موفقیت‌های نیروی دریایی سپاه در دستگیری ملوانان متجاوز آمریکایی و حفظ سیادت دریایی جمهوری اسلامی ایران در آبهای سرزمینی و بین المللی خصوصا در تنگه استراتژیک هرمز توسط نیروی دریایی سپاه و ارتش، سبب شده تا سعودی‌ها با خرید تجهیزات پر زرق و برق در پی کمرنگ کردن قدرت ایران در آبهای بین المللی باشند.

خوش رقصی سعودی‌ها در دامن اسلحه‌سازان آمریکایی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ویژه نامه بیت المقدس؛ حدود 20 روز پیش قرارداد تسلیحاتی یکصد و ده میلیارد دلاری آمریکا و عربستان سعودی در شرایطی منعقد شد که بیشترین سود از این قرارداد به جیب دلالان و اسلحه سازان آمریکایی خواهد رفت.

این قرارداد که در راستای پروژه ایران هراسی و ایجاد اجماع منطقه ای بر علیه جمهوری اسلامی ایران منعقد شد، حامل پیام‌هایی است که از جمله آن می‌توان اثر بخش بودن ضربات مهلک نیروهای یمنی بر پیکر ارتش سعودی را برشمرد. به طوری که دو سال پس از تجاوز عربستان به خاک یمن، سعودی‌ها نیاز به بازسازی تجهیزاتی ارتش خود را ضروری ارزیابی کرده‌اند.

این قرارداد که جزئیات قابل توجهی از آن منتشر نشده است؛ شامل 153 دستگاه تانک آبرامز ارتقاء یافته است که پیش از این نیز در اختیار نیروی زمینی ارتش سعودی قرار داشت و به نظر می رسد که سعودی ها با انعقاد این قرارداد در پی جایگزینی تانک‌های جدید با تانک‌های منهدم شده خود در نبرد با مبارزان یمنی هستند.

خرید150 فروند بالگرد بلک هاوک و 48 فروند بالگرد سنگین ترابری شینوک از دیگر مفاد این قرارداد است که این بالگردها نیز پیش از این قرارداد هم در اختیار ارتش سعودی قرار داشت. از دیگر تجهیزات و تسلیحاتی که در این قرارداد مورد معامله ریاض- واشنگتن قرار گرفت بمب‌های هدایت ماهواره ای JDAM است که با استفاده از هدایت ماهواره‌ای GPS قادر است اهداف را با دقت بسیار بالایی مورد هدف قرار دهد.

به نظر می رسد آل‌سعود با خریداری این نمونه از بمب‌های هدایت‌پذیر در پی جبران ضعف خلبانان خود در دقت اصابت به اهداف هستند چراکه در بسیاری از عملیات‌های‌شان در جنگ یمن با ناکامی همراه بوده‌اند.

سامانه‌های موشکی پاتریوت از دیگر مفاد این قرارداد است که درآن ارتش سعودی قصد خریداری نمونه‌های جدیدی از آنرا را دارد در حالی که هم اکنون نیز این سامانه در اختیار آنها قرار دارد. در کنار پاتریوت علاقه عربستان در به خدمت گرفتن سامانه پدافندی ضد بالستیک تاد (THAAD) نیز قابل توجه است تا جایی که سعودی‌ها برای کاهش قیمت تمام شده این محصول که ساخت شرکت لاکهید مارتین است، دست به دامان جارد کوشنر، داماد ترامپ شدند و رایزنی‌های کوشنر با این اسلحه‌ساز آمریکایی برای کاهش قیمت موثر واقع شد.

اما نکته‌ای که درخصوص علاقه حکام ریاض در بکارگیری این سامانه قابل توجه است، قابلیت ضد بالستیکی آن است که قادر می‌باشد موشک‌های بالستیک را مورد رهگیری و انهدام خود قرار دهد. بسیاری از کارشناسان نظامی معتقدند که عربستان با وجود سامانه موشکی پاتریوت در سیستم پدافندی خود، «تاد» را صرفا برای مقابله با موشک‌های بالستیک دوربرد ایران به خدمت گرفته است.

