به هر حال بدیهی است که تا ابد نمی توان به همه مردم از غنی وفقیر یارانه داد. هدف از اجرای طرح افزایش حامل های انرژی تامین منابع مالی برای اصلاح صنعت وتولید کشور بود که متاسفانه این کار عملی نشده و دولت به جای اینکه صنعت را تقویت کند با پرداخت مبلغ ناچیزی به مردم نقش حمایتی تامین اجتماعی را به خود گرفته است.

موضوع تولید و تقویت بخش خصوصی در دولت یازدهم به فراموشی سپرده شد/ عملکرد دولت در ساماندهی وهدف گذاری بحث یارانه ها بسیار بی کفایت و ناشیانه بوده است

اختصاصی قدس آنلاین- دکتر جمشید پژویان اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه علامه با انتقاد از عملکرد دولت در موضوع یارانه ها به خبرنگار قدس آنلاین گفت: با توجه به منابع حاصل از اجرای هدفمندی یارانه ها بی شک دولت در تامین بودجه یارانه ها مشکلی ندارد. چرا که افزایش قیمت حامل های انرژی منابع مالی خوبی را در اختیار دولت قرار داده است اما دولت به جای آنکه درآمدهای افزایش یافته را به بخش تولیدی بدهد به اموری اختصاص می دهد که قطعا از تولید کشور با اهمیت تر نیست.

وی در ادامه افزود: مثلا دولت در سال گذشته بخشی از این درآمد را بین وزارت بهداشت؛ آموزش وپرورش؛ وزارت ورزش و جوانان توزیع کرد بنابراین دولت  از نظر تامین بودجه در تنگنا نیست فقط آن را به تولید اختصاص نداده و صرف سایر امور می کند. رئیس سابق شورای رقابت تصریح کرد: دولت یازدهم بارها ادعا کرده که قرار است از ثروتمندانی که سهم بیشتری در مصرف حامل های انرژی دارند یارانه ها گرفته و به کم درآمدها اختصاص یابد درحالی که متاسفانه چنین فعالیتی تا کنون از سوی دولت اجرا نشده است. اتفاقا باید گفت نحوه اجرا وعمل دولت در بحث یارانه ها بسیار ناشیانه  و نادرست است، به خصوص هدف اصلی و نهایی که باید  اصلاح  شود موضوع تولید است. وی ادامه داد: متاسفانه موضوع تولید و تقویت خصوصی سازی دراین دولت به جرگه فراموشی سپرده شده است. از این نظر باید گفت دولت در ساماندهی وهدف گذاری یارانه ها بسیار بی کفایت عمل کرده است.

پژویان با انتقاد به عملکرد وزیر صنعت و معدن و بی توجهی این وزارتخانه به مبحث تولید در کشور به قدس آنلاین گفت: به هر حال بدیهی است که تا ابد نمی توان به همه مردم از غنی و فقیر یارانه داد. هدف از اجرای طرح افزایش قیمت حامل های انرژی تامین منابع مالی برای اصلاح صنعت و تولید کشور بود که متاسفانه این کار عملی نشده و دولت به جای اینکه صنعت را تقویت کند با پرداخت مبلغ ناچیزی به مردم نقش حمایتی تامین اجتماعی را به خود گرفته است. عضو هیات علمی دانشگاه علامه خاطرنشان کرد: متاسفانه وزیر صنعت دولت یازدهم همانند اربابی است که به رعیت خود پول یا نانی می دهد و اگر دلش بخواهد بسته به اینکه به چه کسی یا چه صنعتی کمک می کند شاید کمی پول به جیب صنعت مورد نظرش بریزد و این مساله یعنی ضعف در اقتصاد ملی که موجب تداوم وضعیت بحرانی رکود وبیکاری در کشور خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.