گروه جامعه:در کشور ما ۵۰۰ هزار نفر اهدا کننده مستمر وجود دارند که حدود ۵۲ درصد نیازهای خون و فرآورده‌های خونی را تأمین می‌کنند.

۵‌میلیون‌ تومان برای یک‌ کیسه‌ خون!

جامعه- محبوبه علی پور: دکتر علی اکبر پورفتح الله، مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور در گفت‌و‌گو با ما ضمن بیان این مطلب می‌افزاید: با توجه به آمار جهانی اهداکنندگان مستمر کمتر از ۳۰ درصد جمعیت اهداکننده را تشکیل می‌دهند و ما از وضعیت ارزشمندی در این زمینه برخورداریم. البته در بسیاری از کشورهای پیشرفته نیز۹۰ درصد اهداکنندگان خون مستمر محسوب می‌شوند.به طوری که بر اساس معیارهای سازمان بهداشت جهانی هرساله دو نوبت اهدای خون دارند.

وی با اشاره به شعار روز جهانی انتقال خون با عنوان «نیاز به خون همیشگی است و اهداکننده مستمر بمانید» ادامه می‌دهد: بنابر بررسی‌های جهانی سالم‌ترین موارد خون و فراورده‌های خونی به اهدا کنندگان مستمر تعلق دارد.چنان که در کشور ما نیز ۷۵ درصد موارد مثبت آزمایش‌های اهدای خون هپاتیت بی و سی، اچ-آی - وی در اهداکنندگان برای نخستین بار دیده شده است.

از این رو برای آنکه خطر بیماری‌های ناشی از انتقال خون را به صفر برسانیم، باید برروی اهدا کنندگان مستمر سرمایه‌گذاری شود.

وی در خصوص تدابیر لازم این سازمان برای تهیه خون بیمارانی همچون مبتلایان تالاسمی نیز می‌گوید: یکی از رسالت‌های سازمان انتقال خون را از ابتدای تأسیس تا امروز تهیه خون سالم و کافی برای مبتلایان به تالاسمی بوده است. حتی شرایط سختی مانند جنگ تحمیلی و نیاز وافر جبهه‌های جنگ به خون و فراورده‌های خونی موجب نشد که این وظیفه به فراموشی سپرده شود. در همان دوران پر التهاب جنگ تحمیلی سازمان انتقال خون تهیه خون شسته شده را نیز به خدمات خود افزود تا بتواند پاسخگوی نیاز روز عزیزان مبتلا به تالاسمی باشد.

سازمان انتقال خون در زمینه سلامت خون دستاوردهای بزرگی کسب کرده و توانسته در زمینه کنترل هپاتیت بی و سی و اچ آی وی در پلاسمای ارسالی همتای کشورهای اروپایی و بهتر از کشور آمریکا باشد.پس از جنگ نیز تعهد سازمان به ارتقای دسترسی افراد تالاسمی به خون سالم همچنان پا بر جا ماند. در طول سال‌های گذشته با حذف خون جانشین و کاهش لکوسیت خون، تلاش شد درمان تالاسمی در کشور منطبق با اصول علمی و به روز شود.

پورفتح الله با بیان اینکه ۲۴ درصد اهداکنندگان خون کشور با سابقه و حدود ۲۵ درصد نوبت اول برآورد می‌شوند، خاطرنشان می‌کند: بنابر شیوع بالای امکان انتقال عفونت‌های ناشی از انتقال خون در اهداکنندگان نوبت اول، از سال گذشته برنامه حذف این اهدا کنندگان درحال اجراست؛ چنان که در ۱۵ استان کشور طرح غربالگری خون این اهداکنندگان اجرا می‌شود. به این ترتیب افراد متقاضی اهدای خون برای نخستین بار ابتدا مورد غربالگری و آزمایش قرار گرفته و در صورت دارا بودن شرایط مطلوب و خون سالم پس از چهار ماه خون اهدا خواهند کرد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور می‌افزاید: بنابر سیاست‌های متولیان حوزه سلامت کار تولید دارو از مشتقات پلاسما از آنجا که فعالیتی صنعتی محسوب می‌شود به بخش خصوصی واگذار شده است. البته به طور قطع و یقین نیز در تمام دنیا پالایشگاه‌های تولید پلاسما در اختیار دولت‌ها نیست. به این ترتیب در کشور ما جمع آوری پلاسما و تولید مواد خام در سازمان انتقال خون صورت می‌گیرد و سپس پالایش پلاسما توسط بخش خصوصی انجام می‌شود. همچنین بنابر برنامه‌ریزی‌های سازمان انتقال خون در تلاشیم که تولید پلاسما را تا سال۱۴۰۰ شمسی به یک میلیون لیتر برسانیم. بر همین اساس در مراکز استان‌ها درصدد ایجاد مراکز جامع اهدا هستیم.

