قم- سالانه ۲۰میلیون مسافر در ایام تعطیل سال به ویژه تعطیلات نوروز به استان قم سفر می‌کنند تا به زیارت حرم مطهر حضرت معصومه(س) و همچنین مسجد جمکران مشرف شوند اما این موضوع در حالی است که این استان بنا بر گفته صاحبنظران فاقد بسیاری از زیر ساخت های لازم از جمله فرودگاه است.

زیر ساخت های نگین گردشگری مذهبی ایران کمرنگ است

قدس آنلاین- گروه استانها: استان قم درگذشته به دلیل قرار گرفتن در مسیر راه ابریشم دارای اهمیت ارتباطی فراوانی بوده است و امروز هم به برکت وجود اماکن مذهبی همچون حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران موردتوجه مسافران از نقاط مختلف ایران و حتی کشورهای مسلمان دیگر قرارگرفته است.

در استان قم بیش از ۳۱۷ مورد تاریخی و مذهبی به ثبت رسیده که به لحاظ جهانگردی مذهبی دارای پتانسیل و جایگاه ویژه‌ای است.

قم برعلاوه بر گردشگری مذهبی که به شکل پر رنگی دیده می شود وبسیار برجسته است دردیگر رشته ها مانند توریسم درمانی،همایشی، بوم گردی می تواند حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد. حال آنکه تاکنون کمترین برنامه ریزی دقیق واصولی برای این مهم صورت نگرفته است ودر نتیجه آن هنوز در  این شهر صنعت گردشگری نتوانسته باعث رونق وآبادنی  شود و نکته اساسی اینجاست که تاکنون ظرفیت ها وپتانسیل صنعت گردشگری قم نادیده گرفته شده

اشتغال مغفول

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ظرفیت های بسیاری از جمله حرم کریمه اهل بیت(ع)، مسجد مقدس جمکران، حوزه علمیه و سایر اماکن تاریخی و گردشگری نقش بسزایی در جذب توریسم مذهبی و ایجاد اشتغال دارد اظهار می کند: توسعه صنعت گردشگری و سرمایه گذاری در این راستا نقش بسزایی در رونق اقتصاد دارد.

حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری در این رابطه بیان می کند: در این حوزه نیز نیازمند رایزنی برون مرزی و تعامل با کشورهای مختلف هستیم تا از این طریق استان قم را به عنوان مقصد گردشگری به جهان معرفی کنیم.

وی با اشاره به این که صنعت گردشگری یکی از راه های صدور فرهنگ است گفت: بسیاری از کشورها امروز با استفاده از این صنعت راه های ارتباطی با کشورهای دیگر را فراهم ساخته اند و به دنبال تعامل فرهنگی و اقتصادی هستند.

وی تاکید می کند: باید زیرساخت های گردشگری مذهبی در این استان تامین شود تا از این طریق بتوان فرهنگ کشورمان را به مردم جهان معرفی کنیم.

وی یادآور  می شود: متاسفانه در شهر، تبلیغاتی در خصوص معرفی اماکن تاریخی و جاذبه های گردشگری صورت نگرفته است.

وی بیان داشت: باید تابلوهایی برای معرفی اماکن تاریخی و گردشگری قم نصب و توزیع بسته های فرهنگی در ورودی شهر قم و اماکن پر رفت و آمد زائران انجام شود تا از این طریق بتوانیم گردشگران را با اماکن قم آشنا سازیم.
وی خاطرنشان کرد: صنعت گردشگری نه تنها در حوزه فرهنگی بلکه در ابعاد مختلف در توسعه کشور نقش مهمی ایفا می کند.

ورود نهاد های غیر مسئول

رئیس جامعه هتل‌ها و هتل آپارتمان‌های قم نیز از جمله افرادی است که دخالت های متعدد نهادهای مختلف و تعدد متولیان گردشگری را یکی از موانع بر سر راه شکوفایی و رشد این صنعت می خواند.

محمد تقی مستقیمی با ابراز تأسف از رکود کم سابقه هتل‌های استان در سال‌های اخیر گفت: نهادهای غیر مسئول با اسکان و ایجاد امکانات لازم عرصه را بر هتلداران و مسافرخانه‌های استان تنگ کرده‌اند.

