اصفهان- «اصفهان- نصف جهان» برندی است که مردم اصفهان و ایران سال‌هاست با آن عجین شده‌اند و حتی این شهرت در بین گردشگران خارجی نیز مطرح‌شده است. اما این برند قرار است به‌زودی دست‌خوش تغییرات جدیدی شود که چندان به مذاق شهروندان اصفهانی و هنرمندان خوش نیامده است.

«اصفهان، داستان گفته نشده» به مذاق هنرمندان خوش نیامد/ حرکتی که متولی‌اش فرهنگ نیست

قدس آنلاین، گروه استان ها- راضیه کشاورز: برند فعلی شهر اصفهان شهرت تاریخی و بین المللی دارد، به طوری که نماد اصلی یکی از پروژه های شاخص شهراصفهان نیم کره ای برای مطرح کردن برند اصفهان نصف جهان است.

در گزارش قبل با توجه به تصمیم اتاق بازرگانی اصفهان برای تغییر برند شهر اصفهان از «اصفهان نصف جهان» به «اصفهان، داستان گفته نشده» برای استفاده در سطح بین المللی، نظر تعدادی از شهروندان و مسؤلان اصفهان را جویا شدیم.

انتشار اولین گزارش درباره برند جدید اصفهان بازتاب های زیادی داشت، عده ای از شهروندان در تماس با دفتر سرپرستی قدس آنلاین در اصفهان نظرات خود را مطرح و عده ای دیگر از اهالی قلم از طریق فضای مجازی اعلام نظر کردند.

در ابتدای این گزارش به چند مورد از پیام های رسیده اشاره می کنیم:

حسین صادق زاده حقوقدان و چهره ماندگار استان در عرصه فرهنگی می گوید: «احسنت؛ قبلا شنیده بودم. دیگر کمبودی در شهر و مدیریت شهری در حوزه مباحث مربوط  به اتاق بازرگانی نبود که الان قصد تغییر برند دارند، چرا اینقدر از اصل دور می شویم؟ خانه از پایبست ویران است خواجه اندر نقش ایوان است؛ حالا این برند تغییر کرد... بقول علما: «ثم ماذا»، خداوکیلی قلم به دستان آزاده در این خصوص که می توانند هزینه زایی دیگری در عرصه شهری را رقم بزنند چند جمله بنویسند، به امید روزی که گوشت های داخل قرمه سبزی را ببینیم و نه قاف و غین آن را!»

محسن هیئتیان یکی از هنرمندان عکاس اصفهان هم معتقد است: «تغییر برند مستلزم تشکیل کارگروه و جلسه های متعدد و در اختیارگرفتن مشاور هست که این ها بیشتر شبیه تلاش برای بالاخره یه جوری هزینه کردن پول هاست وگرنه هیچ دلیل عقلی و منطقی برای چنین کاری وجود ندارد، وقتی شما یک برند خوب رو با صرف هزینه و زمان زیاد تا حدی بین مخاطبتون جا میندازید چه دلیلی وجود داره که بخواید برند رو عوض کنید؟ عوض کنید که دوباره یه عده آدم به عنوان مشاور و کارگروه بشینن و هزینه تراشی کنن برای شهر که خوب حالا چگونه بیایم برند جدید رو جا بندازیم؟ براش تبلیغ کنیم و... . بعد هم به نظر من برندی که به عنوان جایگزین معرفی شده هیچ مزیتی نسبت به نصف جهان ندارد.»

تغییر برند اصفهان نوعی خود زنی است

منصورگلناری رییس سابق خانه مطبوعات و خبرنگاران استان اصفهان نیز در اعلام نظر خود آورده است: «به نظرم این تغییر برند بیشتر از اینکه به بازیابی اصفهان وتوسعه آن کمک کند، بیشتر موجب انفعال خواهد شد و نوعی خود زنی است؛ چراکه درحال حاضر ادعاها و مطالبات مردم و مسؤلان در مورد جایگاه اصفهان برمبنای «اصفهان، نصف جهان» است واگراین علم و پرچم را پایین بکشیم در واقع خودمان به دست خودمان سطح انتظار و توقع را تنزل داده ایم و دست آویز مهم و بلند برای مطالبه گری خود را از دست داده ایم؛ البته معتقدم اگرنشستی دراین زمینه برگزارکنیم نتیجه بهتری می دهد.»

