صبا کریمی/ خانه هنرمندان ایران از سال۱۳۹۱ میزبان نمایشگاه «مهمانی هنر» در ماه مبارک رمضان بوده است. پس از برگزاری چهارمین نمایشگاه «مهمانی هنر» در سال گذشته، با مجموعه‌ای از آثار نقاشیخط، خط و نقاشی امسال در پنجمین دوره از این نمایشگاه سالانه، در راستای تخصصی‌سازی، با تمرکز بر تصویرگری کتاب با موضوع داستان‌های ایرانی و مذهبی، بخش دیگری از هنر تجسمی معاصر ایران در معرض دید مخاطبان قرار گرفته است.

بازخوانی داستان‌های کهن بر دیوارهای خانه هنرمندان

امسال با دعوت از هنرمندان تصویرگر و مشارکت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نشر نظر و انتشارات منادی تربیت، پنجمین دوره نمایشگاه «میهمانی هنر» با موضوع «تصویرسازی داستان‌های کهن ایرانی و دینی» برگزار شده که در آن بیش از ۱۷۰ اثر از ۷۵ تصویرگر معاصر ایران از سال ۱۳۴۷ تاکنون در این رویداد هنری به نمایش درآمده است. همچنین موزه کودک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز با ارائه 30 فریم از آثار تصویرگری استادان پیشکسوت از سال 1345 تا سال جاری، در برپایی نمایشگاه «مهمانی هنر» مشارکت کرده و سالن گالری استاد ممیز خانه هنرمندان به نمایش آثار تصویرگری کانون اختصاص یافته است.

همکاری موزه کانون و خانه هنرمندان

این نمایشگاه نخستین همکاری خانه هنرمندان ایران با موزه کانون پرورش فکری کودکان است و برای نخستین بار است که موزه کانون پرورش فکری کودکان 30 اثر از گنجینه خود را در اختیار مجموعه‌ای برای نمایش گذاشته است و تا پیش از این، همکاری این موزه با نمایشگاه‌های معتبر جهان ازجمله براتیسلاوا تنها درحد امانت گذاشتن دو یا سه اثر تصویرگری از گنجینه این مجموعه بوده است.

موزه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دربرگیرنده آثار تولید شده توسط هنرمندان این مجموعه از نیمه دوم دهه 40 است و تاکنون 2300 کتاب توسط انتشارات این مجموعه منتشر شده که تصویرسازی‌های تمام این کتاب‌ها با مجموعه‌ اسناد و ماکت‌هایی که برای فیلم‌های این مجموعه تولید شده، در این موزه نگهداری می‌شود. موزه کانون مجموعه بی‌نظیری از تصویرسازی‌ها را در اختیار دارد که در این سال‌ها کمتر فرصت دیده شدن آن‌ها فراهم شده است، اما در این نمایشگاه این امکان فراهم آمده تا برخی از این آثار ارزشمند در معرض دید علاقه‌مندان قرار گیرد.

تصاویری که همه نسل‌ها را با خود همراه می‌کند

تصویرسازی با آیین‌های کهن ایرانی اسلامی ارتباط تناتنگی دارد و می‌توان آن را همچون عرصه‌ای دانست که هنرمندان امروز برای به تصویر کشیدن داستان‌ها و روایت‌های مهم و اثرگذاری که در گذر زمان سینه به سینه نقل شده‌اند تا به امروز به ما رسیده‌اند، استفاده می‌کنند. پنجمین دوره نمایشگاه «مهمانی هنر» مجموعه‌ای از آثار متنوع را در خود جای داده که تقریباً می‌توان همه نسل‌ها را با آن همراه کرد؛ تصویرسازی‌هایی که یادآور دوران کودکی نسل‌های گذشته و حتی نسل‌های حاضر است. ازسویی دیگر باید به این نکته اشاره کرد که طی سالیان متمادی و حضور هنرمندان برجسته در عرصه تصویرسازی و پیشرفت آن‎ها در این زمینه، تصویرسازی را می‌توان یکی از هنرهای کارآمد دانست و امروزه تصویرگران ایرانی با پیشرفت‌هایی که در این زمینه داشته‌اند، در عرصه بین‌المللی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند.

