اینکه عده ای گمان کنند اروپایی‌ها بعد از برجام در روند تعاملات تجاری به دلیل حضور در توافق برجام تاثیر گذار خواهند بود به خودی خود اشتباه و درک غلطی از مناسبات سیاسی است. قطعا تحریم های جدید شرایط سخت و گسترده تری را نسبت به تحریم های قبل از برجام بر ایران تحمیل خواهد کرد. متاسفانه برجام به گونه ای نوشته شده که مکانیسم خاص و کارآمدی برای ایران در چنین وضعیتی ندارد. تنها دستاورد ایران از وضعیت پیش آمده این است که دولت از این ماجرا درس عبرتی بگیرد و در سیاست خارجی غلط خود تجدید نظر کند.

 تحریم های اخیر  سنا چنان گسترده است که برجام را از درون تهی کرده است / آمریکا قصد دارد در تحریم های جدید ایران را ملزم کند تا سپاه را در لیست گروه های تروریستی قرار دهد

اختصاصی قدس آنلاین- مجلس سنای آمریکا  با اکثریت قاطع آرا، قانون «مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران» را تصویب کرد. این قانون با ۹۸ رای موافق در برابر دو رای مخالف به تصویب سنا رسید از میان یکصد عضو مجلس سنای آمریکا، برنی سندز و رند پال جمهوری خواه سناتورهایی بودند که به وضع تحریم های جدید علیه ایران رای مخالف دادند. این علاوه بر آنکه اشخاص و شرکت های مرتبط با برنامه موشکی ایران را در معرض تحریم قرار می دهد، به رئیس جمهور آمریکا نیز اجازه می دهد به بهانه حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر، تحریم های جدیدی را علیه ایران وضع کند.

کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا ۴ خردادماه سال جاری، طرح اعمال تحریم‌های گسترده غیرهسته‌ای علیه ایران موسوم به «قانون مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران-۲۰۱۷» را با ۱۸ رأی موافق در برابر ۳ رأی مخالف تصویب کرده بود.   

(قانون مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران)  برای اجرایی شدن باید در مجلس نمایندگان هم تصویب شود و سپس دونالد ترامپ نیز به عنوان رئیس جمهور آن را امضا کند. به گفته کارشناسان اعمال تحریم های سنا به مثابه نقض برجام وخالی شدن برجام از اعتبار است. پایگاه خبری تحلیلی- خبری قدس آنلاین در گفتگو با دکتر فواد ایزدی کارشناس مسائل سیاسی به بررسی تحریم های جدید سنا و تاثیر آن بر لغو برجام پرداخته است.

ایزدی در خصوص وضعیت تحریم های جدید موسوم به S۷۲۲     و  اقدامات سنا و کنگره آمریکا به قدس آنلاین گفت:  توافق برجام ناظر بر وضعیت هسته ای کشور بود، برجام درصدد محدود کردن فعالیتهای هسته ای ایران بود و اصلی ترین خواست ایران در امضای برجام تعلیق و لغو تحریم های هسته ای بود. بعد از توافق برجام آمریکا و سازمان انرژی اتمی و بسیاری از کارشناسان به این موضوع اذعان وتاکید داشتند که ایران متعهد به  تعهدات هسته ای خود بوده و پایبندی خود را در برجام نشان داده است  در طی این دوره به زعم کارشناسان، ایران هیچگاه برخلاف مقررات برجام عمل نکرده است.   در حالی که ایران به تعهدات خود پایبند بوده است آمریکا هیچ پایبندی خاصی به مفاد برجام نداشته و  تحریم های جدید سنا موسوم به S۷۲۲  و اقدامات سنا آنقدر ناقض برجام بوده که جان کری و معاون دارایی آمریکا و حتی وندی شرمن نیز به این تحریم ها اعتراض کرده اند.

وی افزود: هر چند ایران به تعهدات هسته ای خود پایبند بوده است اما عملا تعهدات ایران نتوانست منجر به تعلیق یا لغو تحریم ها شود و بسیاری از تحریمها و مشکلات بانکی و مالی ایران بر روی کاغذ تعلیق شده و به خودی خود باقی است. ایران تا قبل از تصویب تحریم های جدید سنا وضعیت خوبی نداشت یعنی برجام نیز نتوانست دست ایران را در تعاملات اقتصادی و تجاری باز کند. تحریم های جدیدی که از سوی سنای آمریکا تصویب شده وضعیت را از قبل از برجام سخت تر کرده است به این معنی که علاوه براینکه تحریم های قبلی باقی است و مشکلات کشور را مرتفع نکرده است با ادبیاتی که در قانون جدید سنا آمده تحریم های گذشته را نیز شدید تر کرده است. آن زمان  آمریکایی‌ها یک شخص یا یک شرکت را تحریم می کردند و تا جایگزین آن شخص یا شرکت را پیدا می کردند زمان بیشتری طول می کشید اما در قانون جدید سنا به طور اتوماتیک اسم جایگزین هم مشخص شده است یعنی به صراحت گفته اند اگر فرد یا  شرکتی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به پروژه ای که تحریم شده کمک کند تحت پیگیرد و تحریم های آمریکا و جریمه  قرار خواهد گرفت.