امیر اکبری سردبیر روزنامه اصفهان امروز اما در اظهارنظری متفاوت عنوان می کند که: «پروسه تعیین برند جدید اصفهان تا جایی که من اطلاع دارم حاصل چندین سال کار کارشناسی در حوزه گردشگری، تبلیغات، برندینگ و حاصل مشورت و تأیید طیف وسیعی از فعالان فرهنگی، سیاسی، گردشگری و مذهبی بوده است.

خارج از ایران شعار «اصفهان نصف جهان» برای درصد زیادی از گردشگران فاقد هرگونه معنی و جاذبه ای بوده، لذا از جنبه تخصصی پیش بینی شعار جدید برای معرفی اصفهان یکی از اساسی ترین نیازهای رشد و توسعه گردشگری بوده است. این مراحل شامل برند اصفهان(گرافیک) و شعار بوده است و در شیوه نامه برندینگ جدید تا جایی که اطلاع دارم شعار اصفهان نصف جهان برای گردشگری داخلی و شعار جدید برای تبلیغات خارجی استفاده خواهد شد.»

یکی از شهروندان اصفهانی نیز معتقد است برای اتخاذ تصمیم های مهم و اساسی باید نظرسنجی وسیعی انجام و سپس به اجماع برسند.

احمد یاوری می گوید: اگر قرار است تغییر برند شهر اصفهان قطعی شود، استفاده از نظر مردم می توانست در رسیدن به برندی بهتر از آنچه عنوان شده کارساز باشد.

شانس آوردیم نام شهر اصفهان را تغییر نداده اند!

پس از شنیدن اظهارنظرهای متفاوت، به سراغ یکی از هنرمندان و بازیگران مطرح این خطه ای کشورمان رفتیم تا نظر ایشان را هم در این رابطه جویا شویم.

حسن اکلیلی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین می گوید: من به عنوان یک شهروند معتقدم اتاق بازرگانی اصفهان با تغییر برند این شهر، یک پیشینه ای را از بین می برند اما انتخاب برند با عنوان پسوند «اصفهان نصف جهان قصه ناتمام» بهتر است.

وی ادامه می دهد: عنوان «اصفهان نصف جهان» به سالیان دور بازمی گردد و برند ارزشمندی است.

این بازیگر مطرح عرصه تئاتر و تلویزیون با تاکید بر اینکه تغییر برند شهر اصفهان به هیچ عنوان نباید انجام شود، تصریح می کند: شانس آوردیم تلاش نکردند اسم شهر اصفهان را تغییر دهند! ما باید وامدار گذشتگاه باشیم و داشته هایمان را به خوبی حفظ کنیم.

وی یادآور می شود: اگر قصد این است که برند دیگری را به نام برند دوم برای شهر اصفهان تعریف کنند می توان عنوانی همچون «اصفهان شهر آسمانی» باشد و پس از آن اگر از این عنوان استقبال شد، بگوییم زمانی اصفهان نصف جهان بوده است.

اکلیلی در پاسخ به این پرسش که آیا در این زمینه نظر سنجی از اصحاب هنر و فرهنگ اصفهان انجام شده است؟ می گوید: به هیچ عنوان نظرسنجی انجام نشده و اگر اتاق بازرگانی ادعایی برای انجام نظرسنجی از اصحاب فرهنگ و هنر اصفهان دارد، به جرأت می گویم با توجه به اینکه من با همه کانون های فرهنگی، شعرا، ادبا و فرهیختگان این شهر ارتباطی نزدیک دارم، اگر چنین مسأله ای را بشوند، بسیار ناراحت خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه هر انسان عاقلی به سختی تغییر برند این شهرتاریخی را هر چند که در سطح برون مرزی باشد، می پذیرد، تاکید می کند: با تغییر برند، جنایت جدیدی در حق اصفهان انجام داده ایم.

«اصفهان نصف جهان» یک شعار بوده که به نشان تبدیل شده است

بر خلاف نظر حسن اکلیلی بازیگر مطرح تئاتر و تلویزیون، معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان اما از این تصمیم خشنود و با آن موافق است.

علی قاسم زاده اظهار می کند: ما عناوین متعددی از جمله «اصفهان نصف جهان» یا «اصفهان شهر گنبدهای فیروزه ای» را داشته ایم اما نشان گرافیکی که هر کجا دیده شد، معرف اصفهان باشد را نداشتیم، نشانی که می تواند بر روی پرچم اصفهان قرار گیرد و معرف این شهر تاریخی باشد.