پورفتح الله با اشاره به قابلیت‌های صنعت پلاسمای کشور تأکید می‌کند: سازمان انتقال خون در زمینه سلامت خون دستاوردهای بزرگی کسب کرده و توانسته در زمینه کنترل هپاتیت بی و سی و اچ آی وی در پلاسمای ارسالی همتای کشورهای اروپایی و بهتر از کشور آمریکا باشد.

در حال حاضر ظرفیت ۴۰۰ هزار لیتری برای تولید پلاسما و داروهای مشتق از آن فراهم شده که ۲۰۰ هزارلیتر را سازمان انتقال خون از طریق پلاسماهای بازیافتی تأمین می‌کند. همچنین ۲۰۰ هزار لیتر دیگر نیز در هشت مرکز بخش خصوصی که در گذشته مجوز دریافت پلاسما را دریافت کرده‌اند،حاصل می‌شود. به این ترتیب از این میزان پلاسما ۵۰ درصد داروهای مشتق از پلاسما از طریق پالایش قراردادی تولید می‌شود.

وی درادامه اضافه می‌کند: طی پالایش قراردادی پلاسمای ایرانی با نظارت سازمان غذا و دارو به پالایشگرهای بین المللی ارسال شده که با نظارت این سازمان وسازمان انتقال خون به داروهای مشتق از پلاسما تبدیل می‌شود. از همین رو سال گذشته سازمان بهداشت جهانی مدل ایرانی تولید پلاسما و داروهای مشتق را از طریق پالایش قراردادی به عنوان مدل موفق در کشورهای در حال توسعه معرفی کرد. چنان که براساس گزارشی در همین زمینه اعلام شد، شیوه پالایش قراردادی در کشور منجر به کاهش ۱۷ میلیون دلاری ارزبری برای تولید داروهای مشتق از پلاسما شده است.

دکتر پورفتح الله با اشاره به اینکه هزینه تولید هر واحد از خون‌های نادر برای سازمان انتقال خون ۵ میلیون تومان است، می‌افزاید:در دنیا ۲۳ کشور برنامه خون‌های نادر را دارند که کشور ما در زمره این کشورها قرار دارد. چنان که در حال حاضر بیش از۳۰ گروه خونی نادر در ایران شناسایی شده و اهدا کنندگان آن‌ها در قالب داوطلبان اهدای خون طبقه بندی شده‌اند. در صورت لزوم نیز در سیستم‌های منهای ۷۰ درجه این خون‌ها به مدت ۱۵ سال نگهداری خواهند شد. در واقع با شناسایی هرمورد گروه خونی نادر، موفق به پاسخ به نیاز آن‌ها شده‌ایم.

دکتر پورفتح الله در خصوص میزان اهدای خون در ایام ماه رمضان هم می‌گوید: رمضان امسال بر خلاف سال‌های گذشته که با مشکل کمبود خون مواجه بودیم با یاری اهداکنندگان مستمرخون از طریق فراخوان مؤثر توانستیم با ۹ برابر مصرف روزانه کشور وارد ماه مبارک رمضان شویم و در طول این ایام نیز در تهران چیزی حدود ۱۰۰۰ واحد روزانه خون و فراورده خونی تولید کنیم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.