مشهد-جنون سرعت و بی توجهی به آئین راهنمایی و رانندگی موجب شده است تا بنا بر گفته مدیر مرکز کنترل ترافیک مشهد معابر این شهر معادل تعداد مسافران یک هواپیمای بوئینگ و به تعداد ۲۷۵ نفر تلفات بدهد.

معابر مشهد معادل سقوط یک هواپیمای بویینگ تلفات می‌دهد

مهناز خجسته نیا: مرکز کنترل ترافیک کلانشهر مشهد سال ۱۳۷۹ با تجهیز ۱۵ دوربین ثبت تصاویر ترافیکی راه اندازی شد و از همان سال مطالعاتی برای توسعه حوزه فعالیت این مرکز به کل محدوده شهر حتی مناطق منفصل شهری آغاز شد تا اینکه هم اکنون ۳۵۰ دوربین نظارت تصویری و ۱۰۹ دوربین ثبت تخلفات و ۲۲۵ تقاطع فرماندهی زیر مجموعه این مرکز بشمار می‌آیند. هرچند تجهیزات دیگری از جمله تابلوهای پیام متغییر برای اطلاع رسانی از وضعیت ترافیک هم اضافه شده است.

رصد سه گانه خودروها در مشهد

مدیر مرکز کنترل ترافیک مشهد در تشریح جزئیات عملکرد این مرکز در بازدید خبرنگار قدس از این مرکز گفت: دوربین‌های ثبت تخلف ما سه دسته‌اند که شامل ثبت تخلف سرعت، عبور از چراغ قرمز و طرح ترافیک می‌شوند.
مهندس راد با بیان اینکه تنها نصب تجهیزات ترافیکی و ثبت تخلفات برعهده این مرکز است و اعمال قانون برای این تخلفات به پلیس سپرده می‌شود، افزود: از نظر قانون، مرکز کنترل ترافیک هیچ مجوزی برای اعمال جریمه تخلف ندارد.
وی تعداد کل مجموعه دوربین‌های ثبت تخلف را ۱۰۹ مورد اعلام و اظهار کرد: دوربین‌های ثبت سرعت تمام تخلفاتی را که با سرعت بیش از حد مجاز رخ می‌دهد با عکس پلاک خودرو و تعیین سرعت در اختیار پلیس می‌گذارند.
وی با بیان اینکه این دوربین‌ها معمولاً در بزرگراه‌ها نصب می‌شوند، تصریح کرد: چون هدف ما تنها جریمه کردن نیست به هیچ وجه این دوربین‌ها را پنهان نمی‌کنیم و حتی با تابلوهای پیام متغییر مکان آن‌ها را نیز اعلام کرده‌ایم چراکه هدف اصلی ما کاهش تعداد تخلفات است که خوشبختانه تا حدودی به این هدف رسیده‌ایم.

ثبت روزانه ۸ هزار تخلف در محدوده طرح ترافیک

مدیر مرکز کنترل ترافیک شهر مشهد ورود به طرح ترافیک را بیشترین تخلف‌ ثبت شده توسط دوربین‌ها دانست و افزود: روزانه حداقل ۸۰۰۰ مورد تخلف ورود به محدوده طرح ترافیک توسط این دوربین‌ها ثبت و در اختیار پلیس گذاشته می‌شود.
مهندس راد با بیان اینکه بیشتر تمرکز نصب دوربین طرح ترافیک در مبادی ورودی محدوده است، گفت: تعداد معدودی دوربین نیز در داخل طرح نصب شده است.
وی با اشاره به آزادی ورود تمام خودروها به محدوده طرح ترافیک، فقط در روز جمعه اظهار داشت: اما در همه تعطیلات رسمی به غیر از جمعه اعمال تخلف ورود به طرح ترافیک ثبت می‌شود که این موضوع به یکی از اشتباهات رایج شهروندان تبدیل شده است.
وی دلیل اجرای طرح ترافیک در سایر تعطیلات رسمی را مصوبه شورای هماهنگی ترافیک کشور اعلام و تصریح کرد: این امر قانونی است و اعمال سلیقه‌ای ممکن نیست.
به گفته وی چون اغلب پیک ترافیک هسته مرکزی در تعطیلات خاص رسمی اتفاق می‌افتد، قانون اجرای طرح ترافیک را مصوب کرده که کاری پذیرفته شده هم هست چون حجم بالای تردد خودروها در این روزها باعث می‌شود تا اصلاً مسیر ورودی طرح بسته شود.

