اصفهان- حدود ۴ سال است که کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان با برگزاری نشست‌ها و پیگیری‌های مختلف در صدد ایجاد برندی بین‌المللی برای شهر اصفهان است که گفته می‌شود تا یک ماه آینده از برند جدید اصفهان با عنوان «اصفهان، داستان گفته نشده» رونمایی می‌شود. برند جدیدی که بیش از آنکه یک حرکت فرهنگی باشد یک حرکت تجاری است.

تغییر برند اصفهان، یک حرکت تجاری است/ اهالی فرهنگ بی‌خبرند

قدس آنلاین، گروه استان ها- راضیه کشاورز: به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، اتاق بازرگانی اصفهان ۸۰ گزینه را از منظر گردشگران خارجی برای تعیین برند اصفهان به بحث گذاشت و در نهایت به ۵ گزینه پیشنهادی رسید که یکی از آنها «اصفهان داستان گفته نشده» است.

پس از انعکاس سلسله گزارش های تغییر برند شهر اصفهان، پیام های زیادی از سوی شهروندان به دفتر قدس آنلاین ارسال شد که در مجموع همه آنها از این تغییر غیر ضروری ابراز گلایه و ناراحتی کردند.

البته گفته می شود مد نظر اتاق اصفهان تغییر برند نیست بلکه برند سازی برای حضور در بازارهای بین المللی است اما همین مسأله باعث رنجش خاطر عده زیادی از مردم، هنرمندان و چهره های فرهنگی اصفهان شده است چرا که همگی معتقدند به هیچ عنوان در جریان برندسازی جدید برای اصفهان نبوده اند و هیچ نظری خواهی از آنها انجام نشده است.

نام «اصفهان» یک برند شناخته شده است

هوشنگ حریرچیان از بازیگران سینما و تلویزیون در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین با بیان یک بیت شعر که: اصفهان را نیمه خوانند از جهان، صد جهان من دیده ام در اصفهان، می گوید: اصفهان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی است و من کلمه هنر را هم به آن اضافه می کنم و معتقدم اصفهان پایتخت فرهنگ، تمدن و هنر ایران است.

وی ادامه می دهد: از بیش از یک قرن پیش شهر اصفهان با عنوان «اصفهان نصف جهان» در دنیا شناخته شده است و گردشگرانی که از قاره های مختلف به ایران سفر می کنند اول اصفهان را به خاطر چهارفصل بودن و وجود بناها و آثار تاریخی فراوان مقصد گردشگری خود در کشور قرار می دهند.

حریرچیان می افزاید: گرچه شاهرگ حیاتی این شهر متأسفانه گهگاهی خشک می شود اما اصفهان چیزی از نصف جهان بودن کم ندارد.

وی تصریح می کند: نظیر بازارهای اصفهان از جمله بازارهای ریسمان فروشان، کفاشان، مسگران، طلا، آهن فروشان، نقره فروشان، پارچه فروشان را هیچ کدام از شهرهای کشور و حتی دنیا ندارند، به عنوان مثال در استان فارس فقط یک بازار وکیل و در تهران فقط خیابان ناصر خسرو یک بازار دارد.

این بازیگر سینما و تلویزیون با بیان اینکه مسجد امام اصفهان مجموعه ای از تاریخ و فرهنگ را در خود نهفته است، تاکید می کند: برج فرانسه با آن عظمت را یک میلی متر نمی توان تکان داد اما تاکنون کارشناسان بنای منارجنان را دو مرتبه خراب و ساخته اند تا بدانند به چه دلیل تکان می خورد.

وی اضافه می کند: در واقع آنچه همه خوبان دارند، اصفهان ما به تنهایی دارد، بنابراین اگر می خواهند برای صادرات و جنبه بین المللی برندی برای اصفهان تعیین کنند به نظرمن همان نام عنوان اصفهان نصف جهان کافی است.

حریرچیان در واکنش به سخن مشاور کمیسیون گردشگری و برند شهری اتاق بازرگانی اصفهان که اعلام کرده بود: «وقتی می گوییم Isfahan; Half of the world باید بدانیم Half برای ما به معنای نیمه و خیلی است اما در زبان فرانسوی به معنای ناقص از چیزی است، از این رو ما وقتی برای فرانسوی ها بگوییم Isfahan; Half of the world  یعنی اصفهان چیز ناقصی از جهان است نه اینکه نیمی از زیبایی های جهان در اینجا حضور دارد»، می گوید: اجباری ندارند از کلمه  Half استفاده کنند، به نظر من می توانند واژه ای لاتین پیدا کنند که معنی اصفهان نصف جهان بدهد و آن را جایگزین Half کنند.

وی تصریح کرد: اصفهان نصف جهان از سالها پیش بوده و تا همیشه باید باقی بماند.