وی می افزاید:کاری که اخیراً برای تغییر برند اصفهان انجام شده نسبتاًخوب است و ترجمه آن که Isfahan; The Untold story «اصفهان داستان گفته نشده» یا «داستان نیمه تمام» است به نظر من می تواند یک نقطه اوج مجددی برای معرفی اصفهان در سطح بین المللی باشد.

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان تصریح می کند: البته این تصمیم بی شک موافقان و مخالفان زیادی دارد اما به نظر می رسد به عنوان نشان جدید اگر بر روی هر کالایی که از اصفهان به هر جای دنیا صادر می شود، حک شود، خوب است.

وی با اشاره به اینکه تعریف برند جدید برای شهر اصفهان ضرورت داشت، ادامه می دهد: درواقع قرار است هر کارخانه ای که کالایی را تولید می کند یا هنرمندی که اثری را خلق می کند این نشان شهر اصفهان را بر روی کالای خود استفاده کند که به نظر من ایده خوبی است تا اصفهان با برندی  مشخص در سطح بین الملل شناخته شود.

قاسم زاده معتقد است اصفهان نصف جهان یک شعار بوده که به یک نشان تبدیل شده است اما تعریف یک برند می تواند نقطه مثبتی برای این شهر تلقی شود.

حجت الاسلام والمسلمین ارزانی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان نیز به خبرنگار ما می گوید: من در ابتدا وقتی در جریان تغییر برند شهر اصفهان قرار گرفتم با این تصمیم به شدت مخالف بودم اما هنگامی که در جریان فرآیند آن قرار گرفتم از ادامه مخالفت امتناع و موافقت خود را اعلام کردم؛ هر چند معتقدم نباید زیاد وارد اینگونه مباحث شد!

«داستان گفته نشده» نوعی صحبت شعارگونه را به ذهن متبادر می سازد

فرهنگ پژوه و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد تاکید می کند: از نظر فرهنگ شناسی، برندسازی نوعی نماد پردازی به شمار می رود و نماد شهری در زمینه تبدیل فرهنگ که نوعی باور ذهنی است، به تمدن که نوعی عینی سازی است، نقش مهمی دارد، لذا هر نمادی معرف حوزه ای متمدن است.

دکتر «نرگس عطریان» در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین، تصریح می کند: اصطلاح «اصفهان نصف جهان» در دنیای جهانی شدن عصر مدرنیته، خاصیت نماد پردازی خود را رعایت کرده و گویای ویژگی مورد نظر خود است و تغییر فرهنگ حرکتی بسیار تدریجی می باشد و تغییر یک عنصر از ترکیبی فرهنگی باید علت و خاصیت مطلوب خود را داشته باشد.

وی می افزاید: حال این پرسش پیش می آید که تغییر این برند مطلوب چه تغییری در کلیات مجموعه فرهنگی اصفهان با تمدن دیرینه ایجاد می کند؟، در عین حال که داستان گفته نشده ... چرا!؟

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد می گوید: ای کاش حداقل در برند جدید اصفهان از اصطلاحی مثل وصف نشدنی استفاده می کردند تا بار تکامل را حامل می شد.

وی یادآور می شود: در پاسخ به اینکه مطرح می شود «اصفهان نصف جهان» یک شعار است، باید گفت جنس این دو مدل گفتاری یکسان به نظر می رسد و داستان گفته نشده هم نوعی صحبت شعارگونه را به ذهن متبادر می سازد، اما این موضوع نمی تواند دلیل خوبی برای تغییر برند مطرح اصفهان به برند جدید باشد!

در این گزارش هم نظر موافقان و مخالفان برند جدید شهر اصفهان از نظرتان گذشت، در حالی که عده ای معتقد بودند برند «اصفهان نصف جهان» بسیار گویا وجا افتاده است و نباید تغییر کند، برخی دیگر اعلام کردند که اصفهان برای حضور در بازارهای جهانی نیاز به برند جدید دارد.

در گزارش سوم با تکیه بر نظرات تعدادی دیگر از مدیران، هنرمندان و کارشناسان در این باره به جمع بندی نهایی خواهیم رسید با ما همراه باشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.