ایلام- مرد درختی ایران گفت: در این روز مردم و مسئولین سراسر جهان، سوی نگاهشان به موضوع خطرات گسترش بیابان معطوف شده و راهکارهای نجات زمین از خطرات گسترش بیابان را بررسی می‌کنند.

آتش‌سوزی جنگل‌ها بیابان‌زایی را تسریع می‌کند

به گزارش قدس آنلاین، مهدی نظری در این باره اظهار کرد: بیابان‌زایی،به کارهای بشر در تخریب سرزمین گفته می‌شود بطوریکه با از بین رفتن پوشش خاک، زمین آن منطقه خاصیت حاصلخیزی و ثبات خود را از دست‌داده و با کوچک‌ترین جریان وزش باد، موجی از  خاک آن منطقه به حرکت درآمده که ماها به نام پدیده ریزگردها تا صدها کیلومتر دورتر، به محیط‌زیست سایر مناطق مجاور خسارت‌های سنگینی وارد می‌کند.

وی افزود: بیابان‌زایی به علت‌هایی نظیر، کاشت غیر اصولی اراضی، چرای بی‌رویه دام، گرمایش زمین، خشک‌سالی و از همه مهم‌تر آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع رخ می‌دهد و می‌تواند حیات زمین و ساکنان و مردم بومی آن مناطق را به خطر بیندازد.

نظری خاطرنشان کرد: متأسفانه این پدیده شوم زیست‌محیطی روزانه در حال گسترش بوده و باعث نابودی اراضی مستعد و قابل کاشت و فقر کشاورزان و دامداران و به طبع آن باعث مهاجرت مردم بومی به سمت شهرها و حاشیه‌نشینی در اطراف کلان‌شهرها خواهد شد.

مرد درختی ایران تصریح کرد: آنچه این روزها در بحث بیابان‌زایی نگران‌کننده است، آتش‌سوزی‌های عمدتاً عمدی جنگل‌ها در حوزه زاگرس و استان ایلام است که افزایش این روند متأسفانه خطر تبدیل جنگل را به بیابان گوشزد می‌ کند.

وی ادامه داد: لذا به خاطر حفظ زندگی و تداوم حیات و نجات زمین از مرگ حتمی، از همه انسان‌های فهیم عاجزانه خواهشمندیم مراقب زمین و آتش روشن کردن در طبیعت بوده و نگذارید با سهل‌انگاری و یا خدایا نخواسته با کار عمدی، زندگی جنگل  به مخاطره افتد که همین کوتاهی ما، سبب نابودی زندگی ما خواهد شد.

مهدی نظری به خاطر کاشت بیش از ۳ هزار درخت و نگهداری از آنها مرد درختی ایران نام گرفته است.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.