روابط عمومی سازمان غذا و دارو در اطلاعیه‌ای برخی فراورده‌های غذایی ترش‌مزه را به‌علت جعل یا نداشتن اسناد بهداشتی مورد نیاز غیرمجاز اعلام کرد و از مردم خواست از خریداری آن‌ها بپرهیزند.

ترش‌مزه‌های بدجنس

بدون‌مجوزه‌ها معرفی شدند

سازمان غذا و دارو از آنجایی‌که می‌دانسته ما نوجوان‌ها تا چشممان به خوراکی‌های ترش‌مزه‌ای مثل لواشک و ترشک و آلوچه می‌افتد، آب دهانمان راه افتاده و سریع برای خریدشان وسوسه می‌شویم و هیچ‌کاری هم به بهداشتی بودن و نبودنش نداریم،  لطف کرده و توی یک فهرست بلندبالا، نام‌های تجاری که این خوشمزه‌ها را بدون‌مجوز بهداشتی تولید می‌کنند، معرفی کرده تا گولشان را نخوریم و از این به‌بعد موقع خرید حواسمان را جمع کرده و به نام کالا، نشان استاندارد و سایر نکات بهداشتی توجه کرده و هر خرت‌وپرتی را به‌عنوان خوراکی نخریم. براساس این فهرست، ﻟﻮاﺷﮏ با نام تجاری ﺑﻠﻮچ، آﻟﻮﭼﻪ ﻓﺮاوری‌ﺷﺪه با نام‌های تجاری ﺑﻬﻨﺎزﺗﺮش، ﻣﯽﺧﻮش، آﻟﻮﭼﻪ ﻓﺮآوری‌ﺷﺪه، آﻟﻮﭼﻪ ذﻏﺎل‌اﺧﺘﻪ با نام  تجاری ﺻبا، ﻟﻮاﺷﮏ روﻟﯽ ﺻﻨﺎﯾﻊ اورﻣﺎن با نام تجاری اورﻣﺎن، آﻟﻮﭼﻪ با نام تجاری ارﻏﻮان، آﻟﺒﺎﻟﻮ ﻋﺴﻠﯽ با نام تجاری ﯾﺎﺳﯿﻦ و آﻟﻮﭼﻪ زرداﻟﻮ و ﺧﺸﮑﺒﺎر با نام تجاری ﻫﻔﺖ‌ﺳﺘﺎره به‌علت جعل اسناد موردنیاز اداره ‌کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی به‌عنوان محصولات غیرمجاز برای عرضه و مصرف معرفی شده‌اند.

همچنین لواﺷﮏ ﺷﺮﮐﺖ ارس آذرﺑﺎﯾﺠﺎن با نام تجاری ارس‌ﺗﺮش، اﻧﻮاع ﻣﯿﻮه ﻓﺮاوری‌ﺷﺪه ﺷﺎﻣﻞ زردآﻟﻮ، آﻟﻮﭼﻪ ﺟﻨﮕﻠﯽ، ﻫﻔﺖ ﻣﯿﻮه، آﻟﺒﺎﻟﻮ زﻏﺎل‌اﺧﺘﻪ و آﻟﻮﭼﻪ ﻗﺮﻣﺰ با نام تجاری ﺳﺎﺗﮕﯿﻨﺎ، آﻟﻮﭼﻪ و زردآﻟﻮ ﻣﺤﺼﻮل ﺷﺮﮐﺖ ﺗﺮش‌آوران ﺳﯿﺎﻣﮏ با نام تجاری اﺻﻞ اﮐﺒﺮی ﻗﻤﺮاﻟﺪﯾﻦ به‌عنوان محصولات غیرمجاز معرفی شده‌اند.

