با توجه به قرار گرفتن در ماه رمضان که ماه قرآن است در ادامه به چند نمونه از این اتفاقات شیرین و شعف انگیز اشاره می‌کنیم که جماعتی عاشق تنها با توکل، کارهای بزرگی انجام داده اند که اگر قرار بود مشابه آن در شهرها انجام شود، می‌بایست اعتبار آنچنانی گذاشته می‌شد و تشکیلاتی درست می‌کردند.

تابش نور معرفت از خانه‌های گلی به آسمان

علی محمدزاده: می‌گویند تصمیم‌های بزرگ را باید با دل گرفت یا اینکه می‌شود در جاهای کوچک هم تصمیم‌های بزرگ گرفت، به بیان ساده‌تر برای انجام کارهای بزرگ، انگیزه درونی و همت عاشقانه مؤثرتر از هر نوع امکانات دیگر است.

بارها خوانده یا شنیده‌ایم که فلان روستازاده توانسته با پشتکار خود رتبه برتری در کنکور یا آزمونی خاص را کسب کند یا قهرمانان ورزشی زیادی را می‌شناسیم که خود را از فقر مطلق نجات داده‌اند و حالا نامشان در دنیا مطرح است.

اما وجه مشترک همه موارد یاد شده این است که در این گونه موارد یک نفر تصمیم به انجام کاری گرفته و موفق شده است، ولی اینکه عده‌ای تصمیم به انجام کاری بگیرند که در ظاهر هیچ سود مادی ندارد و حتی شرایط لازم هم برایشان فراهم نیست، بسیار جالب توجه و البته قابل تحسین است.

با این توضیح مختصر و با توجه به قرار گرفتن در ماه رمضان که ماه قرآن است در ادامه به چند نمونه از این اتفاقات شیرین و شعف انگیز اشاره می‌کنیم که جماعتی عاشق تنها با توکل، کارهای بزرگی انجام داده اند که اگر قرار بود مشابه آن در شهرها انجام شود، می‌بایست اعتبار آنچنانی گذاشته می‌شد و تشکیلاتی درست می‌کردند.

تربیت سالانه۴۰ حافظ کل قرآن در «قرآن آباد ایران»

روستای قرآنی محمدآباد استان فارس روستایی کوچک در دهستان خیر استهبان است که در ‌حسینیه این روستا سالانه ۴۰ نفر از جوانان استان‌های کشور با سکونت یکساله در آن حافظ کل قرآن می‌شوند.

روستای قرآنی محمدآباد در ۱۷۵ کیلومتری شرق شیراز در دهستان خیر شهرستان استهبان استان فارس واقع شده است.

ویژگی‌هایی بارز روستای محمدآباد (قرآن آباد ایران) از جمله زندگی هفت حافظ کل قرآن کریم در یک خانواده، وجود ۵۶ حافظ کل در بین جمعیت حدود ۱۳۰۰ نفری، راه‌اندازی نخستین مدرسه شبانه‌روزی حفظ قرآن کریم در این روستا و داشتن حدود ۴۰ طلبه و روحانی، این روستا را از سایر روستاهای کشور متمایز کرده است.

در این روستا که دارای ۶ شهید است، فعالیت‌های قرآنی رونق دارد و مردم روستا نیز در فعالیت‌های نیک‌اندیشانه قرآن مشارکت دارند.

محمدآباد استهبان با وجود داشتن حافظان و قاریان قرآن، نه تنها به عنوان روستای نمونه قرآنی انتخاب شده، بلکه بسیاری از جوانان علاقه‌مند از نقاط گوناگون کشور به این روستا و روستاهای اطراف می‌آیند تا درس‌های قرآنی را بیاموزند و در مدرسه شبانه‌روزی آن حافظ کل قرآن شوند.

روستای محمدآباد یکی از روستاهای شاخص مذهبی کشور است و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان انجام فعالیت‌های تخصصی قرآن، برگزاری برنامه‌های باشکوه  مذهبی در این روستا با حضور حداکثری مردم و مشارکت آنان در امور خیر سبب شده آسیب‌های اجتماعی در این روستا بسیار کاهش یابد و یکی از روستاهای امن و آرام در این شهرستان به‌شمار رود.

