مشهد- شهر مشهد افزون بر اینکه کلان شهری مذهبی است، وجود حرم مطهر رضوی در این کلان شهر نیز سبب شده تا فعالیت علاقمندان به امور قرآنی نیز چشمگیر باشد و بخش قابل توجهی از این نوع فعالیت‌ها در قالب هنرهای قرآنی در جامعه گسترش یابد.

مشهد قطب خوشنویسی کشور است

مهدیه قمری: در این میان، تنوع هنرهای قرآنی همچون خوشنویسی، تذهیب و ... با وجود فعالیت مجدانه هنرمندان مشهد و سایر شهرستان‌های خراسان رضوی سبب شده تا این استان علاوه بر این که در خصوص این هنرها حرفی برای گفتن داشته باشد، به گفته اهل فن، به یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های هنرهای قرآنی در کشور تبدیل شده است.
از سوی دیگر برگزاری نمایشگاه، بین‌المللی قرآن و عترت در مشهد که هر ساله شمار زیادی از هنرمندان فعال در عرصه هنرهای قرآنی را دور هم جمع می‌کند، امسال نیز به وظیفه خود در این عرصه عمل کرد و همزمان با دوازدهمین دوره این نمایشگاه هنرمندان شاخص و باتجربه را دور یکدیگر جمع کرد تا مردم بیشتر با فضای هنری این بخش آشنا شوند.
نمایشگاه امسال اگرچه غرفه‌ای را به اجرای زنده هنرهای قرآنی متنوع داده بود، اما خوشنویسی هنرمندان در سبک‌ها و شیوه‌های مختلف، زیبایی خاصی به آن بخشیده بود و این امر سبب شد تا بازدیدکنندگان وقت بیشتری را برای این بخش بگذارند.
حسن صالحیان، یکی از هنرمندان خوشنویس که ۲۰ سال سابقه فعالیت در این عرصه را دارد، افزون بر خوشنویسی و بهره‌گیری از سبک ثلث و نستعلیق در کنار نقاشی خط، طی یک هفته برگزاری دوازدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد، هنر خود را برای مردم هر شب به طور زنده اجرا می‌کرد و این بخش با استقبال بسیار خوب مردم روبه رو شد، این امر بهانه ای شد تا با این هنرمند فعال و باتجربه به گفت و گو بنشینیم که در ادامه می‌خوانید.

*لطفا در ابتدا در خصوص ویژگی‌ها و ظرفیت‌های خوشنویسی به عنوان یکی از هنرهای شاخص قرآنی مشهد بفرمایید؟

مشهد و سایر شهرستان‌های خراسان رضوی هنرمندان فعال بسیاری دارد که هر کدام در خوشنویسی در سطح این استان، کشور و حتی خارج از ایران، به واسطه اینکه در جشنواره‌ها و مسابقات مختلفی شرکت کرده و مقام‌های قابل توجهی کسب می‌کنند، بی‌تردید، یکی از قطب‌های مهم این هنر قرآنی در کشور محسوب می‌شود.
افزون بر این، هنرمندان خوشنویس خراسان رضوی دارای سبک‌های مختلفی هستند که هم برخی از سبک‌ها را خود ابداع کرده‌اند، هم شمار دیگری را که معمولاً در کشورهای محدودی مورد استفاده قرار می‌گیرد، به علاقمندان در قالب آثار خود، معرفی می‌کنند.

*شماری از کارشناسان و هنرمندان خوشنویس اعتقاد دارند که این هنر می‌تواند فرهنگ ایرانی اسلامی را به مردم بیشتر منتقل کند، نظر شما در این خصوص چیست؟

بی تردید، همین طور است، زیرا خوشنویسی افزون بر اینکه می‌تواند آیات قرآنی را با خط و سبکی زیبا در اختیار همه مردم قرار دهد، مفاهیم و ارزش‌های ایرانی اسلامی را از طریق نگارش احادبث و اشعار به نسل‌های مختلف منتقل کند.

*با توجه به این موارد، به نظر شما نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد تا چه اندازه در معرفی بیشتر هنرهای قرآنی همچون خوشنویسی نقش داشته است؟

بی‌تردید، نقش مهمی دارد، زیرا اجرای زنده هنرهای مختلف قرآنی افزون بر اینکه علاقمندان بیشتری را به این رشته‌ها جذب می‌کند، مردم را با این هنر و تنوع آن بیشتر آشنا می‌سازد، اما امسال به دلیل کوچک بودن فضای نمایشگاهی نسبت به سال‌های گذشته، هنرمندان کمتری در این بخش حضور یافته‌اند که این امر سبب شده تا امکان معرفی رشته‌های مختلف هنرهای قرآنی کمتر ایجاد شود.

*عمده مشکلات هنرمندان خوشنویس خراسان رضوی را چه می‌دانید؟

حمایت نکردن مسئولن فرهنگی از این گروه از هنرمندان شاید مهم‌ترین مشکل باشد، به عنوان مثال، بیمه هنرمندان برای آنان با مشکلاتی همراه است چون مسئولان مرتبط با این بخش، شرایط سختی برای بیمه شدن هنرمند می‌گذارند، مثلاً اگر هنرمند جایی غیر از هنر خود در مقطعی کوتاه بیمه شده باشد، دیگر نمی‌تواند از بیمه هنرمندان استفاده کند.
استقبال جوانان مشهدی از خوشنویسی چگونه است؟
استقبال خوب است، اما معمولاً به جوانان توصیه می‌کنم، با نگاه کسب درآمد و شغل، خوشنویسی را دنبال نکنند، زیرا این هنر، قدسی بوده و برای ادامه آن، علاقه شرط اول است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.