در ادامه اطلاعیه روابط عمومی سازمان غذا و دارو، آﻟﻮﭼﻪ ﻧﮕﯿﻦ با نام تجاری ﻃﻼﯾﯽ و ﻓﺮآوری ﻟﻮاﺷﮏ، ﻓﺮآوری ﻫﻔﺖ ﻣﯿﻮه، ﻓﺮآوری آﻟﻮﭼﻪ ﺷﺮاﺑﯽ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺷﺮﮐﺖ ﺗﻮﻟﯿﺪ و ﻓﺮآوری ﺧﺸﮑﺒﺎر آذرﻣﺘﯿﻦ با نام تجاری ﺗﺮش‌ﺗﮏ نیز به‌دلیل نداشتن مجوزهای قانونی لازم غیرمجاز شمرده شده‌اند.

غیربهداشتی‌ها را معرفی کنید

 قدیم‌ها که این‌جور خوراکی‌ها در خانه توسط مامان‌ها و مادربزرگ‌ها تهیه می‌شد، این‌قدر دردسر نداشتیم، چون همه این خوراکی‌ها با وسواس مادرانه تهیه می‌شد و چون مادرها حسابی نگران جگرگوشه‌هایشان بودند، مو لای درز بهداشت و تر و تمیز بودن این مواد نمی‌رفت. شاید به همین خاطر است که ما هنوز این خوردنی‌های خوشمزه و بچه گول‌زن را به‌راحتی می‌خریم و هیچ‌جور هم نگران بهداشت و سلامتش نیستیم. تا همین چندسال پیش معمولاً سازمان بهداشت غذا و دارو و کارشناسان داد و بیداد می‌کردند که این خوراکی‌ها را از دستفروش‌ها و فروشندگان خانگی نخریم چون بدون‌شک غیربهداشتی و به‌همراه هزارجور میکروب و مریضی هستند. حالا چندسالی است که کارخانه‌های غیربهداشتی و بدون‌مجوز هم زیاد شده و دیگر به محصولات آن‌ها هم نمی‌شود چندان اعتماد کرد. برای همین روابط عمومی سازمان غذا و دارو در پایان اطلاعیه خود از شما خواسته است ضمن نخریدن محصولات نام برده، از طریق شماره تلفن ۶۶۴۰۵۵۶۹ نشانی محل عرضه آن‌ها را اطلاع‌رسانی کنید تا با همکاری معاونت غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور نسبت به جمع‌آوری آن‌ها از مغازه‌ها اقدامات لازم انجام شود.

خوب و مفیدند یا بد و مضر

 در پایان در جواب آن‌عده از دوستان که می‌پرسند بالاخره این خوشمزه‌ها را بخوریم یا کلاً بی‌خیالشان شویم، عرض کنیم که به‌گفته کارشناسان، توی دنیای خوراکی‌ها هیچ‌چیز مطلق نیست. این حرف یعنی این‌که هر خوراکی هرچقدر هم که سالم و بهداشتی باشد، بازهم ممکن است دارای مضراتی باشد. آلوچه و لواشک هم از این قاعده مستثنی نیستند و نه کاملاً خوب هستند و نه مطلقاً بد. خیلی از خواص میوه‌ها مانند فیبر و رنگدانه‌های آنتی‌اکسیدانی در لواشک میوه‌ها هم وجود دارد، اما ازطرف دیگر بسیاری از میوه‌ها و سبزی‌ها بخش زیادی از این ویتامین را توی ماجرای چلانده شدن و خشک کردن از دست می‌دهند. به این‌ها نمک بالای این محصولات را هم اضافه کنید. بزرگ‌ترین ضرر آلوچه یا میوه‌هایی که به لواشک تبدیل می‌شوند، اسیدیته بالای آن‌هاست. اگر شما هم مثل کپل توی مدرسه موش‌ها عادت دارید لواشک یا آلوچه را کنار دهانتان بگذارید و آن‌ها را به‌آرامی بمکید، مطمئن باشید که به‌زودی سروکارتان به دندان‌پزشکی می‌افتد، چون این‌کار باعث فرسایش سطح مینای دندان‌ در درازمدت می‌شود. به همین دلیل ‌توصیه می‌شود بعد از خوردن این خوراکی‌ها، حتماً مسواک کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.