استفاده از حسینیه صاحب الزمان (عج) روستای محمدآباد به‌عنوان مدرسه شبانه‌روزی حفظ و تفسیر تخصصی یکساله کل قرآن کریم و حضور شبانه‌روزی ۴۰ قرآن آموز (تلاوت روزانه هفت جزء از قرآن کریم توسط هر حافظ) از اقصی نقاط کشور در این حسینیه سبب حدود ۳۰۰۰ بار ختم قرآن کریم شده است.

مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) حالا در سراسر کشور۱۶۳ شعبه دارد.

دهکده قرآنی «چارک»

چارک تنها دهکده روستایی قرآنی کشور در نزدیکی خورموج از توابع بوشهر واقع شده است که ۹۰ درصد جمعیت هزار نفری روستا قاری قرآن هستند.

دراین روستای قدیمی ۱۰۰ نفر به صورت تخصصی قرآن را دنبال می‌کنند که ۲۵ نفر از آنان در رشته‌های قرائت و اذان دارای مقام‌های ملی و هشت نفرهم دارای مقام بین‌المللی هستند.

چهار گروه تواشیح هم در این روستا تشکیل شده که گروه تواشیح معراج به عنوان یکی از گروه‌های تواشیح مطرح ملی جایگاه ویژه‌ای دارد ودر عرصه بین‌المللی هم شناخته شده است.

نیمی از جمعیت این روستا از سادات حسینی هستند و انس با قرآن سبب شده تا نشانی از ناهنجاری‌های اجتماعی در این روستا نباشد و همدلی و همبستگی اهالی به یمن نور قرآن هر روز بیشتر از روز قبل باشد.

از دیگر شاخصه‌های فرهنگی این روستا ویژگی منحصر به فرد مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در ایام محرم و صفر است که شامل نوحه‌های پامنبری، روضه‌خوانی، سینه‌زنی و... است.

این روستا ۹ شهید را تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی کرده است که نخستین آن‌ها شهید سید محمدصادق فقیه‌حسینی است که نخستین شهید بسیج دانش‌آموزی استان بوشهر لقب گرفته است.

مرحوم آیت‌الله حاج سیدموسی ابطحی، مرحوم حجت‌الاسلام سیدمهدی حسینی، مرحوم حجت‌الاسلام حاج سیداحمد ابطحی، مرحوم حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی، مرحوم حجت‌الاسلام سیدعبدالهادی ابطحی، مرحوم حجت‌الاسلام سیدنعمت‌الله حسینی، مرحوم حجت‌الاسلام شیخ حسین عاشوری، مرحوم حجت‌الاسلام سیدحسین حسنی، مرحوم حجت‌ الاسلام سیدرضاعلی حسینی و مرحوم حجت‌الاسلام سیدعبدالعلی حسینی از شخصیت‌های علمی، مذهبی و فرهنگی این روستا هستند.

روستایی که ۲۵۰حافظ قرآنی زن دارد

روستای «سوها» در استان اردبیل با بیش از ۲۵۰ حافظ قرآنی زن بی شک یکی از معدود روستاهایی است که به تابلوی ماندگار روستای قرآنی کشور را مزین است؛ نقطه ای که امروز شهرت فعالیت‌های قرآنی آن حتی به خارج از مرزهای کشور رسیده است.

در انتهایی ترین جاده شهر «آبی بیگلو» از توابع شهرستان نمین به سمت کوه‌های سرسبز شمال، روستایی واقع شده که به وجود ۲۵۰ حافظ زن قرآن کریم خود می‌بالد و عطر انس با قرآن در آن پیچیده است.

داستان شکل گیری این حرکت زیبا به سال ۷۵ برمی گردد. زمانی که سیدی اهل دل به این روستا نقل مکان می‌کند.

سید حسام الدین مرجاعی که بدون دستمزد به آموزش قرآن در روستاها و مناطق محروم استان مشغول بوده است.

آقا قلی شکیب از اهالی روستا جا و مکان این سید بزرگوار را آن هم در منزل خود مهیا می‌کند. خانه ای که  البته بعدها مدتی پناهگاه کارگران لوله‌کشی آب روستا و مدتی هم محل استقرار نهضت سواد آموزی روستا می‌شود.

بعد از مشخص شدن کلاس درس، سید، نخستین شاگردانش را از میان فرزندان آقا قلی انتخاب می‌کند. شهروز به دلیل استعداد و توانمندی ویژه در روخوانی قرآن کمک دست سید برای آموزش قرآن به زنان روستا می‌شود.

