جامعه:با این که چند سالی است پرورش شتر مرغ در کشور ما راه افتاده است اما هنوز هم اطلاعات درباره این رشته کم است. حیوانی که گوشت، پوست و پر و پوسته تخمش هم به فروش برسد باید حیوان مناسبی برای پرورش باشد اما حتماً لازم است در این زمینه اطلاعاتی داشته باشیم تا در کاری که شروع می‌کنیم به نتیجه بهتری برسیم.

جوجه‌هایی که ۲۰۰ کیلویی می‌شوند

عباسعلی سپاهی یونسی:برای آگاهی بیشتر درباره چگونگی پرورش شترمرغ و ویژگی های این پرنده، سراغ «ابراهیم بیگ‌زاده» به عنوان یک پرورش دهنده شتر مرغ رفتیم. آن چه می‌خوانید گفته‌های این پرورش دهنده درباره این حرفه است.

می شود با چند جوجه شروع کرد

من ۱۳ سال پیش این کار را همراه با برادرم با ۳ خانواده و ۲۰ جوجه شروع کردم. البته ما در کنار این کار پرورش گاو هم داریم. اما اگر دوست داشته باشید این شغل را شروع کنید می‌توانید هم با سرمایه گذاری بالا شروع کنید که طبیعتاً درآمد بیشتری هم در صورت درست کار کردن به دست خواهید آورد و هم با یک تعداد کم، مثلاً با خرید ۲۰ جوجه و پروار کردن آن‌ها.

اکنون قیمت هر جوجه یک ماهه ۳۰۰ هزار تومان است و تخم مرغ که نطفه بسته و قرار است تبدیل به جوجه شود ۱۵۰ هزار تومان و تخم برای مصرف خوراکی  ۲۰ هزار تومان است. شتر مرغ ۲۰ تا ۲۵ سال عمر می‌کند. این پرنده نسبت به بقیه طیور مقاومت بیشتری دارد و کمتر مریض می‌شود. درباره هزینه ساخت مکان هم شاید یک واحد مرغداری نیاز به یک میلیارد تومان تأسیسات داشته باشد اما برای شترمرغ، شما نیاز به این حجم از سرمایه‌گذاری اولیه ندارید و می‌توانید از یک زمین که دور آن دیوار شده است استفاده کنید.

 باید مواظب جوجه‌ها بود

فضای مورد نیاز برای شترمرغ‌های بزرگ یک فضای چهار دیواری است. اما برای جوجه‌ها تا از آب و گل در بیایند باید مکان مناسبی داشت؛ چون به سرما و گرما مقاومت کمتری دارند. در کنار این مثلاً باید توجه داشت که سر و صدا عامل استرسزای مهمی برای جوجه شترمرغ‌ها می‌باشد.از نظر نژاد هم سه نژاد عمده شترمرغ در دنیا نژادهای گردن آبی، گردن قرمز و گردن سیاه (خاکستری) هستند و نژاد کانادایی و آفریقایی از نژادهای خوب است.

 این پرندگان کنجکاو

یک نکته مهم  که درباره شتر مرغ باید بدانیم ترس آن‌هاست و این که نباید یک دفعه با صدای بلندی مواجه شوند؛ چون در صورت ترسیدن ناگهانی، فرار می‌کنند و ممکن است به در و دیوار بخورند و یا سکته کنند.شترمرغ‌‌ها علفخوار هستند و رژیم غذایی آن‌ها مثل نشخوارکنندگان است و این ویژگی آن‌ها باعث شده از لحاظ اقتصادی مورد توجه قرار گیرند. نسبت غذایی که این پرنده در سال می‌خورد، نسبت به وزنش بالا نیست. شتر مرغ چون پرنده‌ای است که بیشتر با آفریقا شناخته می‌شود، مناطق کویری برای پرورش آن مناسب‌تر است. نکته‌ای که درباره آب مورد نیاز هم باید گفت این است که آب خیلی زیادی مصرف نمی‌کنند.

اگر در کار پرورش شتر مرغ اطلاعات کافی نداشته باشیم، ممکن است تلفات جوجه شتر مرغ‌ها بالا برود. مثلاً باید بدانیم که محیط آلوده باعث مریض شدن و مرگ آن‌ها می‌شود، جوجه شترمرغ‌ها تا سه ماه در معرض خطر بیشتری هستند، اما بعد از سه ماه مشکلات کمتر می‌شود. یک نکته مهم دیگر که درباره شتر مرغ باید بدانیم ترس آن‌هاست و این که نباید یک دفعه با صدای بلندی مواجه شوند؛ چون در صورت ترسیدن ناگهانی، فرار می‌کنند و ممکن است به در و دیوار بخورند و یا سکته کنند. مورد دیگر کنجکاوی بالای شتر مرغ است که باید مواظب بود که محیط برای آن‌ها امن باشد، چون ممکن است با خوردن یک میخ یا تکه چوب و دیگر چیزهای خطرناک و تیز برای شتر مرغ‌ها مشکل پیش بیاید.

 از تجربه و علم کارشناسان استفاده کنیم

روش پرورش مولد، پرورش پرواری و پرورش به صورت توأم از روش‌های پرورش شتر مرغ است. روش مولد این است که شما شترمرغ مولد را بخرید و با گرفتن تخم و جوجه کشی آن‌ها را بفروشید و روش دیگر هم خرید جوجه، پروار کردن و فروش آن‌هاست و برای آن‌هایی که سرمایه و تجربه کمتری دارند، این روش بهتر است؛ چون هزینه تجهیزات جوجه‌کشی را ندارد. روش سوم هم تلفیقی از هر دو روش است. در کنار این موارد، باید در انتخاب محل و انتخاب نوع پرنده دقت کرد و توصیه کارشناسانی که در این زمینه خبره هستند نیز می‌تواند به یک پرورش دهنده کمک کند که نتیجه بهتری بگیرد

 به صنایع فراوری نیاز داریم

این فعالیت، حدود ۳۰ درصد در سال بازدهی اقتصادی دارد. جوجه، گوشت، پوست پر، روغن، پوست تخم مرغ و... قابل فروش است و اگر صنایع فراوری در ایران راه اندازی شود، پرورش دهنده به سود بالاتری خواهد رسید. مثلاً بازار پوست شتر مرغ هنوز در ایران جایگاه خودش را پیدا نکرده است. اما پوست تخمی که تبدیل به جوجه نشده است می‌تواند برای لوازم زینتی و یا لامپ و... استفاده شود. از پوست این پرنده می‌توان در صنعت کیف و کفش استفاده کرد.

وزن شترمرغ در نژاد بزرگ تا ۲۰۰ کیلو و وزن نژاد کوچک تا ۱۳۰ کیلوگرم می‌رسد. گوشت شترمرغ از ۹ تا ۱۴ ماهگی بهترین گوشت است. گوشت این پرنده گوشت قرمزی است که کم چرب و کم کلسترول است و این باعث می‌شود کیفیت و سلامتی متمایز از بقیه گوشت‌ها داشته باشد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.