ایزدی با بیان اینکه ایده پردازی ایران نیز در تحریم های جدید مشمول مجازات قرار داده می شود  اظهار داشت: تحریم های جدید سنا نسل جدیدی از تحریم های گسترده علیه  ایران است که اقتصاد کشور را نشانه رفته است. در گذشته اگر ایران به زعم آمریکا عملا مرتکب تخلفی می شد مورد تحریم این کشور قرار می گرفت در حالی که در تحریم های جدید سنا آمریکا می تواند ایران را براساس طرح و ایده ای که هنوز عملیاتی واجرایی نشده است تحریم کند یعنی آمریکا این اجازه را به خود داده که بعد از برجام ایران را براساس طراحی و ایده پردازی جریمه و در لیست تحریم هایش قرار دهد. در حالی که قبل از توافق برجام آمریکا براساس اسناد و مدارک جمع آوری شده ایران را تحریم می کرد. در حال حاضر ایده طرح مجرم بودن ایران جایگزین اسناد و مدارک شده است.

کارشناس مسائل آمریکا درباره جزییات تحریم های جدید آمریکا به قدس آنلاین گفت: متن تحریم مجلس سنا بسیار گسترده نوشته شده و برجام را از درون تهی کرده است. بنابرین تنها  پوسته‌ ای از برجام باقی مانده است. در نهایت باید گفت صد رحمت به تحریم های قبل از برجام، چرا که آمریکا در تحریم های جدید رئیس جمهور ایران را ملزم می کند که سپاه پاسداران را در لیست گروه های تروریستی قرار دهد، نه تنها سپاه مشمول این تحریم ها می شود بلکه ارتش و سایر نهادهای نظامی که با سپاه در تعامل هستند نیز شامل تحریم های گسترده آمریکا خواهند شد.

وی در پاسخ به این سوال که نقض برجام از سوی آمریکا آیا می تواند دست ایران را در افزایش مبادلات تجاری ایران با اروپا باز کند تصریح کرد: اینکه کشورهای اروپایی تعامل خوبی با ایران داشته باشند به معنای افزایش تبادلات مالی و بانکی با ایران نیست چرا که بسیاری از تعاملات تجاری با شرکت ها بسته می شود. گستردگی پوشش جرائمی آمریکا شرکت ها را از ارتباطات وتعاملات تجاری با ایران برحذر می دارد. جریمه ۹ میلیاردی یکی از شرکت های اروپایی تعامل کننده با ایران یکی از این نمونه هاست. به همین دلیل می توان گفت تحریم های جدید سنا علیه ایران نقض برجام است چرا که منجر به افزایش اختلال در روابط تجاری ایران با سایر کشورها می شود. هر چند آقای ظریف به خانم موگرینی اعتراض کند و بین آنها نامه  رد و بدل شود اما این نامه ها در بایگانی بدون کمترین تاثیر گذاری خاک خواهد خورد. مهمترین تحریم هایی که از طریق توافق برجام باید برداشته می شد تحریم های آمریکایی بود بنابراین تعامل یا عدم تعامل با اروپا تاثیر چندانی در رفع تحریم های ایران نخواهد داشت.

 این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که چرا امکان تجارت و تعاملات مالی با اروپا برای ایران  مقدور نمی شود افزود: اینکه عده ای گمان کنند اروپایی‌ها بعد از برجام در روند تعاملات تجاری به دلیل حضور در توافق برجام تاثیر گذار خواهند بود به خودی خود اشتباه و درک غلطی از مناسبات سیاسی است. قطعا تحریم های جدید شرایط سخت و گسترده تری را نسبت به تحریم های قبل از برجام بر ایران تحمیل خواهد کرد. متاسفانه برجام به گونه ای نوشته شده که مکانیسم خاص و کارآمدی برای ایران در چنین وضعیتی ندارد. تنها دستاورد ایران از وضعیت پیش آمده این  است که دولت از این ماجرا درس عبرتی بگیرد و در سیاست خارجی غلط خود تجدید نظر کند. اعتماد به آمریکا از پایه و اساس غلط بود در حالی که مقام معظم رهبری بارها دولت ومسئوولین را به عدم اعتماد به آمریکا متذکر شدند. متاسفانه رفتار دولت همانند کودکی بود که بزرگترها دائما  به او  نهیب می زدند که فلان کار را انجام نده اما کودک زمانی متوجه شد که خطر کرده و گرفتار بلایی بزرگ شده است، اتفاقا در بحث برجام پشت دست ما به دلیل اعتماد به آمریکا سوخته است بنابراین تنها کاری که ایران می تواند انجام دهد درس گرفتن از خطاهای قبلی است.

ایزدی در خاتمه درباره تاثیر تحریم های سنا بر کل ساختار اقتصاد کشور خاطرنشان کرد: تحریم های سنا شروط اضافه ای را به شروط برجام افزوده است که کل اقتصاد ایران را شامل می شود. آمریکا برای اینکه کل ایران را تحریم کند با این بهانه که سپاه پاسداران در کل ایران نفوذ دارد عملا مکانیزم خاصی برای تحریم کل نهادهای اقتصادی کشور اندیشیده است که به مراتب سخت تر از شروطی است که در برجام به ایران تحمیل شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.