مرجاعی پس از مدتی و با احساس اینکه دیگر روستای سوها را برای ابد با قرآن مأنوس کرده است، به شهرهای شمالی استان اردبیل می‌رود و سال ۸۹ آن هم در حالی که همچنان به تدریس قرآن مشغول بود، فوت می‌کند، اما یادگار آموزه‌های این سید بزرگوار تا سال‌ها بعد ادامه می‌یابد.

این ماجرا نقطه‌ آغاز نهضتی است که به تعبیر روستاییان، نور قرآن را به این شهر تابانده و در طول ۱۷ سال پس از خود بیش از ۴۰۰ زن و دختر در زمینه روخوانی و حفظ قرآن در سایه آموزش‌های شکیب و چند تن دیگر تربیت می‌شوند.

شمار کل حافظان قرآن بیش از ۲۵۰ نفر است که از هفت جزء تا کل قرآن را حفظ کرده‌اند. از این تعداد ۲۱ نفر حافظ کل قرآن هستند که همگی در روستا ساکن نبوده و برخی به شهرهای دیگر نقل مکان کرده‌اند.

چند سال بعد آوازه قاریان قرآن «سوها» بر سر زبان‌ها می‌افتد و سازمان تبلیغات اسلامی، ساختمان دارالقرآن را برای آموزش‌های قرآنی زنان در این روستا می‌سازد.

نکته جالب اینکه دارالقرآن به دلیل مشغله زنان روستا بویژه مصادف شدن آن با فصل تابستان به عنوان فصل کاری در ایام ماه رمضان تعطیل بوده و قرائت قرآن در منازل ادامه می‌یابد. بدین ترتیب از درِ هر خانه‌ای نور الهی به عرش می‌رسد تا اینکه بعد از رمضان روزانه پنج ساعت آموزش قرآن در دارالقرآن از سر گرفته شود.

هر چند در برخی نقاط، دست بی‌مهری به آموزش‌های معانی کتاب آسمانی خورده است، اما اینجا زنان، قرآن را حافظ اصلی خود و کودکانشان از شر بدی و پلیدی می‌دانند.

در این روستا دروغ، غیبت، بی‌توجهی به حجاب و ترک نماز جایی ندارد. مادران قرآنخوان هر آنچه را نور قرآن بر قلبشان تابانده در تربیت فرزندان به کار می‌گیرند.

روستای «سوها» توان آن را دارد که قاریان و حافظان جدید نیز معرفی کرده و در مسابقات قرآنی شرکت دهد، اما برخی مواقع امکانات مادی حتی گستره شکوفایی استعدادهای معنوی را محدود می‌کند. این‌ها تأکیدات مربیان قرآنی این روستاست.

دانشگاه مجازی قرآنی روستایی

روستای قرآنی «نظرآقا» در دهستان زیرراه در بوشهر قرار دارد و جمعیت آن ۲۱۴۶ نفر (۴۷۳ خانوار) است.

مردم روستای نظرآقا، با نخستین کلمات وحی چشم به جهان گشوده‌اند، با قرآن زندگی می‌کنند، روزگار می‌گذرانند و آنچه در پایان، دفتر زندگی آن‌ها را می‌بندد نیز همین کلمات الهی است.

روستای نظرآقا دارای تنها دانشگاه مجازی قرآنی روستایی در کشور است که حاصل دو دهه فعالیت آن تربیت ۸۷ حافظ قرآنی است.

نسیم وحی در روستای اژدهاتو

روستای «اژدهاتو» در ۱۰ کیلومتری زنجان واقع شده و از جمعیت ۲۰۰۰ نفری آن ۲۰۰ نفر به آموزش قرآن کریم مشغول هستند.

کانون فرهنگی و هنری ملکوت روستای اژدهاتو در سال ۸۸ تأسیس شده است و در طول این مدت آموزش قرآن کریم برای رده‌های سنی گوناگون و در رشته‌های حفظ و قرائت را جزو رسالت‌های اصلی خود می‌داند.

محمد ابوطالبی ۱۷ ساله، مالکی ۱۸ ساله و خانم اعظم گنجی ۲۳ ساله، حافظ کل قرآن از جمله نخبگان قرآنی این روستاهستند که خود نیز به تدریس و تعلیم قرآن کریم در این روستا مشغول هستند.

روستایی در تابش نورالهدی

خانه قرآن روستایی«نورالهدی» که در روستای گوشه محسن بن علی بروجرد قرار دارد، عنوان برترین خانه قرآن کشور۹۴ را به خود اختصاص داده است، جایی که همه اهالی روستا در زمزمه و ترویج کلام وحی سهیم هستند.