نمایش شهرهای موشکی و پیشرفت‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران که اکنون بیشتر بر روی دقت اصابت موشک‌ها متمرکز شده از یک طرف و گسترش قدرت موشکی یمن و ضربات مهلکی که به نیروهای عربستان وارد آورده‌اند از طرف دیگر، سبب شده تا سعودی‌ها در پی ایجاد گنبدی آهنین و امن برای خود باشند  البته این اقدام در نمونه‌های گذشته خود مانند گنبد آهنین رژیم صهیونیستی ثابت شده راه به جایی نخواهد برد.

چهار فروند شناور رزمی MMSC دیگر بخش قابل توجه این قرارداد است. این شناور که ساخت شرکت لاکهید مارتین است با برد عملیاتی 5 هزار ناتیکال مایل قادر به حمل انواع سلاح‌های ضد سطحی، زیرسطحی، ضد هوایی و بالگرد است که قابلیت اجرای عملیات را در آبهای خلیج فارس برای آن میسر می‌سازد.

به نظر می‌رسد موفقیت‌های نیروی دریایی سپاه در دستگیری ملوانان متجاوز آمریکایی و حفظ سیادت دریایی جمهوری اسلامی ایران در آبهای سرزمینی و بین المللی خصوصا در تنگه استراتژیک هرمز توسط نیروی دریایی سپاه و ارتش، سبب شده تا سعودی‌ها با خرید تجهیزات پر زرق و برق در پی کمرنگ کردن قدرت ایران در آبهای بین المللی باشند.

این قرارداد که رئیس جمهور آمریکا، آن را بازگرداندن صدها میلیارد دلار از خاورمیانه به آمریکا برای ایجاد شغل نامید، مصداق بارز «گاو شیرده» بودن سعودی‌ها و بازی تمام قد آنها در زمین آمریکایی‌هاست. البته تا به امروز جزئیات بیشتری از این قرارداد منتشر نشده  اما دامنه آن شامل تسلیحات بیشتری خواهد شد؛ چراکه 110 میلیارد دلار اسلحه از نظر تعداد بسیار بیشتر از موارد گفته شده است.

انعقاد قرارداد 110 میلیارد دلاری اسلحه میان عربستان سعودی و ایالات متحده در حالی روی داد که در سال جاری میلادی، سرمایه خارجی خالص عربستان با افت 8.5 میلیارد دلاری به 493 میلیارد دلار رسیده که کمترین میزان در شش سال گذشته است و پیش‌ بینی‌ها حاکی از کاهش 36 میلیارد دلاری تا پایان سال 2017 میلادی است.

نکته قابل توجه دیگر در این معامله بزرگ تسلیحاتی این است که مدعیان حقوق بشر، در کنار حمایت‌های همیشگی و مستمر خود از رژیم آل‌سعود، امروز 110 میلیارد دلار سلاح را در اختیار حکومتی قرار داده‌اند که امروز در حال ارتکاب فجیع ترین جنایات در یمن هستند.

اما شاید بتوان قرارداد تسلیحاتی 110 میلیارد دلاری را نمونه بارزی از خوش رقصی سعودی‌ها در دامن آمریکا برشمرد چراکه دلارهای نفتی خود را در جیب شرکتهایی خواهند ریخت که دستانشان به خون زنان و کودکان مظلوم فلسطینی آلوده است و سعودی ها با این اقدام، چوب حراج را نه تنها به مسلمانی بلکه به غیرت عربی خود نیز زده اند تا جایی که رهبر معظم انقلاب در خصوص سعودی‌ها تعبیر « اشدّاء علی المؤمنین، رحماء مع الکفّار» را به کار بردند./

انتهای پیام

محمد شلتوکی

ویژه نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیمه روزنامه قدس منتشر می شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.