ضرورت تکمیل و آماده سازی زیرساخت‌های راهپیمایی عظم اربعین از چنان اهمیتی برخوردار است که ضرورت دارد هرسال پس از پایان ایام اربعین، کارهای اجرایی و زیربنایی سال آینده بلافاصله آغاز شود تا انبوه‌کارها به روزهای پایانی منتهی به اربعین معطوف نشود.

ایلام برای تخصیص اعتبارات اربعین لحظه شماری می‌کند

قدس‌آنلاین، گروه استان‌ها - وحید صدر- سعدیه کرمی: هر ساله حضور میلیونی زائران اربعین حسینی برای شرکت در این کنگره عظیم، همگان را برای میزبانی از این زائران چه در داخل کشور و چه در نجف و کربلا به تکاپو می‌اندازد.

به گزارش قدس آنلاین، حدود ۱۳۰روز دیگر تا اربعین حسینی باقی مانده و ایلام به عنوان کانون تردد زوار، چندسالی است که طرح‌های کلان و ملی را در حال اجرا می‌بیند که اتمام و بهره برداری از آن‌ها در تسهیل تردد زوار اهمیت بسیاری دارد.

عراق مانع استقرار دفتر کنسولگری در ایلام

استاندار ایلام درباره ایجاد زیرساخت‌های اربعین در این استان به خبرنگار ما می‌گوید: ما آمادگی کامل برای استقرار دفتر کنسولگری عراق در ایلام را داریم و حتی برای در اختیار قرار دادن مکان مناسب هم به جمع بندی نهایی رسیدیم، اما طرف عراقی به دلیل مشکلات متعدد همچون تأمین مالی دفتر، پرسنل مربوط و... هنوز با استقرار دائم این دفتر در ایلام موافقت نکرده است.

محمدرضا مروارید با اشاره به اینکه برای رفاه حال زائران، دفتر نمایندگی کنسولگری عراق در ایلام و در محل سازمان حج و زیارت به صورت موقت مستقر خواهد شد، می‌افزاید: این دفتر، امسال نیز همچون سال گذشته از ابتدای ماه صفر شروع به کار و برای زائران عتبات عالیات، ویزا صادر می‌کند.

وی به بازگشایی مرز خسروی در استان کرمانشاه اشاره و تصریح می‌کند: مرز خسروی در شهرستان قصرشیرین استان کرمانشاه هر چند بازگشایی شده اما با توجه به نزدیکی، امنیت و قرابت مذهبی شهرها و روستاهای آن سوی مرز مهران، بیشتر زائران مرز بین المللی مهران را برای کنگره اربعین انتخاب می‌کنند.

استاندار ایلام با بیان اینکه پیش بینی می‌شود تردد زائران از مرز مهران در ایام اربعین امسال ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش یابد، خاطرنشان می‌سازد: سال گذشته بیش از حدود یک میلیون نفر از این مرز به عراق رفتند و بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از مرز مهران به کشور بازگشتند.

مروارید افتتاح مرزهای چیلات و چنگوله در شهرستان‌های دهلران و مهران را منوط به ایجاد زیرساخت‌های کشور عراق می‌داند و تصریح می‌کند: زیرساخت‌های این خروجی‌ها در داخل کشور انجام شده و ابتدا بایستی در این مرزها بازارچه دایر شود و رفت و آمد انجام شود و با استقرار سیستم الکترونیکی ثبت گذرنامه، ایجاد پهنای باند مخابراتی و... ایرادات و مشکلات موجود مشخص و سپس رفع شوند تا بتوان در سال‌های آینده در ایام اربعین از این خروجی ها نیز برای تسهیل تردد زائران استفاده کرد.

انصراف حج و زیارت از ساخت هتل بزرگ اربعین مهران

وی همچنین به انصراف سازمان حج و زیارت در ساخت هتل بزرگ اربعین اشاره می‌کند و می‌افزاید: در حال حاضر مشغول رایزنی برای جذب سرمایه گذار بخش خصوصی برای ساخت این هتل هستیم و در صورت توافق عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

استاندار ایلام با اشاره به اجرای بی وقفه عملیات راهسازی و چهاربانده کردن محور صالح آباد – مهران، ادامه می‌دهد: پیمانکاران در این مسیر مشغول به کار هستند و حذف پیچ‌های خطرناک در اولویت اجرا قرار دارد.

مروارید به ساخت دو دستگاه تونل در این مسیر اشاره می‌کند و بیان می‌دارد: ساخت این تونل‌ها زمان بر بوده و احتمالا قبل از اربعین به بهره برداری نرسند، اما تا پایان سال افتتاح خواهند شد.