وی با راه اندازی ستاد اسکان زائر امری با نیت خیر و با نتیجه نامطلوب است، گفت: این ستاد با این اعتقاد که نباید بابت اسکان زائر هزینه‌ای دریافت کرد عملاً کسب و کار ما را زیر سئوال برده‌اند.

وی خواستار تعیین تکلیف و افزایش تعرفه جامعه هتل داران شد و افزود: متاسفانه در ایام خاص هم چون اربعین استقبال مسافران از جامعه هتلینگ قم زیر ۳۰ درصد بود.

نیاز به فرودگاه

مدیرکل میراث فرهنگی قم نیز با بیان اینکه راه اندازی فرودگاه صنعت گردشگری قم را متحول می کند گفت: در این حوزه نیازمند تصمیم گیری و رسیدگی به وضعیت فرودگاه هستیم.

باید تابلوهایی برای معرفی اماکن تاریخی و گردشگری قم نصب و توزیع بسته های فرهنگی در ورودی شهر قم و اماکن پر رفت و آمد زائران انجام شود تا از این طریق بتوانیم گردشگران را با اماکن قم آشنا سازیمعیسی رضایی  ادامه داد: ساخت فرودگاه بین المللی قم در سال ۱۳۹۰ با سرمایه گذاری بخش خصوصی در حالی در دستور کار قرار گرفت که بعد از گذشت ۶ سال هنوز بلاتکلیف است.

وی ابراز داشت: این فرودگاه که در جاده قم - سلفچگان واقع شده، از شهر قم تقریبا ۲۵ کیلومتر و از فرودگاه امام خمینی(ره) تهران ۱۲۵ کیلومتر فاصله دارد.

وی در ادامه افزود: امسال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان «اقتصاد مقاومتی – تولید و اشتغال» نامگذاری شده است، در صورتی که محور توسعه قم را گردشگری قرار دهیم با همکاری و تسهیل در خدمات رسانی نهادهای مربوطه شاهد ایجاد اشتغال در حوزه خدماتی با توسعه زیرساخت های گردشگری خواهیم شد.

وی با اشار به اجرای طرح ساماندهی زائران با همکاری شرکت مجری و نهادهای مربوطه در پایانه های مسافربری استان قم از ۲ سال گذشته ابراز کرد: در این طرح تمامی زائران عراقی که از طریق پایانه های مسافربری توسط وسیله نقلیه اتوبوس وارد قم می شوند توسط شرکت مجری به سمت اسکان های رسمی، مناطق گردشگری و تاریخی و اماکن مورد نیاز درمانی و بهداشتی هدایت می شوند.

وی ادامه داد: با اجرای این طرح حدود ۳۰ درصد از مسافران عراقی در استان ساماندهی می شوند و بقیه زائران بخاطر رفت و آمد با وسایل نقلیه شخصی امکان ساماندهی وجود ندارد از این رو باید سفارت عراق با صدور روادید گروهی از زائران عراقی به کشورمان در این حوزه ورود پیدا کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم گفت: بیش از ۵۰ طرح تاسیسات گردشگری در استان قم با سرمایه ای بالغ بر ۲۷ هزار میلیارد ریال در حال احداث است که از این تعداد چهار هتل پنج ستاره در حال ساخت است.

تعامل ادارات با یکدیگر

رضایی خاطر نشان کرد: توسعه زیر ساخت های گردشگری در استان قم نیازمند تعاملات نهادهای مربوطه در خصوص ارایه تسهیلات، بحث عوارض، مالیات، واگذاری اراضی و سایر موارد است تا بتوان بخض خصوصی و سرمایه گذار را برای توسعه و آبادانی این استان ترغیب کرد.

وی در بخش دیگر از سخنان با اشاره به اینکه ۱۵ هزار هنرمند در این استان فعالیت می کنند گفت: این تعداد هنرمند برای معرفی صنایع دستی نیازمند اختصاص نمایشگاه و بازارچه هستند.

وی افزود: در صورتی که شهردای تعاملات لازم را انجام دهد و محدوده مسجد امام حسن(ع) تا حرم مطهر را به هنرمندان اختصاص دهد تا هنرمندان با استفاده از ظرفیت زائران ایرانی و خارجی صنایع دستی خویش را معرفی کرده و بازار فروش و اشتغالزایی را فراهم سازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.