جریمه عبور از خط ایست

مهندس راد ثبت تخلفاتی چون تردد خودروها در خطوط ویژه و عبور از چراغ قرمز را از دیگر تخلفات ترافیکی عنوان کرد و ادامه داد: در زمان چراغ قرمز اگر پلاک عقب خودرو از خط ایست عبور کرده باشد، حتماً اعمال قانون می‌شود در حالی که گاهی به عبور پلاک جلو خودرو از خط ایست فرجه داده می‌شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر سه حرکت مستقیم، راست گرد و چپ گرد زیر نظر دوربین‌ها ثبت تخلف هستند، یادآور شد: اما در گذشته برخلاف قانون راهنمایی و رانندگی راست گرد آزاد بود که خوشبختانه این قانون نیز اجرایی شده است.
به گفته وی تنها دو مورد گردش به راست در چهارراه‌ها استثنا دارد که یکی چهارراه‌های دارای لچکی مجزاست و برخی هم با نصب تابلوی مشخص استثنا شده‌اند.

رکورد ۲۴۷ کیلومتری ثبت سرعت در مشهد

مدیر مرکز کنترل ترافیک مشهد در ادامه به بالاترین سرعتی که تاکنون در سطح شهر مشهد توسط دوربین‌های نظارتی ثبت شده، اشاره کرد و گفت: سرعت ۲۴۷ کیلومتری یک خودرو بنز در بلوار وکیل آباد بالاترین سرعت ثبت شده در مشهد است.
به گفته وی این سرعت سال ۹۲ ساعت ۳ صبح با عکس خودرو توسط دوربین‌های نظارتی ثبت شده است.
«راد» با اشاره به عادت برخی رانندگان به سرعت بالا افزود: این رانندگان جزو شهروندان پرخطر به شمار می‌آیند.
وی با بیان اینکه رانندگان پرخطر به رانندگانی اطلاق می‌شود که سرعت بالای ۱۲۵ کیلومتر را بیش از چهار بار در ماه داشته باشند، اضافه کرد: پس از شناسایی این متخلفان توسط دوربین‌های نظارتی، عکس آن‌ها برای معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری ارسال می‌شود تا خودورهای مذکور توسط پلیس متوقف شود.

وی ثبت سرعت‌هایی چون ۱۱۳، ۱۳۶ و ۱۳۴ را برای پلاک خودوریی شخصی که سال گذشته منجر به انحراف به مسیر قطار شهری در بلوار وکیل‌آباد شد، نمونه تخلفات ثبت شده برشمرد و افزود: این در حالی است که بالاترین سرعت مجاز در معابر شهری ۸۰ کیلومتر است.
او با اشاره به رصد تخلفات در کمتر از سه دقیقه تصریح کرد: در صورت ثبت تلفن راننده متخلف خودرو در سامانه پیامکی به فاصله کمتر از دو دقیقه پس از اعمال قانون نیز پیامک آن ارسال می‌شود.

روند کاهش تخلف‌های رانندگی در مشهد

مدیر مرکز کنترل ترافیک کاهش ۴۵ درصدی تخلفات در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ را به فال نیک گرفت و اظهار داشت: متوسط تعداد تخلفات طی یک ماه از سال ۹۴ بیش از ۸۰۴ هزار مورد بوده که این رقم در سال ۹۵ به ۴۳۶ هزار رسیده که معادل ۴۵ درصد کاهش است.
این مقام مسئول کاهش تعداد تلفات انسانی در تصادفات را خیلی مهم‌تر از تعداد تخلفات ثبت شده عنوان کرد و افزود: گرچه تعداد خودروها در سال ۹۴ نسبت به سال ۸۴ بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته، اما تلفات ناشی از تصادفات از ۴۸۴ مورد در سال ۸۴ به ۲۷۵ مورد در سال ۹۴ رسیده است.
وی با بیان اینکه این رقم هنوز هم زیاد و غیر قابل قبول است، گفت: با احتساب این آمار انگار هر سال یک هواپیمای بویینگ در مشهد سقوط می‌کند.
وی تعداد تخلفات ثبت شده در اسفند ماه سال گذشته را ۳۰۱ هزار و ۴۸۸ مورد اعلام و بیان کرد: طرح ترافیک بالاترین ثبت تخلفات و چراغ قرمز کمترین ثبت تخلف در مشهد را داشته است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.