بیرجند- معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با بیان اینکه حاشیه نشینی، نتیجه فقر، بیکاری و نبود اشتغال پایدار در روستاها است گفت: توسعه اقتصاد روستایی مانع از گسترش حاشیه نشینی می شود.

توسعه اقتصاد روستایی مانع از گسترش حاشیه نشینی می شود

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، محسن یوسفی ظهر سه شنبه در کارگروه آبخیزداری استان بیان کرد: حاشیه نشینی، نتیجه فقر، بیکاری و نبود اشتغال پایدار در روستاها است و توسعه  اقتصاد روستایی مانع از گسترش حاشیه نشینی می شود.

وی با بیان اینکه برای اجرای موفقیت آمیز طرح های توسعه روستایی جوامع محلی و نهادهای اجرایی باید با هم یک سو شوند یادآور شد: مشارکت و توسعه روستایی با یکدیگر ارتباط نزدیک و تنگاتنگی داشته و تکمیل کننده هم هستند.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی اظهار داشت: این مشارکت هم در سطح جامعه محلی و هم در سطح سازمان های اجرایی لازم است توسعه یابد.

یوسفی خاطرنشان کرد: انسجام سازمانی و مشارکت جوامع محلی دو رکن موفقیت طرح های توسعه روستایی است.

وی با بیان اینکه ۴۳ درصد جمعیت استان که بالغ بر ۳۱۸ هزار نفر هستند در روستاها سکونت دارندافزود: عمده مهاجران استان جوانان روستایی هستند.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی تصریح کرد: بیکاری، پایین بودن درآمد، کاهش بارندگی، خشک شدن  و کاهش آبدهی منبع آبی و خشکسالی از جمله عوامل مهاجرت در استان است. .

یوسفی اظهار داشت: در راستای اجرایی شدن برنامه های توسعه پایدار روستایی دو پروژه بین المللی مشارکتی ترسیب کربن و آر اف ال دی ال در چارچوب برنامه های دو سازمان بین المللی، خوار و بار و کشاورزی ملل متحد و سازمان ملل متحد تصویب شده و به اجرا در آمده اند.

وی با اشاره به برخی از راهکارها برای پیشگیری از بافت ناکارآمد شهری افزود: توانمند سازی روستاها و ایجاد اشتغال با درآمد مناسب پایدار به منظور جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر، حمایت از سازمان های مردم نهاد با هدف آگاه سازی و جلب مشارکت و جلوگیری از آسیب های ناشی از بلایای طبیعی از جمله این راهکارها است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با بیان اینکه حاشیه نشینی یکی از دغدغه های جدی رهبر معظم انقلاب در موضوع آسیب های اجتماعی است گفت: حاشیه شهرها به واسطه حضور مهاجران و نبود نظارت های لازم به محلی برای تجمع افراد بزهکار تبدیل شده است.

یوسفی با بیان اینکه ۱۰ تا ۱۵ درصد جمعیت کشور در حاشیه شهرها زندگی می کنند یادآور شد: بنابراین پیشگیری از گسترش بافت های ناکارآمد در کشور ضروری است.

وی مکانیسم اجرایی پروژه ها را انتخاب سایت و روستاهای هدف، تشکیل کمیته ها و گروه های توسعه روستایی، راه اندازی صندوق های توسعه پایدار جوامع محلی، تشکیل کمیته های مدیریت منابع و توسعه در سطح حوزه آبخیز و شرکت تعاونی، تهیه و اجرای برنامه های توسعه روستایی، توسعه ظرفیت مدیریت مشارکتی پایدار زمین و تعمیم پروژه عنوان کرد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر ۲۳۵ روستای بالای ۲۰ خانوار در چهار شهرستان مرزی استان (سربیشه، نهبندان، زیرکوه و درمیان) درگیر با مسئله مهاجرت هستند.

یوسفی با بیان اینکه در حال حاضر مسئله مهاجرت از شهرستان های مرزی به سمت مرکز استان در حال افزایش است گفت: حاشیه نشینی بسترساز و مولد آسیب های اجتماعی است.

وی با اشاره به طرح کلان مدیریت جامع حوزه آبخیز یادآور شد: آب و خاک هر کشوری از مهمترین منابع و زیربنای توسعه پایدار کشور ها است بنابراین با توجه به اهمیت اتخاذ این رویکرد در توسعه پایدار منابع آبخیزهای کشور پ، طرح ملی مدیریت جامع حوزه های آبخیز در اولویت های کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی شورای عالی عتف قرار گرفت.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی هدف اصلی از اجرای طرح مدیریت جامع آبخیزداری را پایداری و ارتقاء اکوسیستم های طبیعی در حوزه آبخیزداری، هم افزایی و همگرایی درون سازمانی، توانمندی بهره بردارای مجاز و جوامع محلی و توسعه پایدار و نظام مند منابع مالی را ازاهداف اجرای این طرح است.

یوسفی با اشاره به چالش های بزرگ اجرای طرح مدیریت آبخیزداری خاطرنشان کرد: عدم وجود برنامه منسجم بین بخشی و وجود موازی کاری، تمرکز بر بودجه ریزی، عدم مشارکت مردم در برنامه ریزی ها و عدم در نظر گرفتن توان زیستی حوزه آبخیز از چالش های بزرگ در راه اجرای طرح مدیریت جامع آبخیزداری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.