در این نمایشگاه بیش از 170 اثر از هنرمندان تصویرگر ازجمله نیکزاد نجومی، فرشید مثقالی، بهرام خائف، مرتضی اسماعیلی‌سهی، آلن بایاش، نیره تقوی، بهمن دادخواه، علی‌اکبر صادقی، نورالدین زرین‌کلک، بهزاد غریب‌پور، اکبر نیکان‌پور، سیروس راد، منوچهر دهقان، پرویز کلانتری، محمدعلی کشاورز، راشین خیریه، ابوالفضل همتی‌آهویی، محمدعلی بنی‌اسدی و ... به نمایش درآمده است.

نگاهی به تکنیک‌های هنری و سوژه‌ها

آثار ارائه‌شده در این مجموعه با تکنیک‌هایی چون خودکار، روان‌نویس، ترکیب مواد، کولاژ، اکرولیک روی مقوا، مواد رنگی، آبرنگ، گواش، رنگ روغن، پاستیل روغنی، چاپ دستی ایچینگ و مرکب خلق شده‌اند و خالقان آثار با محوریت تصویرسازی داستان‌های کهن ایرانی و دینی، داستان‌های هزارویک‌شب، شاهنامه به‌ویژه نبرد رستم و اسفندیار و هفت‌خوان رستم، قصص قرآنی، داستان شیرین، حماسه عاشورا، منظومه عاشورا و حماسه کودکان عاشورا، داستان طوطی و بازرگان و... را موضوع کار هنری خود قرار داده‌اند. ضمن این‌که اغلب این آثار هم قیمت‌گذاری شده‌اند و علاقمندان می‌توانند پس از پایان زمان برپایی نمایشگاه، آثار هنری موردنظر خود را خریداری کنند.

مجید رجبی‌معمار، مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در افتتاحیه این نمایشگاه عنوان کرده بود که در سال‌های گذشته به سایر شاخه‌های هنر تجسمی توجه داشته‌ایم و در این دوره توجه‌مان را معطوف به تصویرسازی کرده‌ایم. تصویرسازی یکی از شاخه‌های مهم هنر تجسمی است، اما متاسفانه به این رشته هنری آن‌گونه که باید، در مقایسه با سایر رشته‌های تجسمی توجه نشده است.

همکاری هنرمندان جوان و پیشکسوتان

به‌گفته مدیرعامل خانه هنرمندان، این نمایشگاه بی‌شک یکی از مهم‌ترین نمایشگاه‌های تصویرسازی در سال‌های اخیر است و در این نمایشگاه شاهد نمایش آثار هنرمندان پیشکسوت و جوان درکنار هم هستیم و با مرور آثار این مجموعه، به‌نوعی می‌توان مسیری که تصویرگری ایران از سال 1347 تاکنون طی کرده را مرور کرد؛ مسیری که با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شروع شده و توسط سایر ناشرانی که در این عرصه وارد شده‌اند، گسترش پیدا کرده است. این نخستین همکاری خانه هنرمندان ایران با موزه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان است و قصد داریم با برپایی نمایشگاه و برنامه‌های مشترک، به این همکاری در گذر زمان تداوم ببخشیم و امیدواریم که نه‌تنها هنرمندان، بلکه مردم نیز مخاطب این نمایشگاه باشند و با اعضای خانواده خود برای تماشای این مجموعه به خانه هنرمندان ایران بیایند.

پنجمین دوره نمایشگاه مهمانی هنر با موضوع «تصویرسازی داستان‌های کهن ایرانی و دینی» و با آثاری از تصویرگران صاحب‌نام تا 29 خردادماه جاری از ساعت 13 تا 20 در خانه هنرمندان ایران، میزبان علاقه‌مندان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.