اهواز- ‌مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به اینکه خوزستان در تاریخ معاصر کانون بزرگترین بحران‌های کشور بوده است، این مساله را عامل کُند شدن شاخص‌های آموزشی و شکسته شدن این شاخص‌ها عنوان کرد.

شاخص‌های آموزشی در خوزستان کند شده است

‌به گزارش قدس آنلاین، محمد تقی‌زاده روز چهارشنبه در جلسه شورای اداری استان در خصوص اقدامات انجام‌شده در بحث کنکور دانش‌آموزان خوزستانی تصریح کرد: درست است که ما اعلام کردیم، کنکور اولویت اول ما نیست و نمی‌خواهیم دانش‌آموزان‌مان بر اساس این شاخص ارزیابی شوند، اما کنکور همچنان یکی از اولویت‌های ما بود. باید همچنان سطح علمی و آموزشی دانش‌آموزان را ارتقا دهیم. حس اعتماد به نفس دانش‌آموزان و تعداد کرسی‌های دانشگاهی ما باید افزایش پیدا کند.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان تصریح کرد: خوزستان در سال ۹۲ در بحث کنکور رتبه بیست و هفتم کشور را داشت. سال ۹۳ به رتبه بیست و سوم، سال ۹۴ به رتبه بیست و یکم، و در نهایت با سه سال کار در سال ۹۵ به رتبه نوزدهم ارتقا پیدا کرد. آموزش و پرورش رتبه‌های خوبی را که در سطح ملی کسب کرده، با دست خالی به دست آورده است.

وی خاطرنشان کرد: تمام اعتباراتی که در سال تحصیل گذشته به آموزش و پرورش برای یک میلیون دانش‌آموز و حدود ۹ هزار مدرسه در استان اختصاص داده شد، حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بود؛ یعنی به ازای هر دانش‌آموز، ۱۴۰۰ تومان.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان خاطرنشان کرد: تعداد قابل توجهی دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در خوزستان وجود دارد که آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌تواند آن‌ها را شناسایی کند. از سازمان‌های مختلف می‌خواهم در این کار با ما همکاری کنند. پس از شناسایی و جذب این افراد، ما نهایت تلاش خود را برای نگهداری آن‌ها می‌کنیم.

تقی‌زاده با بیان اینکه با کمبود حدود ۱۰ هزار معلم در استان مواجه هستیم، گفت: برای جبران این کمبود، راهی جز اضافه‌کاری و حق‌التدریس وجود ندارد. با این کار، کیفیت آموزش و پرورش شکسته می‌شود. هفت هزار معلم متقاضی انتقال در استان وجود دارد که یعنی با انتقال این افراد، به چالش‌های ما افزوده می‌شود. اگر این معلمان مشکلاتی داشته باشند، یعنی حدود دو سوم کاروان آموزش ما مشکل دارند.

تقی‌زاده در خصوص تلاش‌های آموزش و پرورش برای حفظ معلمان در استان تصریح کرد: یکی از اقدامات ما این بود که تمام فرزندان فرهنگیان از پرداخت شهریه در مدارس خاص معاف می‌شوند. وزارتخانه به من تذکر داد که چرا چنین کاری کرده‌ام و باید آن را لغو کنم. اما ما باید به چه شکل معلم را در خوزستان حفظ کنیم؟ این معلم در بدترین شرایط کار می‌کند. من به وزارتخانه اعلام کردم که این قانون را لغو نمی‌کنم.

وی تأکید کرد: سال تحصیلی ما ۲۰ روز از سال تحصیلی دیگر استان‌ها عقب‌تر است. یعنی از سال اول ابتدایی تا پایان تحصیل، دانش‌آموز خوزستانی یک سال کمتر از دانش‌آموزان سایر استان‌ها تحصیل می‌کند. البته این آمار مربوط به سال‌های قبل است. در سال تحصیلی جدید، تا امروز ۱۵ روز تعطیلی داشتیم که اگر به همین شکل ادامه پیدا کند، این یک سال، به ۲ سال خواهد رسید.

وی تأکید کرد: خوزستان در تاریخ معاصر کانون بزرگترین بحران‌های تاریخی، فرهنگی، اجتماعی و جغرافیایی بوده است. استان یزد سال‌ها است که رتبه اول کنکور در کشور را کسب می‌کند. در این استان هرگز چنین اتفاقاتی رخ نداده است. با این اتفاقات ناگوار در خوزستان، شاخص‌های آموزشی ما فوق‌العاده کُند شده و شکسته می‌شوند. جنگ‌ها به تندی تخریب می‌کنند و آموزش و پرورش به کُندی اصلاح می‌کند. در چند روز باقیمانده به کنکور باید همه تلاش کنیم تا رتبه موجود را حفظ کنیم و ارتقا ببخشیم. کار ما برای سال آینده در این زمینه در کنار اولویت‌های دیگر ادامه خواهد داشت.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.