بندر عباس- پدیده کشند قرمز یا شکوفایی جلبکی بر اثر رشد و تکثیر زیاد نوعی پلانکتون به وجود می آید که بر اثر آن رنگ آب دریا قرمز و یا قهوه ای می شود و لذا بر اثر مرگ این جلبک ها توده های ژله ای تشکیل و با رسوب در آبشش آبزیان باعث مرگ آنها می شود.

کام خلیج فارس تلخ می شود

قدس آنلاین-گروه استان ها: پدیده کشند قرمز نخستین بار مرداد سال ۸۷ در خلیج فارس و دریای عمان مشاهده شد که باعث نابودی بیش از۳۴ تن آبزی شد.

چندی بعد این هیولای قرمز به قهوه ای تغییر رنگ داد و بوی بدی ایجاد کرد ، به حدی که نفس کشیدن در شهر را دشوارساخت.

سم به جان طبیعت

تخلیه پساب‌های صنعتی و خانگی و کودهای شیمیایی که مملو از موادی چون نیترات ها و فسفات ها هستند در دریا موجب فراهم شدن غذای زیاد برای رشد فیتو پلانکتون ها و ازدیاد آنی جمعیت آن‌ها می‌شود.

بعضی از این فیتو پلانکتون ها از خود سم ترشح می‌کنند که باعث تخریب آبشش ماهی ها می‌شود و حتی مرگ این فیتوپلانکتون‌ها به دلیل کاهش اکسیژن محلول در آب ماهی‌ها و دیگر آبزیان منطقه را دچار حالت خفگی و مرگ می کنند.

قاتلی به نام فاضلاب

ﺗﺨﻠﻴﻪ ﻓﺎﺿﻼب و زﺑﺎﻟﻪ ﺳﻜﻮﻧﺖ‌ﮔﺎه‌های ﺷﻬﺮی و روﺳﺘﺎﻳﻲ و ﭘﺴﻤﺎﻧدهای ﻛﺸﺎورزی به ﻫﻤﺮاه ﺳﺎﻳﺮ آﻟﻮدﮔﻲ‌ها ازﺟﻤﻠﻪ آب ﮔﺮم ﺧﺮوﺟﻲ از ﺻﻨﺎﻳﻊ، مقدار زﻳﺎدی آزﺑﺴﺖ، روﻏﻦ‌های سوخته، ﻻﺳﺘﻴﻚ‌های ﻓﺮﺳﻮده و آهن‌آلات اسقاطی از عوامل مهم پدید آورنده کشند قرمز است که با رها شدن درخلیج‌فارس، باعث ایجاد بارمیکروبی بالا، تجمع فلزات سنگین و سموم کشاورزی در محیط‌های ساحلی می‌شود.

متاسفانه با وجود اینکه فاضلاب های صنعتی و خانگی حکم قاتل دریا را دارند اما بنا بر گفته بسیاری از کارشناسان بخش زیادی از فاضلاب های بندرعباس به کام دریا می ریزد.

این موضوع موجب شد تا «جاسم جادری» استاندار وقت هرمزگان ۱۷خرداد ماه سال ۹۳ از تأمین اعتبار لازم برای تکمیل تصفیه خانه هرمزگان خبر دهد و عنوان کند: «پرونده آلودگی خلیج‌فارس با اختصاص بودجه دراین زمینه بسته می‌شود»، اما ظاهراً این امر هنوز محقق نشده است.

مشکل فاضلاب نیست

البته قصمی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان معتقد است که تنها فاضلاب عامل این پدیده کشنده نیست و رسانه ها نباید انگشت اتهام را فقط به سمت شرکت آب و فاضلاب بلند کنند.

