۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۳
کد خبر: 539801

امروز ۲۷ خرداد سالروز تشکیل جهاد_سازندگی در سال ۱۳۵۸ به فرمان امام خمینی (ره) است. جهاد سازندگی از مجموعه ی نیروهای انقلابی، جوان و بامحوریت دانشجویان و دانش آموزان شکل گرفت.

شاخصهای مدیریت جهادی

به گزارش قدس آنلاین، تعطیلی دانشگاه ها پس از انقلاب فرهنگی، فرصت خوبی بود تا دانشجویان وارد مجموعه ی جهادسازندگی و سپاه پاسداران بشوند و تربیت کادر و نیروسازی، یکی از برکات بزرگ این دو نهاد انقلابی بود.

محرومیت زدایی از روستاها، بردن پیام انقلاب به نقاط دورافتاده و خصوصا ناتوانی و ضعف هایی که از رژیم سابق باقی مانده بود، باعث شد که جهاد سازندگی در مدت کوتاهی چهره ی روستاها را به لحاظ خدماتی که در حوزه آبادانی و محرومیت زدایی بود، تغییر دهد. برق رسانی، آبرسانی، حمام سازی، بهداشت و بسیاری از امورات روستاها را جهادسازندگی در اوایل انقلاب انجام داد و خصوصا در زمینه نهضت سوادآموزی که هنوز این نهاد شکل نگرفته بود و فعالیت های فرهنگی برای روستاهای کشور.

جهاد در زمینه روستاها موفق بود و در سایه موفقیت هایی که داشت، سازمان شیلات از وزارت کشاورزی منفک شد و به جهاد سازندگی ملحق شد. بعد از آن سازمان جنگل ها و مراتع و سازمان دامپروری و بخش های دیگری از آن وزارتخانه، منتزع و به جهاد سازندگی الحاق شد.

در کنار این خدمات، فعالیت های اساسی که جهاد سازندگی به عنوان سنگرسازان بی سنگر در جبهه های جنگ داشتند و حضرت امام فرمودند اگر جهاد نبود، پیروزی به این سرعت به دست نمی آمد و شهدا، جانبازان و آزادگان بسیاری نیز تقدیم انقلاب اسلامی کرد.


با ادغام جهاد سازندگی و وزارت کشاورزی، وزارت جهاد کشاورزی شکل گرفت اما واقعیت این است که اگر در برخی از حوزه ها با این ادغام، هماهنگی و تمرکز به وجود آمد اما بسیاری از کارهایی که جهاد در روستاها انجام می داد، سایر وزارتخانه ها در اولویت های چندم و فرعی شان قرار داشت و بدین سان، سرعت سازندگی در روستاها به شدت کند شد. خصوصا فعالیت های فرهنگی که جهاد در روستاها انجام می داد به کلی تعطیل شد و نهادهای دیگر هم نتوانستند جای آن را پر کنند.

من به عنوان شخصی که از روز اول جهاد سازندگی به فرمان امام در جهاد بودم و افتخار بیش از دو دهه خدمت در جهاد سازندگی را داشتم. باتقدیر و تشکر از خدمات جهادگران لازم است تاکید کنیم که مدیریتجهادی، امروز نیاز مبرم جامعه ماست. مختصات مدیریت جهادی، تلاش شبانه روزی، وقت نشناسی برای خدمت، توکل به خدا، ایثار، گذشت، تقدم منافع جمعی بر منافع فردی، خداباوری، آخرت گرایی و ساده زیستی، مقابله با اشرافی گری، ظلم ستیزی، مذمت خوی کاخ نشینی و مبارزه با فساد است.

مدیریت جهادی شاخصه های دیگری نیز دارد:

ممکن کردن ناممکن ها، مدیریت داشته ها و بهره گیری درست و بجا از آنها، سرعت عمل همراه با دقت و اجتناب از شتابزدگی، محوریت خرد جمعی و مشورت در برنامه ریزی و برخورداری از مدیریت واحد درعمل، بهره گیری از دانش و تجارب بزرگترها در عین حال میدان دادن و اعتماد به جوانان، قدرت ریسک پذیری و شجاعت در اتخاذ تصمیم، شناخت درست دوست و دشمن و مقابله با دشمنان کشور، قدرت بالا در ایجاد اتحاد و انسجام سازمانی، ولایتپذیری و عشق و ارادت به امام و رهبری، صیانت از ارزش ها و تلاش برای گسترش آنها را باید از مولفه ها و شاخصه های فرهنگ و مدیریت جهادی برشمرد.

اگر امروز به مناسبت ۲۷ خرداد، درباره جهاد سازندگی می نویسیم و می خوانیم، بیشتر بر روی این ویژگی های مدیریت جهادی باید تاکید کرد. همان چیزی که نیاز امروز جامعه ماست.
 

منبع: سایت الف

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.