمد و پرورش یافت و فرزند خلف اندیشمندان تاریخ این دیار شد.

سید جواد حسینی با اشاره به بیانات اخیر رهبر انقلاب که شعر یک سرمایه اجتماعی محسوب می شود افزود: استاد حمید سبزواری سرمایه خود را در ۴ مسیر انقلاب، تفکر انقلابی، مردم و اعتقادات دینی و ایمانی به کار گرفت.

وی با بیان اینکه ایشان به درستی پدر شعر انقلاب نام گرفت تصریح کرد: قالب ترانه شعری استاد به سرود نزدیک است و شور و شعور را در مسیر انقلاب نمایان می کند.

معاون استاندار خراسان رضوی همچنین گفت: مبارزه با استکبار، انقلاب، مقاومت، شهادت در شعر های استاد تجلی دارد.

وی با تاکید بر اینکه زندگی استاد سبزواری فرهنگی محض بودگفت: اهدا سه نشان درجه یک فرهنگ و هنر در سال ۱۳۷۱، چهره ماندگاردر دوره سوم در سال ۱۳۸۲ و نشان جهادگر عرصه فرهنگ و هنر در سال ۹۲  از جمله افتخارات و نشان دهنده بزرگی وی در عرصه فرهنگ و هنر ایران اسلامی است.

حسینی علاقه استاد به زادگاهش سبزوار را یکی از مهمترین ویژگی های بارز ایشان برشمرد و گفت: برای مردم دیارش احترام زیادی قائل بود و وجود ایشان هر وقت برای پیشرفت و اعتلای سبزوار لازم بود دریغ نمی کرد که بنده در موضوع تقسیم استان خراسان شاعد این موضوع بودم.

معاون استاندار با تاکید بر اینکه باید قدردان بزرگان خود باشیم تاکید کرد برای پاسداشت استاد سبزواری بایستی یادمانی در آرامگاه وی احداث گردد و نیز مقرری برای شعر انقلاب ایجاد گردد. یکی از مدارس سبزوار و دانشگاه ادبیات یا پژوهشگاه زبان و ادب پارسی دانشگاه حکیم سبزواری به نام استاد حمید سبزواری نامگذاری شود.

گلایه فرزند استاد سبزواری درست بوده است/ برای ایجاد بنیاد دعا کنید

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این مراسم پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که به همین مناسبت صادر شده بود را قرائت کرد.

در بخشی از این پیام آمده است: در خاطرات روزهای پیروزی انقلاب اسلامی نجوای «خمینی ای امام» همچنان به گوش می رسد و از یادها فراموش نخواهد شد. خالق این اثر مرحوم سبزواری نام و یاد خود را در دفتر شعر انقلاب اسلامی برای همیشه ثبت کرده است. شعر متعهد در سالهای پس از انقلاب اسلامی حرکتی رو به رشد داشته و حمید سبزواری به سرمایه بی بدلیل و موثر در ادبیات تبدیل شده و از این رهگذر آثار ارزشمندی فراهم آمده است. بی تردید نقش مرحوم استاد حمید سبزواری و بزرگان عرصه انقلاب اسلامی در تربیت نسل جدید شاعران خلق مضامین نو و انتقال مفاهیم روز انکارناپذیر است. امروز بیش از هر زمان دیگر به استفاده از زبان هنر به ویژه شعر متعهد برای بیان ارزشها و گزارش رخدادهای کشور و جهان پیرامون نیاز داریم.

سید سعید سرابی در ادامه طی سخنان کوتاهی استاد سبزواری را نگین گرانبهای اندیشمندان این خطه برشمرد و تاکید کرد باید نام استاد به بزرگی یاد شود.

وی با بیان اینکه از جانب وزیر متعهد هستیم مکانی را در شان استاد سبزواری فراهم و تجهیز کنیم اظهار داشت: گلایه فرزند استاد در رسانه ها به درست بوده است و برای ما یادآوری بودکه ان شاء الله با حسن تدبیر فرماندار سبزوار محقق خواهد شد.  وی گفت: با وجود اینکه قرار بود ساختمان موجود در انتهای بوستان جانباز که در اختیار شهرداری است برای این کار واگذار شود متاسفانه محقق نشده که نیازمند اهتمام مسئولان شهرستان به ویژه شهرداری است.

سرابی در پایان مراسم  نیز در گفتگو با قدس آنلاین درباره محقق نشدن ایجاد بنیاد فرهنگی شعر انقلاب اسلامی اظهار داشت: طراحی مقدماتی و اساسنامه بنیاد را تنظیم کردیم منتظر تحویل مکان بنیاد هستیم که اولین اعتبارش را اختصاص بدهیم با فرماندار هم گفتگو کردیم تا مکانی را در اختیار قرار بدهند.

وی در پاسخ به سوالی دیگر که یکسال زمانی کمی برای وعده ایجاد بنیاد نبود اظهار داشت: دعا کنید کارها زودتر انجام شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه جدا از تجلیل از جایگاه استاد سبزواری توسعه شعر و ادبیات انقلاب اسلامی مهمترین هدف ایجاد بنیاد است گفت: ما منتظر تحویل مکان هستیم و تاکنون هم مکانی در اختیار ما قرار نگرفته است.

گلباران آرامگاه استاد سبزواری، اجرای همخوانی چند قطعه از شعرهای استاد، شعر خوانی تنی چند از شاعران کشوری و استانی و رونمایی از نشان حمید، پوستر جشنواره کشوری سرود های انقلابی و نرم افزار چند رسانه ای استاد سبزواری از دیگر برنامه های این مراسم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.