۷۰۰ لیتر در ثانیه پساب های حاصل از فاضلاب های خانگی و صنعتی به خلیج فارس سرازیر می شود که متاسفانه این موضوع سلامت مردم را در معرض تهدید و از سویی حیات دریا را به خطر انداخته استوی با ابراز گلایه از اینکه تنها شرکت ما در رشد کشندهای قرمز به‌عنوان متهم اصلی در صدر اخبار خبرگزاری‌ها و رسانه‌های خبری قرار گرفت، ادامه می دهد:  در یک بررسی عمومی ازمقالات علمی و منابع رسمی خبری مشخص شد، تخلیه آب بالانس کشتی‌ها، طوفان‌های دریایی مانند وقوع طوفان «گنو» در خلیج فارس، زلزله‌های زیردریایی متعدد، گرم شدن کف دریا، واژگونی آب و هوا، ورود کودها و سموم کشاورزی(غنی از فسفات و نیترات)ازطریق رودخانه‌ها، زهکشی زمین‌های کشاورزی و مزارع پرورش آبزیان و تخلیه فاضلاب خام شهری و زباله‌ها و پسماندهای شهری از جمله دلایل تکرر وقوع مرگ ومیر آبزیان در سراسر سواحل کشورهای حوزه این آبراه و رشد کشندها بودند.

وی می گوید:  فاضلاب جمع‌آوری شده از قسمت‌های تحت پوشش شبکه شهری فاضلاب پس از انجام عملیات فیزیکی و بیولوژیکی و گندزدایی به روش لجن فعال تصفیه می‌شود و پساب حاصل با داشتن کیفیت مطلوب و مطابق با استانداردهای زیست محیطی ازتصفیه خانه فاضلاب خارج و از طریق خور«گورسوزان» به دریا به‌عنوان منبع پذیرنده آب وارد می‌شود.

نسل آبزیان خلیج فارس در تهدید

نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی آباد و خمیر در مجلس شورای اسلامی در این رابطه می گوید: ورود فاضلاب نسل آبزیان خلیج فارس را در معرض تهدید قرار داده و معضلی جدی است

مرادی با اشاره به اینکه ۷۰۰ لیتر در ثانیه پساب های حاصل از فاضلاب های خانگی و صنعتی به خلیج فارس سرازیر می شود اظهار می کند: متاسفانه این موضوع سلامت مردم را در معرض تهدید و از سویی حیات دریا را به خطر انداخته است.

وی تصریح می کند: زمانی که دریا آلوده می‌شود بدون شک آبزیان نیز دچار این آلودگی شده و سلامتی مردم نیز با استفاده از این آبزیان به خطر خواهد افتاد.

عضو مجمع نمایندگان استان هرمزگان یادآور می شود: در حالی که مردم با کم آبی و بی آبی مواجه هستند لذا وزارت نیرو وظیفه دارد تا پساب های حاصل از فاضلاب را برای آبیاری فضای سبز، کشاورزی و صنعتی در بندرعباس استفاده کند اما متاسفانه پساب های تصفیه نشده راهی خلیج فارس می شود و این موضع در حالی است که در ثانیه ۲۰۰ الی ۳۰۰ لیتر آب شرب برای آبیاری فضای سبز استفاده می شود و مردم با کمبود ۀآب شرب مواجه هستند.

وی با انتقاد از اینکه نسل آبزیان خلیج فارس به دلیل آلودگی زیست محیطی در معرض خطر انقراض قرار دارد بیان می کند: آلودگی زیست محیطی جاذبه های گردشگری دریا را کاهش داده و  می تواند یکی از دلایل وجود کشند سرخ که تهدیدی جدی برای آبزیان و مرجان های محسوب می شود، باشد.

وی تاکید می کند: اگر فاضلاب‌های خانگی، شهری و صنعتی مدیریت نشود، آینده روشنی در انتظار این دریای استراتژیک نخواهد بود.

وی بیان کرد: در این راستا به دفعات نگرانی خود در رابطه با ورود فاضلاب به خلیج فارس را به  آبفای شهری، دولت و مجلس اعلام کرده ایم، افزود: نسل آبزیان خلیج فارس به دلیل آلودگی زیست محیطی در معرض خطر انقراض است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.