روستای «گوشه محسن بن علی» از روستاهای توابع بخش مرکزی در ۲۵ کیلومتری شهر بروجرد بوده که در مسیری دورتر از راه اصلی دسترسی به جاده بروجرد - خرم‌آباد واقع شده است.

برگزاری کلاس‌های تفسیر، صوت و لحن، اذان و اقامه از جمله اقدام‌هایی است که سبب شده مردم روستا به فعالیت‌های قرآنی روی آورند.

کلاس‌های آموزش قرآن برای کودکان پیش دبستانی در قالب شعر، آهنگ و همچنین کلاس‌های صحیح خوانی، مفاهیم و قرائت قرآن برای دانش آموزان مقطع متوسطه اول و دوم در روستا برگزار می‌شود.

تفسیر قرآن به صورت موضوعی و سوره ای ویژه بانوان تا سن ۴۰ سالگی، برگزاری مراسم سوگواری ایام فاطمیه (س) هم از برنامه‌های دیگر این کانون است. تاکنون ۱۲ موذن طی ماه رمضان در روستا آموزش داده شده اند که سه نفر از موذنین در روستا فعال هستند.

حضور ۸۰ درصدی بانوان روستا در فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی سبب دلگرمی فعالیت مربیان شده است به طوری که در طول سال‌های فعالیت این خانه قرآنی در روستا توانسته‌اند ۴۰۰ قرآن آموز را آموزش دهند.

انجام مشاوره‌های قبل از ازدواج، تأسیس کتابخانه خانه قرآنی روستا با ۱۰۰۰ جلد کتاب، برگزاری محفل انس با قرآن در حسینیه روستا از فعالیت‌های فرهنگی خانه قرآن روستا است.

وقف برای یادگیری  قرآن

روستای «گردکوه» شهرستان مهریز با ۱۵۶۰ نفر جمعیت و با وجود مشکلات و محدودیت‌هایی که این روزها روستاییان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، الگویی برای ترویج فرهنگ قرآنی برای همه مناطق استان است.

هفت سال پیش بود که مردم روستای گردکوه مؤسسه‌ای خیریه ساختند و آن را وقف یادگیری و ترویج مفاهیم قرآنی کردند.

این مؤسسه فعالیت خود را با یک کلاس درس شروع کرد و حالا با ۶ کلاس ویژه بانوان و چهار کلاس ویژه آقایان در حال فعالیت است.

دوره‌هایی که در طرح قرآنی هدایت ثقلین تعریف شده و در آن مردم روخوانی، روانخوانی، تجوید و ترتیل قرآن، ترجمه و مفاهیم قرآنی را فرا می‌گیرند.

علیرضا محسنی از اهالی روستای گردکوه آرامش زندگی‌اش را مدیون آشنایی بیشتر با آیات قرآن کریم می‌داند و می‌گوید نه تنها خود و همسرش بلکه دو فرزندش نیز با شرکت در کلاس‌های مؤسسه قرآنی روستایشان از آموزه‌های قرآنی بهره می‌شوند.

دوره پایه ویژه کم سوادان، دوره متوسطه ویژه افراد سیکل و دوره پیشرفته ویژه متقاضیان دیپلم به بالا تشکیل می‌شود، البته فارغ التحصیلان دوره پیشرفته می‌توانند با شرکت در دوره تکمیلی با ترجمه ترتیبی قرآن کریم هم آشنا شوند.

استقبال مردم به گونه‌ای است که ترجمه و مفاهیم ادعیه و زیارات اهل بیت(ع) نیز به دوره‌های قرآنی مؤسسه اضافه شده است. مردم برای برگزاری جلسات قرآنی از هم سبقت می‌گیرند، جلساتی که ویژه آقایان و بانوان هر هفته در منزل یکی از اهالی برگزار می‌شود.

کلام آخر

در چند سال گذشته بارها و بارها شنیده ایم که فلان روستا به عنوان روستای هدف گردشگری معرفی شد، ولی با وجود ده‌ها روستای نمونه در حوزه ترویج معارف قرآنی شاهد معرفی روستاهای هدف در این حوزه نیستیم و اکثر فعالان قرآنی روستاها از کم توجهی متولیان بویژه در بخش پشتیبانی گلایه دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.