حریرچیان بیان می کند: متأسفانه برای انجام چنین اقدام مهمی اتاق بازرگانی اصفهان به هیچ عنوان اطلاع رسانی نکرده و از ما هم نظر نخواستند و شما اولین نفری هستید که این موضوع را به گوش من می رسانید؛ ضمن اینکه از  جانب خودم تاکید می کنم نام اصفهان خود یک برند شناخته شده است.

تغییر برند یک تلاش دوگانه و غیر ضروری است  

استاد حسین مرآتیان یکی از شناخته شده ترین هنرمندان آیینه کاری در اصفهان است.  

این هنرمند آیینه کار اصفهانی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین تغییر برند شهر اصفهان را تنها یک توطئه بزرگ می داند و اظهارمی کند: همان نام اصفهان برای صادرت محصول از این دیار به اقصی نقاط جهان کفایت می کند.

وی تاکید می کند: ما با تغییر برند اصفهان به شدت مخالفم و باید به این نکته اشاره کنم که به عنوان مثال مرأتیان در صنعت آیینه کار اصفهان یک برند است و به همین دلیل از فامیل خودم برای عنوان محصولات استفاده کردم و نیاز به نام دیگری ندارم، اصفهان هم به همین صورت است و نام اصفهان در بازارهای بین المللی نیاز به عنوان دیگری ندارد.

مرآتیان تاکید می کند: اهداف پشت پرده اتاق بازرگانی اصفهان در تغییر برند این شهرتاریخی آن هم به بهانه صادرات محصولات در بازارهای بین المللی، موضوع مهمی است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

برند معرفی شده برای اصفهان در شأن این شهر تاریخی نیست

رییس حوزه هنری اصفهان نیز با بیان اینکه به هیچ عنوان از موضوع تغییر برند شهر اصفهان اطلاعی نداشه، می گوید: علیرغم اینکه تغییر برند ارتباط مستقیمی با حوزه هنری پیدا می کند، اما متأسفانه از ما در برگزاری جلسات و نشست های اتاق دعوت به عمل نیامد.

احمدی فر به خبرنگار ما درمورد اینکه اصفهان همچون سایر شهرهای بزرگ دنیا با جایگاه خاص که در آنها صادرات محصولات مطرح است، برندی مخصوص خود داشته باشد، اظهارمی کند:  آنچه من در فرهنگ های کشورها مختلف مطالعه کردم، در ارتباط با معرفی اصفهان به دیگرکشورها معتقدم کلمه اصفهان به تنهایی می تواند برند این شهر و محصولات آن باشد.

وی ادامه می دهد: کلمه اصفهان به تنهایی را اگر در فرهنگ های دنیا سرچ کنید می بینید که اصفهان کلمه شناخته شده ای است که در دنیا آن را به نام آثار باستانی و صنایع دستی اش وحتی به برخی مسائل فرهنگی مثل اهل طنز بودن و هنرمند بودن مردمانش می شناسند.

رییس حوزه هنری اصفهان تغییر برند اصفهان را یک تلاش دوگانه و غیر ضروری دانسته و می افزاید: با این حال اگر قرار است بر اساس شرایط روز دنیا و گفتمان های جدید، برندی برای اصفهان در نظر گرفته شود باید حساب شده باشد.

وی خاطرنشان می کند: عنوان «اصفهان نصف جهان» در طول قرون و اعصار شکل گرفته و نمی توان به راحتی آن را نادیده گرفت و احتیاج به کار وسیع علمی و پژوهشی دارد و البته خود مردم اصفهان محق ترین افرادی هستند که باید در این باره نظر بدهند.

احمدی فر یادآور می شود: خیلی اوقات برای تعیین نشان یک سازمان و یا یک مجموعه فرهنگی از مردم و هنرمندان نظر سنجی انجام می شود، نظریات خوبی به دست می آید و از بین آنها پیشنهادهای جالبی استخراج می شود؛ بنابراین اکنون هم باید نظرسنجی و پژوهشی با همین هدف از همه اساتید دانشگاه، هنرمندان، مردم اصفهان و مسؤلان مرتبط با فرهنگ های مختلف در دیگرکشورها انجام شود تا به نظر کاملاً علمی دست پیدا کنیم.

وی برند معرفی شده برای اصفهان را مناسب و در شأن این شهر تاریخی ندانسته و اظهار می کند: برند «اصفهان داستان گفته نشده»  جنبه فراگیری ندارد و رونمایی ازآن با مخالفت های زیادی رو به رو خواهد شد.

در سه گزارشی که درباره تغییر برند شهر اصفهان انعکاس داده شد، نظر موافقان و مخالفان این اقدام مهم را از دیدگان خود گذراندید، حال این شما هستید که می توانید نظرات مخاطبان گزارش های ارایه شده اعم از مردم، مسؤلان و هنرمندان را مورد بررسی قرارداده و به نتیجه نهایی برسید که آیا تغییر برند شهر اصفهان به جا و ضروری است یاخیر!؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.