۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۶
کد خبر: 538673

گزارش از شخص

دشمن دوست داشتنی

«پاول دورف» می گوید آمریکایی ها به «تلگرام» پیشنهاد رشوه دادند

قدس/ مجید تربت زاده : اصلاً تعجب نکنید! مدیر عاملی که پیش از اینها، دیگر پیام رسان های اجتماعی را «آشغال» خطاب کرده است ، لابد اظهار نظرها و خبرهای عجیب و غریب تری هم توی آستینش دارد که هر از چندی با رو کردن یکی از آنها مردم جهان را غافلگیر کند. «پاول دورف» بنیانگذار «تلگرام» بتازگی ادعا کرده است : « سال پیش، هنگام اقامت یک هفته ای تیم برنامه نویسان تلگرام در آمریکا، آژانس های امنیتی این کشور تلاش کردند تا به توسعه دهندگان ما رشوه پرداخت کنند». آقای مدیر عامل همچنین می گوید «اف بی ای» شخص او را تحت فشار قرار داده و بعد اضافه می کند: « ساده لوحانه است اگر تصور کنیم می شود یک اپلیکیشن مستقل و کاملاً امن را از داخل آمریکا مدیریت کرد».

دشمن دوست داشتنی

روایت اول

«پاوِل والِریویچ دورُف» مهندس امور رایانه ، روسی و 32 ساله که بیشتر یک کارآفرین به شمار می ورد و کارش هم راه اندازی شبکه های اجتماعی و پیام رسان است. در شهر «سن پترزبورگ» به دنیا آمده اما بیشتر روزگار کودکی اش را با پدر که یک لغت شناس بود در ایتالیا گذرانده است. «پاول» در فعالیتهایش ، دست تنها نبوده و برادر بزرگش «نیکلای» را هم در کنارش داشته است. می گویند نسخه روسی «فیسبوک» معروف به «وی کی» که محبوبیت زیادی در روسیه، اوکراین ،بلاروس ، مولداوی و روس زبانهای جهان دارد در واقع کار همین «نیکلای» است. او اکنون در خارج از روسیه زندگی می کند.

روایت دوم

آنهایی که عادت دارند به پدیده هایی مانند «پاول»  و تلگرامش عمیق تر و حتی بدبینانه تر نگاه کنند ، بنیانگذار پیام رسان های روسی را کمی دقیق تر تعریف کرده اند. با تعاریف آنها مهندس جوان ، دکتری زبانش شناسی هم دارد و از جمله تیزهوش ترین دانشجویان دانشگاه سن پترزبورگ به شمار می رفته است. «پاول» یک یهودی است اما نه به متعصبی پدرش که همیشه در آغاز کلاسهایش در دانشگاه باید بخش هایی از «تناخ» - کتاب مقدس یهودیان – را می خواند. در جریان کودتای آمریکایی در اوکراین از دستور دولت روسیه برای بستن صفحات رهبران کودتا در «وی کی» سرباز می زند و به همین دلیل از طرف دولت تحت فشار قرار می گیرد.

شما قضاوت کنید

سخت است باور کنیم وقتی ایده راه اندازی «تلگرام» به سرش زد ، روی استقبال باور نکردنی ایرانی ها هم حساب کرده بود. سخت تر اینکه بخواهیم در تفسیر و تحلیل هایمان به این نکته برسیم که «پاول» و تلگرامش از همان روزهای نخست دست در دست صهیونیستها ، تنها برای هدف گرفتن ایران و ایرانی ها شروع به کار کردند. البته آنقدرها هم خوش خیال نیستیم که ادعای مالک و بنیانگذار تلگرام را مبنی بر امنیت صد درصدی تلگرام و مستقل بودن و ... را فوری باور کنیم. آمار امروز کاربران این پیام رسان را دقیق نمی دانیم اما سه سال پیش بود که «پاول» اعلام کرد تعداد استفاده کنندگان این پیام رسان به 100 میلیون نفر رسید. مدتی پیش هم گفت : تلگرام میزبان بیش از 40 میلیون ایرانی است... حالا خودتان قضاوت کنید ماجرا از چه قرار است!

آبشان به یک جوب نرفت

به «زاکر برگ روسیه » هم معروف است و در حال حاضر یک تبعیدی به شمار می رود. آبشان از همان آغاز مشهور شدن با دولتی ها به یک جوب نرفت. وقتی پیشنهاد همکاری اطلاعاتی امنیتی دولت را رد کرد معتقد بود این سبب کاهش اعتماد کاربران « وی کی» و سپس کوچ آنها می شود. خلاصه کار به یکی دو بار بازداشت و احضار خلاصه نشد. دولتی ها اسنادی را رو کردند که نشان از همکاری دیرینه «پاول» و پیام رسانش با نهادهای اطلاعاتی و امنیتی داشت. ضربه کاری بود و اعتبار شبکه اش را کاهش داد. او نیز بیکار ننشست و همه مدارک مربوط به تقاضا ها و فشارهایی را که دولت به او وارد کرده بود رو کرد و ... خلاصه برای همیشه روسیه را ترک کرد.

بیخیال

به «اسنودن» و افشاگری هایش عشق می ورزد. حتی پیشتر به او پیشنهادکار در «تلگرام» را هم داده است.یکجا و در یک کشور ارام نمی گیرد. بیشتر به یک جهانگرد دائم السفر شبیه است که هیچوقت دوربین حرفه ای اش را از خودش دور نمی کند. عکس های هنری اش را از نقاط مختلف جهان یکسره در صفحه شخصی اش منتشر می کند تا بگوید: بیخیال حرف و حدیث های سیاسی و غیر سیاسی ! البته با آن همه خبر و تفسیر و تحلیل های کارشناسانه در باره اینکه برخی مقامهای اسرائیلی او را برادر خوب خودشان خوانده اند ، تلگرام در اسرائیل بسیار پرطرفدار است ، بخشی از هزینه های آن توسط صهیونیستها تأمین می شود و ... آیا واقعاً می شود بیخیال «تلگرام» شد؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.