وی با بیان اینکه امیدواریم بقیه مسیر صالح آباد – مهران قبل از اربعین آماده و تحویل داده شود، می‌گوید: در بخش دیگری از پروژه راه کربلا در مسیر سرابله – ایلام، پیمانکار جدیدی کار را تحویل گرفته و مشغول به کار است، اما پیشرفت پروژه بستگی به تزریق اعتبارات و بودجه دارد.

استاندار ایلام همچنین به پارکینگ بزرگ شهر مهران اشاره می‌کند و یادآور می‌شود: این پارکینگ، گنجایش ۸۰ هزار خودرو را در خود دارد و افزون بر این با احتساب معابر شهر مهران، ظرفیت پارک ۱۲۰ تا ۱۳۰هزار خودرو در اطراف شهر مهران وجود دارد که با همکاری دستگاه‌های نظامی و انتظامی امنیت در این پارکینگ کاملاً برقرار است.

آمادگی ۳۰۰۰ نیروی پلیس ایلام برای کنگره اربعین

فرمانده انتظامی استان ایلام در گفت وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه فعالیت‌های این فرماندهی برای کنگره اربعین از ابتدای سال آغاز شده است، می‌گوید: مجتمع قرارگاهی اربعین در مهران با ۲۵میلیارد ریال اعتبار در حال ساخت است که قبل از اربعین به بهره برداری خواهد رسید.

سردار نورعلی یاری با اشاره به اینکه دو پروژه عمرانی دیگر این فرماندهی در شهر مهران در حال ساخت است، می‌افزاید: زمینی به وسعت ۵۰۰۰ مترمربع برای اسکان و استقرار نیروهای یگان ویژه در اختیار این فرماندهی قرار گرفته و همچنین ساختمان جدید پلیس اطلاعات و امنیت در جنب ساختمان قدیم ساخته می‌شود.

وی به تدوین طرح جامع امنیتی – انتظامی و ترافیکی اشاره و خاطرنشان می‌کند: مسیر ارتباطی ایلام – مهران با تلاش بیش از پیش در حال بهسازی است و تا قبل از اربعین این مسیر چهار بانده خواهد شد.

سردار نورعلی یاری به تعریف و مشخص شدن وظایف کمیته‌های داخلی در قرارگاه امام علی (ع) اربعین اشاره می‌کند و می‌افزاید: همه نیازمندی‌ها و پیشنهادها به تهران ارائه شده و تمهیدات لازم همچون خودروهای آبپاش مدرن، آمبولانس‌ها، خودروهای امدادی و... فراهم شده است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۹۰ گیت ورود و خروج در مرز مهران فعال بود، بیان می‌دارد: این تعداد گیت در سال جاری نیز فعال خواهد بود و در صورت لزوم و افزایش شمار زائران، تعداد گیت‌ها افزایش خواهد یافت.

فرمانده انتظامی استان ایلام اظهار می‌دارد: در قرارگاه مرکزی اربعین تعیین گردید که ۴۰ درصد زائران از مرز مهران، ۱۳ درصد از مرز خسروی در استان کرمانشاه و بقیه از مرز چذابه و شلمچه در خوزستان به عتبات عالیات مشرف شوند.

سردار نورعلی یاری یادآور می‌شود: برای تأمین امنیت، تسهیل و تسریع در تردد زائران اربعین، بیش از ۳۰۰۰ نیروی پلیس ایلام به زوار حسینی خدمت رسانی خواهند کرد.

لزوم توجه ویژه دولت به ایلام در کنگره اربعین

کنگره اربعین و حضور میلیونی زائران در کربلا و نجف و گذر آن‌ها از مرز مهران، در توسعه ایلام نقش تعیین کننده‌ای دارد؛ اما زیرساخت‌های استان ۶۰۰ هزار نفری ایلام برای پذیرایی از زائران میلیونی اربعین کافی نیست. در چند سال اخیر دولت و مسئولان استانی برای ساخت این زیرساخت‌ها تلاش‌های بسیاری داشته اما مشکلات زیرساختی استان بسیار فراتر از آن است و بودجه‌های قطره چکانی نمی‌تواند گره گشای ساخت پروژه‌های متعدد در این راستا شود، بنا بر این دولت باید با توجه ویژه به این مهم در راستای تسریع در ساخت و اجرای پروژه‌های ملی و فراملی در استان ایلام، اهتمام ویژه‌ای داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.