کرمان- رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: سنای آمریکا چند روز پیش با ۹۸ رأی موافق تیر خلاص را بر برجام زد.

تیرخلاص آمریکا به برجام/ گلایه‌مندی از تأخیر ابلاغ سند برنامه ششم توسط رئیس جمهور

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا پورابراهیمی پیش از ظهر شنبه در همایش حرکت بر مدار فرهنگ جهادی برای تحقق حکومت حضرت مهدی (عج) از برنامه ششم توسعه اظهار کرد: از رئیس جمهور گله داریم، چراکه در ابلاغ آن تأخیر زیادی داشت و در نهایت نیز رئیس مجلس شورای اسلامی آن را ابلاغ کرد و همین مسأله سبب شد تا سه ماه در اجرای آن عقب بمانیم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در شرایط مختلف و متفاوت باید مسیر حرکت خود را نیز عوض کرده و برنامه‌هایی میان مدت و بلندمدت طراحی کرده و به سمت آن پیش برویم، عنوان کرد: محدودیت‌هایی در کشور ما وجود دارد که برخی از آنها نتیجه اقدامات داخلی و بسیاری نیز نتیجه دشمنی‌های خارجی است.

وی به سفر ترامپ به منطقه اشاره کرد و افزود: موضع دولت آمریکا و هم‌پیمانان آن در منطقه که این روزها با وقاحت آن را بیان می‌کنند، نشان‌دهنده شرایطی است که اگر آمادگی نداشته باشیم باید هزینه‌های زیادی بپردازیم.

پورابراهیمی گفت: سفر رئیس جمهور آمریکا به عربستان و بعد از آن سرزمین‌های اشغالی موجب پیمان مشترک تل‌آویو - ریاض شده و در پی عادی‌سازی روابط رژیم آل صعود و صهیونیستی هستند، همه می‌دانیم که هدف اصلی طراحی چنین سناریویی جمهوری اسلامی ایران است، البته این نگاه سابق بر این و در همه دولت‌های آمریکا وجود داشته اما در دولت جدید آمریکا پررنگ‌تر و واضح‌تر شده است.

وی به اقدام آمریکا در زمینه لغو یک‌طرفه برجام اشاره و تأکید کرد: سنای آمریکا چند روز پیش با ۹۸ رأی موافق تیر خلاص را بر برجام زد که کشورهای اروپایی نیز در حالی در مقابل آن سکوت کردند که قبل از آن پنج کشور آن از ایران حمایت می‌کردند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی موضع جمهوری اسلامی در این زمینه را فرمایشات مقام معظم رهبری دانست و گفت: فرمایشات رهبری مواضع ما را تبیین کرده و با تفکر شیعی که سلاح قدرتمندی است، می‌توانیم با آن مقابله کنیم، چراکه تفکر شیعی سرمایه بزرگ ایرانی‌هاست و آنها نیز به اندازه کافی از آن واهمه دارند.

پورابراهیمی یادآور شد: سفر ترامپ به منطقه همزمانی می‌کرد با انتخابات حماسه‌ساز ایران اسلامی اما آمریکا چشم خود را بر این دموکراسی بست و به اسم آزادی وارد کشور سراسر خفقان عربستان شد که کمترین آزادی‌ها در آن رعایت نمی‌شود.

وی از پایان کار داعش در منطقه گفت و افزود: گروه تروریستی تکفیری داعش که با حمایت از آمریکا در عراق و سوریه شکل گرفته‌ است به برکت حضور گروه‌های مقاومت تا چند ماه آینده از بین خواهند رفت، البته آمریکا از این مسأله شدیداً نگران است، چراکه در ظاهر با این گروه مخالفت می‌کند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در ادامه تأکید کرد: مشکلات داخلی و شرایط بیرونی یک مسیر را به ما نشان می‌دهد و آن این است که شرط استمرار نظام جمهوری اسلامی داشتن روحیه جهادی و اعتقادی است.

وی گفت: ظرفیت‌های بزرگ و توانمندی‌های اقتصادی زیادی در کشور وجود دارد که بخش بزرگی از آن الگوی دفاع مقدس است و بارها از این مقاومت و ایستادگی نتیجه گرفته و امروز اگر وظیفه ما بیشتر نباشد، کمتر هم نخواهد بود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، چهار استراتژی را در موفقیت سازمان‌ها مؤثر برشمرد و گفت: سازمانی می‌تواند موفق باشد که قدرت‌ها، ضعف‌ها، تهدیدها و فرصت‌های پیش روی خود را بشناسد و با توجه به آنها پیش رود.

پورابراهیمی به سند ۲۴ ماده‌ای اقتصاد مقاومتی اشاره و عنوان کرد: این سند که ابلاغیه مقام معظم رهبری است، می‌تواند مبنای وفاق مسؤولان اجرایی کشور باشد و در نشست‌های علمی متعددی که با متخصصان مربوطه داشتیم به این نتیجه رسیدیم که این سند عصاره داروی شفابخش حرکت اقتصادی جمهوری اسلامی ایران است.

وی گفت: مجلس شورای اسلامی ۱.۵ میلیارد دلار برای اشتغال روستاها و عشایر تصویب کرده و متولی آن را سازمان برنامه دانسته است اما ما معتقدیم که این سازمان اجرایی نیست و صلاحیت آن را ندارد از نظر ما این مبلغ متولی ندارد و سازمان جهاد کشاورزی می‌تواند در این زمینه مقدم باشد تا این ۱.۵ میلیارد به طرح‌های زودبازده تبدیل نشده و مستمر و پایدار باشد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی عنوان داشت: در برنامه ششم توسعه، سالانه ۵۰ هزار روستا در حوزه اشتغال ساماندهی می‌شوند و ۴۵ خوشه صنعتی نیز در آن تعریف شده است.

پورابراهیمی به نرخ هشت درصدی رشد اقتصادی اشاره کرد و گفت: از این میزان، ۲.۸ درصد در زمینه بهره‌وری است و اگر ما بتوانیم همین یک عنصر را عملیاتی کنیم، رسالت خود را در تحقق اقتصاد مقاومتی به انجام رسانده‌ایم.

وی گفت: باید فروش محصولات کشاورزی را از حوزه سنتی خارج کرده تا مشکلات آن را کاهش دهیم، عرضه در بورس می‌تواند یکی از راه‌ها باشد و بورس می‌تواند فضا را باز کند و استمرار ببخشد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.